امروزه با فراگیرتر شدن تجهیزات الکترونیکی در خودروها، ترمز دستی برقی رفته رفته در حال جایگزین شدن ترمز دستی مکانیکی است. با این جایگزینی اهرم ترمز دستی جای خود را به یک دکمه یا کلید کوچک داده و راننده هنگام پارک خودرو با فشردن یا کشیدن آن، می تواند از حرکت ناخواسته اتومبیل خود جلوگیری کند.
ترمز دستی علاوه بر وظیفه ثابت نگه داشتن خودرو هنگام پارک، نقشی حیاتی در انجام برخی از حرکات نمایشی دارد. رانندگان حرفه ای قادر هستند با استفاده به موقع و صحیح از این وسیله و منحرف کردن قسمت عقب خودرو، پیچ ها را به شکل بسیار زیبایی پشت سر بگذارند. حال سوال اینجاست که آیا با ترمز دستی های الکترونیکی نیز اجرای حرکات این چنینی امکان پذیر است یا خیر؟
به تازگی شخصی به نام نیک مورای – مدیر یکی از کانال های یوتیوبی – با انجام آزمایشی تلاش کرده به سوال یکی از کاربران کانال خود پاسخ دهد.
در این آزمایش وی به سراغ پورشه 911 کررا 4S مدل 2017 رفته و سعی می کند با فعال کردن ترمز پارک الکترونیکی، قسمت عقب خودرو را برای دور زدن سریع منحرف کند.
در آزمایش نیک، پورشه 911 عملکرد اصلا خوبی از خود نشان نداد و در انجام دور سریع با شکست مواجه شد. وی در این باره می گوید که شاید به دلیل سیستم چهار چرخ متحرک 911، ترمزها در هر چهار چرخ و البته بصورت تدریجی درگیر می شوند که در نتیجه امکان انجام مانور کاهش می یابد.
به همین خاطر وی در گام بعدی آزمایش خود را با یک دستگاه مزدا 6 که یک سدان خانوادگی دیفرانسیل جلو است، تکرار می کند.
در تست با مزدا 6، نیک توانست با فعال کردن ترمز پارک الکترونیکی به خوبی قسمت عقب خودرو را منحرف کرده و به نتیجه دلخواه دست پیدا کند. در این تست، بر خلاف پورشه 911 ظاهرا فقط چرخ های عقب مزدا 6 قفل شده و انجام مانور میسر می شود.
همانطور که آزمایش نیک نشان می دهد، مکانیسم سیستم پارک الکترونیکی در خودروهای مختلف متفاوت است. بنابراین چنانچه هنگام استفاده از ترمز پارک الکترونیکی فقط چرخ های عقب قفل شوند، کماکان امکان انجام برخی مانورها وجود خواهد داشت.