جیپ نه تنها به عنوان یک خودرو شاخص در جهان خودروسازی، بلکه در مقام یک نماد بزرگ در توانمندی های بشری و یک ابزار مهم اما ساده و قابل اطمینان برای دست یابی به اهداف سخت و خشن از جایگاهی والا برخودار است.
حالا در سال 2016 دقیقا 75 سال از پیدایش این ابزار جنگ و صلح می گذرد. خودرویی که در مدت حضورش در کنار بشر توانست معانی جدید از قدرت، عملکرد، مقاومت و آزادگی را به نمایش بگذارد و به یکی از مهمترین برند ها در صنعت خودروسازی مبدل شود.
در این مطلب قصد داریم تا برخی از مهمترین نکات در دوران حیات جیپ را مرور کنیم.
عصاره ای از صنعت خودرو آمریکا
پیدایش جیپ به سال 1941 باز می گردد. زمانی که چند شرکت بزرگ و کوچک آمریکایی در واکنش به فراخوان ارتش برای ساخت یک خودرو چند منظوره، کاربردی و ارزان ایده های خود را واقعیت بخشیدند.
با این حال زمان بسیار اندک برای طراحی و تولید محصول اولیه و سختی هدف گذاری ارتش برای طرح یک خودرو سبک وزن و مقاوم و در عین حال ارزان باعث شد تا بسیاری کمپانی های بزرگ نظیر جنرال موتورز و فورد در عمل از این پروژه جا بمانند.
در نهایت طرح یک مهندس آزاد برای شرکت کوچک بنتام، توسط ارتش پذیرفته شد اما مسئولان این شرکت را برای تولید در حجم مورد نیاز ارتش بیش از حد کوچک می دانستند، بنابراین دو کمپانی فورد و ویلیز در کنار بنتام مسئولیت تولید مدل های اولیه برای تست را بر عهده گرفتند.
سرانجام 1500 دستگاه از سری اولیه این وسیله نقلیه تازه توسط سه شرکت به میادین تست ارتش فرستاده شد و پس از آزمون های بسیار، مدیران تصمیم گیرنده پروژه مدل ساخت ویلیز را به عنوان طرح نهایی برگزیدند و فورد و بنتام نیز با در اختیار گرفتن نقشه های ساخت دقیق، به تولید انبوه طرح ویلیز روی آوردند.
جالب است بدانید که جلوپنجره معروف جیپ که نماد بصری این خودرو نیز به حساب می آید در واقع از روی مدل ههای اولیه ساخت فورد به عاریت گرفته شده است.
به هرحالبا پایان یافتن جنگ، برند جیپ به عنوان زیر مجموعه از سومین گروه خودروسازی بزرگ آمریکا (کرایسلر) به حیات خود ادامه داد و انبوهی از مدل های متنوع از دونفره بدون سقف تا استیشن واگن خانوادگی، وانت و حتی پیکاپ را راهی بازار فروش کرد.
تکنولوژی ساده، استحکام قطعات و جذابیت های نوستالژیک در کنار کاربردی بودن و قیمت مناسب از جمله مهمترین عوامل موفقیت برند جیپ در تمام 75 سال گذشته محسوب می شوند.
جیپ چه در دوران جنگ و چه در سال های بعد توسط ارتش ها و خودروسازان غیر آمریکایی مورد کپی برداری گسترده واقع شد و در واقع زمینه پیدایش نسلی از خودروهای شاسی بلند و SUV های امروزی را به وجود آورد.
حالااما کرایسلر خودروساز چندان قدرتمندی نیست و با همکاری و ادغام با فیات ایتالیا به دنبال جبران نقاط ضعف خود است.
یکی از نتایج این ادغام، ظهور خودروهای جیپ با مهندسی ایتالیاییی است. در واقع برخی محصولات فیات که به شکل استاندارد امکان فروش موفق در بازار آمریکا را نداشتند، حالا در پوسته جیپ راهی خیابان می شوند.
البته این اولین مشارکت جیپ با ایتالیایی ها نیست و در سال های جنگ جهانی نیز شاهد صحنه ای مانند تصویر زیر بوده ایم.
این روزها دیگر جیپ تنها یک برند نیست، فلسفه ای در خودروسازی است که مستقیم و غیر مستقیم باعث تغییر در کره خاکی ماشدهاست.