رنگ صورتی در سالیان گذشته و در صنعت خودرو رنگ چندان مورد علاقهای نبوده است. خودروهای معدودی با رنگ صورتی فابریک کارخانه تولید شدهاند. اما این بار فولکسواگن با تولید نسخهی خاصی از مدل نمادین خود یعنی بیتل نگاهها را به خود جلب کرده است. این خودرو رنگ صورتی جذابی داشته و ما در این نوشتار قصد داریم 7 نکتهی جالب دربارهی بیتل صورتی را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.
- ایده
احتمالاً پیش از این بیتل های صورتی رنگ زیادی را دیدهاید که بنا به ذوق و سلیقهی مالکان رنگ آنها به صورتی تغییر یافته است؛ اما هماکنون فولکسواگن بهصورت رسمی بیتل صورتی را تولید کرده است. همهچیز از اوایل سال 2014 و در زمان گردهمایی یک نمایندگی در کارخانهی فولکس در مکزیک شروع شد.
کری دیکسون که برنامهریز تولید بیتل در آن زمان بوده و حالا مدیر ارشد بازاریابی فولکس است میگوید: “ازآنجاییکه ما در حال مباحثه با مشتریان فعلی بیتل بوده و در جریان خواستههای آنها هستیم یکچیز را فهمیدیم: بانوان به نمایندگیهای فولکس مراجعه کرده و خواهان تولید بیتل صورتی هستند.” تیم فولکس که تقاضای واقعی برای این حشرهی صورتی را فهمید در داخل کارخانه مدلی مفهومی تولید و سپس آن را در نمایشگاه خودروی نیویورک 2015 نشان داد.
- رنگ
ما رنگ صورتی یگانهای را برای این خودرو متصور بودیم اما فولکس برنامههای دیگری داشت. ازآنجاییکه این مدل در بازارهای جهانی عرضه میشود، هر بازاری تِم رنگ مورد علاقهی خود را دارد.
دیکسون میگوید: “یکی از چالشبرانگیزترین جنبههای طراحی این کانسپت تصمیمگیری بر روی نوع و خلوص و میزان رنگ صورتی بود. بازار چین رنگ صورتی بسیار کمرنگ را میپسندد درحالیکه بازار آمریکا خواهان صورتی برجستهتر و روشنتر است.”
در نهایت فولکس تصمیم گرفت تا رنگ متالیک جدیدی را تولید کند که بسته به نورپردازی تغییر میکند.
- کابین
کابین این خودرو نیز درست همانند ظاهر خودرو چشمگیر است. علاوه بر جزئیات صورتی بکار رفته روی دربها، غربیلک فرمان و صفحه لمسی، این خودرو از صندلیهای کلاب صورتی سود میبرد.
به خاطر اینکه ظاهر خودرو بسیار برجسته است فولکسواگن در ابتدا فکر میکرد که داشتن یک کابین ساده بهترین راه است. در ابتدا فولکس به کابینی مشکی با دوختهای متضاد صورتی فکر میکرد اما سپس ایدهی قرض گرفتن صندلیهای مدلهای اروپایی به ذهنشان خطور کرد. بجای جزئیات آبی صندلیهای فابریک، بیتل صورتی جزئیات صورتی تیره داشت که با دیگر جزئیات صورتی کابین همخوانی دارد.
- سواری
نیروبخش بیتل صورتی کوپه همان پیشرانهی 4 سیلندر 1.8 لیتری توربوی مدلهای استاندارد است. این پیشرانه بهطور انحصاری با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جفت شده است. قدرت پیشرانه 170 اسب بخار بوده که برای حرکت در شهر و بزرگراهها مناسب نشان میدهد. سواری خودرو بسیار نرم بوده و صدای باد در حد کم وجود دارد. ما این خودرو را بسیار آرامتر از دیگر مدل خاص و اسپورت بیتل یعنی دون یافتیم.
- اعداد
در تستهای موتور ترند بیتل صورتی ظرف مدت 7.3 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید. این رکورد در مقایسه با دیگر خودروهای کامپکت نسبتاً سریع محسوب میشود. این خودرو سریعتر از مزدا 3 با پیشرانهی 2 لیتری (8.4 ثانیه)، شورلت کروز 2016 (8.2 ثانیه) و تویوتا کرولا S (9.8 ثانیه) بوده اما نمیتواند با هوندا سیویک توربوی تست شده (6.8 ثانیه) برابری کند. در میان هاچبک ها بیتل از فیات 500 مدل 2012 (9.8 ثانیه) سریعتر است اما در بحث شتاب از مینی هاردتاپ کوپر S مدل 2015 (6.6 ثانیه) و فیات 500 آبارث (6.7 ثانیه) شکست میخورد.
فولکسواگن بیتل صورتی 2017 |
|
قیمت پایه (دلار) |
22710 |
مشخصات کلی |
پیشرانه وسط، دیفرانسیل جلو، 4 نفره، 2 درب هاچبک |
پیشرانه |
4 سیلندر 1.8 لیتری توربوی 170 اسب بخاری |
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
7.3 ثانیه |
- مشخصات و استایل بدنه
اگرچه ما تنها فرصت رانندگی با نسخهی کوپه را داشتیم اما بیتل صورتی با فرم کانورتیبل نیز در دسترس است. تغییرات مناسبی بین این دو خودرو وجود دارد.
نسخهی کوپه دارای رینگهای 17 اینچی چند پره بوده و نسخهی کانورتیبل نیز رینگهای آلیاژی 5 پرهی 18 اینچی دارد. برخلاف مدل کوپه، نسخه کانورتیبل همچنین از جزئیات کرومی جلوپنجره و نورپردازی خاص کابین و آینههای متفاوت برخوردار است. به خاطر این تجهیزات اضافی و سقف روباز، بیتل صورتی کانورتیبل با بهای 27615 دلاری بهطور قابلتوجهی از نسخهی کوپه گرانتر است.
- تأثیر اجتماعی
بیتل صورتی #PinkBeetle اولین خودرویی است که “هشتگ” را به عنوان بخشی از نام رسمی خود به همراه دارد. فولکس نهتنها امید دارد این مدل در تاپیک ها رتبهی بالایی داشته باشد بلکه رسانههای اجتماعی نیز نقشی بزرگ در طراحی آن بازی کردهاند. فولکس با دیدن واکنش مردم اقدام به تولید این خودرو کرد.