شرکت اشکودا پس از خریداری شدن توسط گروه فولکسواگن رونق گرفت و توانست تحت حمایت این غول خودروسازی آلمانی پیشرفت کند. حالا این شرکت تصمیم گرفته به بخش SUVها هم وارد شود و این کار را هم با معرفی مدل جدید کودیاک بهخوبی انجام داده و به هدف خود رسیده است؛ اما کودیاک و یا حتی یتی اولین SUVهای اشکودا نیستند چراکه این شرکت دقیقاً پنجاه سال پیش اولین SUV خارج جادهای خود را با نام تِرِکا (Trekka) به تولید رساند آنهم در مکانی بسیار دور از انتظار.
تولید ترکا در 2 دسامبر سال 1966 در نیوزلند آغاز شد و طی شش سال بعد حدود 3 هزار دستگاه از آن ساخته شد؛ اما چرا اشکودا این اتومبیل خود را در وسط اقیانوس آرام به تولید رساند؟ اولاً به دلیل مقررات مالیاتی و ثانیاً اینکه اشکودا از سال 1956 با کمک شرکت محلی «Motor Industries International» در نیوزلند به فعالیت میپرداخت. مدیر موزهٔ اشکودا در ملادا بلسلاو «Andrea Frydlova» در مورد ترکا میگوید:
«اشکودا همواره برای بازارهای خاص تلاش کرده است. خودروی آفرود ترکا که با همکاری شرکت محلی نیوزلند تولید شد، مثال نخست این موضوع است».
ترکا بهعنوان خودرویی جمعوجور و قوی برای کشاورزان محلی، تجار و بازرگانان ساخته و به بازار عرضه شد. البته این خودرو در ابتدا بهعنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی ارائه شد اما بعداً نزد روستاییان و شهرنشینان هم محبوبیت یافت. این خودرو بر روی شاسی مدل اکتاویا ساخته میشد که از چکسلواکی (جمهوری چک فعلی) به نیوزلند صادر میشد. تایرهای بزرگ کمک میکردند تا فاصلهٔ ترکا از سطح زمین به 190 میلیمتر برسد درحالیکه خریداران میتوانستند با سفارش قفل دیفرانسیل اختیاری تواناییهای آفرود آنرا افزایش دهند. بنابراین اشکودا ترکا جد کودیاک محسوب میشود.
ترکا مجهز به یک پیشرانهٔ 1220 سیسی بود که 47 اسب بخار قدرت و 87 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعته دستی به چرخها انتقال میافت و خودرو را به حداکثر سرعت 110 کیلومتر در ساعت میرساند. مصرف سوخت آنهم حدود 11 لیتر در هر صد کیلومتر بود. با توجه به درخواست بسیاری از خریداران، اشکودا ترکا را در مدلهای مختلفی شامل استیشن، وانت سهدر با 2 تا 8 صندلی، یک مدل با سقف پارچهای قابلجمع شدن و حتی یک نسخهٔ ساحلی تولید کرد.
ترکا 3.59 متر طول، 1.6 متر عرض و بین 1.78 تا 2.04 متر ارتفاع داشت. وزن آن بین 920 تا 980 کیلوگرم بود و توانایی حمل تا 500 کیلوگرم بار را داشت. این SUV به کشورهای دیگری مانند استرالیا، فیجی، ساموآ و ویتنام هم صادر شد. درنهایت تولید اشکودا ترکا در سال 1973 متوقف شد.