اگرچه شرکت ژاپنی JTEKT در حال حاضر حدود یکچهارم سیستمهای فرمان دنیا را میسازد اما رئیس شرکت Tetsuo Agata میداند که تغییرات کلیدی برای همخوانی بهتر با رانندگی خودکار موردنیاز خواهد بود.
Agata فکر میکند دو فاکتور اصلی در این میان سیستمهای افزونگی و تکنولوژیهای فرمانهای الکتریکی است. او انتظار دارد کمپانیاش محصولات جدیدی را در چند سال آینده وارد بازار کند.
طبق گفتههای اتونیوز، رئیس JTEKT میگوید فاکتور اولی باعث بهبود ایمنی خودروهای خودران خواهد شد درحالیکه فرمانهای الکتریکی آن سیستمها را جذابتر کرده و استفاده از آنها را آسانتر خواهد کرد.
سیستمهای افزونگی اساساً سیستمهای ایمنیای هستند که اگر سیستم اصلی به دلایلی از کار بیفتد هدایت خودروی خودران را بر عهده میگیرند. Agata میگوید: “این موضوع دلیل رانندگی خودکار است. اگر غربیلک فرمان را به دست بگیرید، پس شما یک سیستم افزونگی هستید.”
او همچنین گفت که سیستمهای فرمان نیازمند نرمافزارها و سختافزارهای پشتیبان هستند. در نرمافزار، سیستمهای فرمان خودکار نیازمند پشتیبان برای دخالت در زمان اولین شکست هستند درحالیکه در بخش سختافزار پشتیبان، یک موتور فرمان ثانویه برای کمک به خرابیهای ابتدایی موردنیاز است.
JTEKT در حال حاضر روی توسعهی چنین سیستمی کار میکند تا در سالهای آینده بتواند اهداف اکثر خودروسازان در تولید خودروهای کاملاً خودران در چارچوب زمانی 2020 را برآورده نماید.
Agata اضافه میکند: “ما باید نوعی از این واحدها را تا حدود سال 2018 تمام کنیم. سپس میتوانیم آنها را تحویل مصرفکنندهها بدهیم. ما باید کمی جلوتر باشیم. این راه زنده ماندن ماست.”
البته در این میان فاکتور طراحی نیز وجود دارد. یک غربیلک فرمان بزرگ برای خودرویی خودران کاملاً بیفایده است. به همین دلیل است که طراحان، صندلی رانندهی خودروهای فردا را بیشتر شبیه سالن استراحت میبینند.
در نهایت Agata میگوید: “زمانی که خودروهای خودران عرضه شوند شاید شکل خودروها تغییر کند. خودروسازان اتصالات فرمان مکانیکی را دوست ندارند زیرا این باعث محدود شدن طراحی میشود. این موضوع بخش بسیار مهمی از خودرو را اشغال میکند.”
توضیح: تصاویر به کابین کانسپت نیسان IDS تعلق دارند.