استینگر (Stinger)، سدان جدید دیفرانسیل عقب، چهار درب و اسپورت بَک کیا با حضور خود در نمایشگاه 2017 آمریکای شمالی (دیترویت) نظرهای بسیار زیادی را به خود جلب کرد. ما هم در این نوشتار به ذکر چند نکته مهم درباره آن میپردازیم.
هم گرن کوپه، هم اسپورتبَک! کاپوت بلند، صندوق بار کوچک، دیفرانسیل تک (عقب) یا جفت، بدنه چهار درب و شیشه عقب شیبدار ویژگیهای اصلی اِستینگر هستند و موجب شباهت آن به خودروهای اسپورتبَک و نیز انواع گرن کوپه شدهاند! از طرفی با اینکه منابع رسمی بهعنوان مثال بامو سری 4 گرن کوپه را یکی از اصلیترین رقبای آن دانستهاند، ابعاد بزرگی داشته و همین مورد مقایسه با رقبا را کمی سخت میکند.
دو پیشرانه، سه توربو، هشت دنده در بخش فنی دو گزینه وجود دارد: چهار سیلندر توربو تِتا (Theta) تزریق مستقیم با توان و گشتاور به ترتیب 255 اسب بخار و 352.5 نیوتونمتر؛ شش سیلندر توربو دوقلوی لامبدا (Lambda) 365 اسب بخاری و 509.7 نیوتونمتری. همچنین تمامی مدلها از جعبهدنده هشت سرعته خودکار مجهز به پدالهای تعویض پشت فرمان و پنج حالت رانندگی مختلف سود میبرند.
LSD یا تحویل گشتاور هردو مدل استینگر (چهار سیلندر) و استینگر GT (شش سیلندر) بهصورت استاندارد دو چرخ محرک (عقب) بوده و از نوعی دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی موسوم به torque-tensing استفاده میکنند. سامانه چهار چرخ محرک نیز در کنار سامانه توزیع گشتاور (Torque Vectoring System) هوشمند برای هردو گونه قابل سفارش است.
انجام مراحل طراحی در اروپا با الهام از زغالسنگ! استینگر در مرکز طراحی کیا واقع در شهر فرانکفورت آلمان، تحت رهبری گرِگوری گایلائوم (Gregory Guillaime) و پیتِر شرایِر (Peter Schreyer) متولد شده است. شاید برایتان جالب باشد که گایلائوم به مفهوم Coke bottle در ذات این خودرو علاقه زیادی دارد.
ارتقای عملکرد فنی توسط یک مهندس آلمانی آلبرت بیِرمان (Albert Biermann) مدیر اسبق بخش M اسپورت بامو که آپریل 2015 به استخدام کیا درآمد، هدایت بخش توسعه فنی و هندلینگ خودروی جدید را بر عهده داشته و میتوان گفت عملکرد استینگِر در این زمینه کاملاً نتیجه تواناییها و دانش اوست. وی هماکنون در تأسیسات 12 هزارنفری جدید “سواری و هندلینگ” کمپانی واقع در نامیانگ (Namyang) کره جنوبی مشغول به کار میباشد؛ جایی که یکی از بزرگترین تأسیسات R&D آسیا محسوب میگردد.
آزمایشهای مختلف فرمول 1 و نوربرگرینگ مهندسان کیا چندین و چند آزمایش مختلف مربوط به پایداری را در نقاط مختلف دنیا شامل هزار کیلومتر در پیست فرمول 1 یِئونگام (Yeongam) کره جنوبی و ده هزار کیلومتر در نوربرگرینگ نوردِشلایفه (Nurburgring Nordschleife) انجام دادهاند تا نقاط ضعف و قوت آن با دقت هرچه بیشتر مشخص و ضعفها تا حد ممکن برطرف شوند.
عملکرد قویتر از بامو! طبق ادعای خودِ کمپانی، اِستینگر در بحث توانایی و کارایی فنی هردو رقیب آلمانی خود را پشت سر خواهد گذاشت. آنان معتقدند شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت 6 و 5 ثانیهای استینگر و استینگر GT در نوع خود مثالزدنی بوده و برای شکست دادن رقبا کفایت میکند. برای مقایسه بد نیست اشارهای بکنم که مجله موتور ترند در آزمایش مدلهای چهار و شش سیلندر بامو سری 4 به شتاب اولیه به ترتیب 5.9 و 4.9 ثانیهای دست یافت.
سقف سرعت 268.7 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت اِستینگر GT در بزرگراه 268.7 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است، بااینحال خود شرایر توانسته مدل پیشتولید آن را به سرعتی بیشتر از این مقدار برساند.
میتواند دریفت کند! با غیرفعال کردن سامانههای پایداری و کشش و فشار بیشتر روی پدال گاز و غربیلک فرمان بهراحتی میتوانید فرزند دیفرانسیل عقب کیا را به دریفت کشانده و لاستیکهایش را دود کنید. مهندسان کمپانی هم این موضوع را در برنامهریزیهای خود گنجانده و عملکرد قسمتهای مختلف خودرو را برای آن آماده ساختهاند.