ورود کیا به عرصه سدانهای لوکس با معرفی رسمی K9 کلید خورد. پیتر شریر (Peter Schreyer) طراح سابق آئودی این خودروی سدان بزرگ را برای کیا طراحی کرده است.
طبق معمول باید دنبال همزاد این خودرو در هیوندای باشیم. هیوندای Equus پلت فرم خود را در اختیار شریک و خواهر کره ای خود قرار داده تا یک سدان دیفرانسیل عقب دیگر کره ای را شاهد باشیم.
K9 همانند هیوندای با موتور 3.8 لیتری V6 با توان 285 اسب بخار نیرو تولید خواهد شد و اگر فکر می کنید که کافی نیست، کیا یک نسخه 330 اسبی GDi را نیز در ابتدای سال آینده روانه بازارها خواهد نمود. پیش بینی می شود موتور هشت سیلندر کیا نیز روی این خودرو قرار گیرد.
گیربکس اتوماتیک هشت سرعته روی هر دو مدل نصب می شود. بنابراین علاوه بر طیف گسترده نسبتهای دنده، امکان تعویض بصورت دستی نیز فراهم خواهد بود. در این خودرو چهار حالت اقتصادی، معمولی، اسپرت و رانندگی در برف را می توانید انتخاب کنید تا روی مجموعه عملکرد سیستم تعلیق، موتور، گیربکس و فرمان، تاثیر آنرا ببینید.
کیا در این خودرو توانسته نسبت تقسیم وزن 50/50 را در جلو و عقب ایجاد کند که برای تعادل خودرو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
K9 طیف وسیعی از امکانات لوکس و فن آوری های پیشرفته را با نام تجاری کیا عرضه خواهد نمود. از نکات جالب این تجهیزات باید به مانیتور بزرگ 12.3 اینچی در مرکز داشبورد اشاره کرد. همچنین سیستم نمایش سربالا، اطلاعات مورد نیاز راننده را روی شیشه جلو منعکس می کند. دو مانیتور 9.2 اینچی هم در پشت صندلیهای جلو جاسازی شده اند تا سرنشینان عقب را سرگرم کنند. سیستم صوتی این خودرو هم با 17 اسپیکر ساخت هارمن (Harman) برای دوستداران موسیقی جای هیچ گلایه ای باقی نمی گذارد.
البته این همه تجهیزات این خودرو نیست. صندلیهای مجهز به تهویه، کوسن کشویی، تکیه گاه پای سرنشینان عقب و حرکت خودکار صندلی جلو زمانیکه مسافری روی آن ننشسته به جلو برای افزایش فضای سرنشین پشتی از جمله موارد قابل ذکر در این اتومبیل لوکس می باشند.
این خودرو بیش از 5 متر طول دارد و فاصله بین دو محور آن نیز بیش از 3 متر می باشد. با وجود عرض 190 سانتی متری و ارتفاع 149 سانتی پی می برید که با چه غولی مواجه خواهید شد. خودرویی که با این اندازه و امکانات باید شانس خود را در رقابت با بنز کلاس S و ب ام و سری 7 بیازماید!
بهترین و کاملترین خودروی کیا باید به مصاف لوکسهای آلمانی و ژاپنی برود و بنابراین قیمت گذاری آن بسیار حیاتی می باشد. قیمت تخمینی این ماشین 58,750 دلار است که مشابه Equus است. سوال اینجاست که کیا در برابر رقبای نامدار خود روی این خودرو چه حسابی باز کرده است؟ آیا مشتریان حاضرند برای یک برند متوسط چنین بهایی پرداخت کنند؟ یا اینکه تنها هدف از عرضه این خودرو کسب اعتبار و به رخ کشیدن توانایی های کیا و بدست آوردن بازار بیشتر در رده های پایینتر می باشد؟