فورد فییستا بهعنوان یک هاچبک کوچک سوپرمینی یا سابکامپکت در سال 1976 معرفی شد. البته فییستا هیچ ارتباطی با فورد فستیوا که در اصل همان پراید است ندارد. هرچند فستیوا هم یک هاچبک سابکامپکت بود اما این خودرو در ابتدا توسط مزدا با نام 121 طراحی و در سال 1986 معرفی شد یعنی دقیقاً 10 سال پس از معرفی فییستا. سپس فورد این خودرو را با برند خودش و با نام فستیوا در همان سال 1986 به بازار عرضه کرد و پس آن کیا هم آنرا در کرهٔ جنوبی با نام پراید تولید نمود. نهایتاً کیا پراید توسط سایپا به ایران رسیده و درحالیکه تولید آن سالها پیش توسط فورد، مزدا و کیا متوقف شده است همچنان در ایران ادامه دارد؛ بنابراین فییستا هیچ ارتباطی با فستیوا ندارد.
باز گردیم به موضوع اصلی این مطلب. چند روز پیش فورد نسل هفتم هاچبک محبوب فییستا را رونمایی کرد که خبر آنرا در پدال خدمت شما ارائه کردیم؛ اما فورد در هنگام رونمایی هیچگونه اطلاعاتی از فییستای جدید منتشر نکرد ولی حالا جزئیات و مشخصات کامل این خودرو را اعلام کرده است. این هاچبک کوچک مجهز به پکیج کاملی از تکنولوژیهای پیشرو بوده و در چهار تیپ مختلف معمولی، ST-Line اسپرت، Vignale لوکس و اکتیو با ارتفاع بیشتر از سطح زمین عرضه خواهد شد.
لیست پیشرانههای فییستای جدید شامل طیف وسیعی از موتورهای سه و چهار سیلندر فورد میشود. همهٔ آنها به سیستم توقف/حرکت مجهز بوده و نمونههای با گیربکس دستی دارای یک دکمهٔ Eco هستند که موتور و دریچهٔ گاز را تنظیم میکند. خریداران میتوانند از سه نسخهٔ مختلف پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر بنزینی اکوبوست با قدرتهای 100 اسب بخار، 123 اسب بخار و 138 اسب بخار یکی را انتخاب کنند. همچنین یک پیشرانهٔ 1.1 لیتری سه سیلندر هم با دو سطح قدرت 70 اسب بخار و 84 اسب بخار برای فییستای جدید ارائه شده است. در بخش موتورهای دیزل هم یک واحد 1.5 لیتری با دو سطح قدرت 84 اسب بخار و 118 اسب بخار در نظر گرفته شده است.
نسل جدید فییستا در نسخهٔ پنجدر 4.04 متر طول دارد که 71 میلیمتر بیشتر از نسل فعلی است. همچنین مدل جدید با 1.73 متر عرض، 12 میلیمتر عریضتر از مدل کنونی است درحالیکه فاصلهٔ محوری آنهم با افزایش 4 میلیمتری به 2.49 متر رسیده است. فورد گفته است که فییستای جدید دارای کنترل بهتری خواهد بود چراکه شاسی آن از 15 درصد استحکام پیچشی بیشتری برخوردار شده است. در پیچها هم توسط سیستم الکترونیکی کنترل گشتاور، چسبندگی خودرو 10 درصد بهبود یافته است.
فورد همچنین تأکید زیادی بر ایمنی نسل جدید فییستا داشته است. دو دوربین، سه رادار و 12 سنسور میتوانند تا 130 متر جلوتر از خودرو را کنترل کنند. همچنین تکنولوژی شناسایی عابر پیاده هم در این خودرو ارائه شده که میتواند عابران را حتی در شب هم تشخیص دهد. سیستم کمک پارک خودرو نیز در هنگام پارک کردن برای جلوگیری از برخورد با موانع بهطور خودکار ترمزها را فعال میکند. از دیگر سیستمهای ایمنی و کمکرانندهٔ نسل جدید فورد فییستا میتوان به شناسایی علائم رانندگی، نوربالای خودکار، هشدار ترافیک جلو و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.
کابین فییستا هم کاملاً در کلاس خود لوکس به نظر میرسد. نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از نوع Sync 3 فورد است، بهصورت شناور در بالای کنسول وسط خودرو نصب شده است. خریداران میتوانند از بین نمایشگرهای 4.2 اینچی، 6.5 اینچی و 8 اینچی یکی را انتخاب کنند. دوستداران موسیقی هم میتوانند سیستم صوتی استریو با 10 بلندگو و یک ساب ووفر در صندوقعقب را سفارش دهند. همچنین یک سانروف پانورامای بزرگ هم برای این خودرو ارائه شده است. بااینحال هنوز قیمتگذاری دقیق نسل هفتم فورد فییستا اعلام نشده است اما بهاحتمالزیاد از نیمهٔ اول سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.