بازیهای ویدئویی بیشتر از هر زمان دیگری پیشرفتهتر شده و جذاب هستند. این بازیها ویژگیهای زیبای زیادی دارند اما برخی آنها باید بیشتر بکار گرفته شوند. در نوشتهی زیر به چند ویژگیای که دوست داریم بیشتر در بازیهای ویدئویی ببینیم اشاره شده است. با ما همراه باشید.
- صفحهنمایش جداگانه و دوتایی
خب صفحهنمایش جدا در بسیاری از بازیهای مسابقهای وجود دارد اما جای تعجب است که این حالت لذتبخش در همهی بازیهای کنسولها در دسترس نیست. برای مثال فورزا هوریزون 3 فاقد چنین ویژگیای بوده و البته آخرین بازی فرمول 1 ساخته کدمسترز نیز از وجود آن بیبهره است.
بازیهای مسابقهای بیشتر روی بازیکنهای آنلاین تمرکز کرده اما رقبای آفلاین همان کنسول نیز بسیار محبوب هستند.
- جهان باز
داشتن عنصر جهان باز در بازی مسابقهای شاید کمی بیمعنی به نظر برسد اما اضافه کردن ویژگی راه رفتن در اطراف میتواند به جذابیت بازی بیفزاید.
تصور بیرون پریدن از خودروی فرمول 1 یا GT و قدم زدن در پیست مسابقه و برهمکنش با افراد و تأثیر گرفتن از آنها میتواند هیجانانگیز باشد. این همان چیزی است که GTA V به خوبی انجام داده است.
برخی بازیها مثل فورزا هوریزون نقشههای بزرگی دارند اما بهصورت کامل جهان آزاد نیستند. جدیدترین بازی فرمول 1 محیط جالبی دارد اما اضافه کردن این جنبه میتوان واقعاً لذتبخش باشد.
- بخشهای تازهتر
موردی که واقعاً دربارهی حالت حرفهی Project CARS دوست داریم این حقیقت است که شما از طریق رنکینگ بالا میروید. شما مسیر موتوراسپورت خودتان را میسازید و درست همانند زندگی واقعی قهرمان میشوید.
جای شرمساری است که دیگر بازیها مخصوصاً بازیهای فرمول 1 این مسیر را دنبال نمیکنند. تصور کنید که پیش از فرمول 1 گزینهی مسابقه دادن در GP3 و GP2 را داشته باشید. باید برای بالا آمدن بجنگید.
- فلش بک
شاید این بخش ثابت کند ما چه گیمر مزخرفی هستیم اما داشتن شانس دیدن بازپخش صحنهی قبل از تصادف و برخورد با دیوار میتواند جالب باشد.
فلش بکها زمان زیادی را حفظ کرده و بازی را برای گیمرهای جدید دسترس پذیرتر میکنند. اکثر بازیهایی که دربردارندهی چیزی شبیه فلشبک هستند گزینهی روشن یا خاموش کردن آن را دارند.
- محتوای تاریخیتر
بازیهای مسابقهای اغلب روی خودروهای جذاب و تازهتر تمرکز دارند اما برخی نمونهها نیز خودروهای تاریخی را نیز در دسترس بازیکن قرار میدهند.
خواه بازی فرمول 1 باشد یا مسابقهای خیابانی، فرقی ندارد، اضافه شدن خودروهای پرفورمنس دههی 60 میلادی باعث افزایش هیجان و جذابیت بازی میشود.
- چالشهای کوچک رندوم
شما را نمیدانیم اما ما دربارهی این بخش شگفتزده هستیم. بازیهای زیادی این بخش را ندارند. بازیهایی که یک خط داستانی را دنبال کرده و درعینحال چالشهای کوچکی را نیز فراهم کنند.
چیزی شبیه Top Gear Car Football در فورزا موتوراسپورت 4 مثال خوبی است. این نوع از ویژگیهای غیر مسابقهای میتواند هیجانانگیز و سرگرمکننده باشد.
- آسیب (در کل)
در این مورد منظور ما نه تنها آسیبهای واقعیتر خودرو است بلکه آسیب در بخش نقشهها و پیستها هم هست؛ یعنی اگر آسیبی واقعی باشد، برخورد خودرو با دیوار باعث ایجاد مشکلات جدی در خودرو خواهد شد.
بازیهای مسابقهای بیشتر به این ویژگی احتیاج دارند مثلاً تصادف یا آسیب قطعهی خاصی از خودرو باعث کاهش سرعت آن شود.
- فعلوانفعال بیشتر
برای بازیهایی که جهان آزاد بوده یا نقشه دارند، داشتن برهمکنش بیشتر با عناصر دنیای واقعی مثل خانهها، مردم، ساختمانها و… خوب خواهد بود. شاید این یک درخواست زیاد باشد اما باعث جذابتر شدن بازیهایی چون نید فورد اسپید خواهد شد.