همانطور که میدانید در هفته گذشته دنیای فنآوری و رسانههای دیجیتال یکی از پیشگامان اصلی خود را از دست داد؛ مرد ساده پوشی که به همگان ثابت نمود آدمی در رسیدن به خواستهها و آرزوهایش هیچ محدودیتی ندارد . . .
« استیو جابز » هرچند از نمادهای اصلی دنیای خودروها نبود اما تاثیری که بر صنعت خودروسازی داشت به هیچ وجه قابل کتمان نیست. استیو نشان داد چگونه میتوان تکنولوژیهای فوق پیشرفته را در زندگی روزانه مردم عادی راه داد.
وی با خلق « آیپاد » و « آیفون » حتی خودروسازان را نیز مجبور به تجدید نظری اساسی در طراحی و ساخت سیستمهای سرگرمی اتوموبیلها کرد.
این امر سبب شد خودروسازان – از فورد در آمریکا گرفته تا تویوتا در آسیا – هر روز ایدههای جدیدتری را برای ارتباط بهتر، آسانتر و کارآمدتر افراد یک جامعه شهری معرفی کنند. مثال بارز این امر را میتوان در هیبریدی شورولت ولت و یا سیستم ارتباطی/دیجیتالی ب.ام.و سری۶ مشاهد نمود.
این دستاورد « جابز » هرچند بسیار قابل توجه است اما میراث جهانی وی حقیقتا وسیعتر از مرزهای فنآوری است. وی نهال شرکت Apple را هرچند در جوانی خود شکوفا ساخت اما کمی بعد آن را تبدیل به یکی از ایده پردازان جدی دنیای معاصر نمود؛ کمپانی بزرگی که – غالب افراد حتی به داشتن لوگوی آن بر روی وسایل شخصی خود نیز افتخار میکنند – با طراحیهای نوین خود به بازویی اصلی در جهان تبلیغات و بازاریابی دیجیتال تبدیل شد.
هرچند « استیو جابز » در پنجم اکتبر ۲۰۱۱ برای همیشه به مبارزه خود با بیماری مرگبارش پایان داد و سرطان او را نیز از دنیای ما گرفت اما افکار وی تا سالیان سال همچنان جهتدهنده تکنولوژیهای نوین خواهند بود.
در این مقاله بسیار کوتاه بر آن بودیم تا ماهم به نوبهی خود جنبهای بسیار کوچک از فعالیتهای بیشمار « استیو جابز » را بیان کنیم ؛ این ادای احترامی است به پاس همه تلاشهای وی . . .