این روزها ارتباط با شرکت های مطرح و مذاکرات با گروه های بین المللی برای پروژه های بزرگ، بیشترین سهم را در خبرهای مهم داخلی تشکیل می دهند و در همین ارتباط امروز شاهد خبرهای متعددی از همکاری یا عدم همکاری بین طرفین ایرانی و خارجی بودیم.
حذف نام شورولت از فهرست ثبت سفارش
پروندهورود جنجالی خودروهای شورولت، سرانجام امروز با دستور رسمی وزیر صنعت برای لغو مجوز واردات شورولت و حذف نام مدل های این خودرو از فهرست ثبت سفارش گمرک بسته شد.
این خبر می تواند به معنای قطع کامل احتمال ورود خودروهای آمریکایی به بازار ایران باشد که نه تنها شورولت، بلکه برند های فورد، کرایسلر و حتی تسلا را نیز شامل می شود.
هرچند فیات به عنوان کمپانی همکار با کرایسلر این روزها مشغول مذاکره با ایران خودرو است و منافع این همکاری احتمالی قاعدتا به سود کرایسلر نیز تمام می شود.
بازگشت محصولات سیتروئن به خط تولید سایپا
خبر جالب دوم، نهایی شدن مذاکرات سایپا و سیتروئن بود که البته هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است، اما ظاهرا سیتروئن قصد دارد تا با همکاری و سرمایه گذاری در سایپا کاشان، به شریک رسمی این خودروساز مبدل شود.
این در حالیست که با توجه به حضور هیات دولت کره جنوبی در کشور، شاهد مطرح شدن احتمال همکاری سایپا با کیاموتورز نیز هستیم. همکاری ای که از سال ها پیش در قالب تولید پراید و ریو و سراتو در سایپا آغاز شده است و هم اکنون نیز به شکل نامحسوسی ادامه دارد.
با این حال منابع آگاه از احتمال سرمایه گذاری مستقیم خودروسازان کره ای در بازار کشورمان سخن می گویند و این امر حتی ممکن است به سخت تر شدن شرایط واردات خودروهای کامل این خودروساز نیز منجر شود.
اجرایفاز سوم بزرگراه تهران شمال توسط دوو
دوو دیگر کمپانی کره ایست که می خواهد در بازار ایران فعال شود، این هولدینگ که پیش تر در بخش خودروسازی و وسایل خانه در کشورمان فعال بوده است، حالا قصد دارد تا مسئولیت مطالعه و احداث فاز سوم بزرگ راه پر حاشیه تهران – شمال را بر عهده بگیرد.
جزییات چندانی در مورد قرداد این شرکت منتشر نشده است، اما به نظر می رسد که پس از یک فرصت مطالعاتی 6 ماهه، فاز اجرایی برای تکمیل این بزرگراه آغاز شود.
مذاکره بوش با قطعه سازان ایرانی
در نهایت، چهارمین و آخرین خبر جالب امروز، به صنعت قطعه سازی کشورمان و مذاکره شرکت معظم بوش برای حضور در بازار قطعات یدکی ایران مربوط می شود.
بوش یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین کمپانی های جهان در صنایع مکانیک و الکترونیک است که ید طولایی نیز در قطعه سازی برای برترین خودروسازان جهان دارد.
از سوی دیگر صنعت قطعه سازی ایران چندان پیشرفته نیست و علیرغم خصوصی بودن از مشکلات ناشی از عدم شفافیت و کمبود دانش فنی رنج می برد.
بوش می تواندبه لطف بازار بکر و امکان تولید ارزان قطعات در ایران، بسیار موثر واقع شود و از فاصله صنعت قطعه سازی ایران با قطعه سازان پیشرو جهان بکاهد.