نشان GTI عموماً در خودروهای ساخت فولکسواگن مخصوصاً گلف و محصولات پژو دیده میشود. البته این نشان پشت خودروهای هاچبک بیشماری در دههی 80 و 90 میلادی چسبانده شده و این روزها نیز برخی از آنها عملکرد قابل قبولی دارند. از هاچبک های فرانسوی گرفته تا گرند توررهای زیبایی ایتالیایی، ما نگاهی انداختهایم به شماری از فوقالعادهترین خودروهایی که نشان GTI دارند.
- مزراتی 3500 GTi
اولین خودرویی که از نشان باارزش بهرهبرداری کرده مزراتی 3500 GT خوشساخت با پیشرانهی 6 سیلندر برجستهی خود است. این خودرو بین سالهای 1957 تا 1964 ساخته شده و از پیشرانهی 3.5 لیتری کاربراتوری با قدرت 217 اسب بخار سود میبرد.
هرچند مهندسان مزراتی با تولید 3500 GTi بهطور کامل در حال تغییر صنعت خودروی ایتالیا بودند. این خودرو اولین مدل ایتالیایی بود که سیستم تزریق سوخت داشت. این نوآوری قدرت خودرو را به 232 اسب بخار رساند. با توجه به وزن 1380 کیلوگرمی، این کوپهی دو درب قادر بود با رقیب انگلیسی خود استون مارتین DB5 شاخبهشاخ شود.
- پژو 205 GTI
پژو با ساخت این خودرو جای خود را در ذهن و قلب هر فرد جوان دههی 80 و 90 میلادی باز کرد. 250 GTI از دو پیشرانهی 1.6 و 1.9 لیتری استفاده کرده است. پیشرانهی کوچکتر در مدلهای اولیه سرزندهتر بوده اما نسخهی 1.9 لیتری گشتاور واقعی را عرضه میکند.
شاسی فوقالعادهی 205 منجر به تولید مدل مسابقهای موفق T16 شد. این خودرو در رقابتهای قهرمانی 1984 و 1985 به مقام اول دست یافت. تولید 200 دستگاهی T16 برای کسب اجازه حضور در مسابقات رالی صورت گرفت. این خودروها حدود 200 اسب بخار قدرت داشتند یعنی نصف قدرت مدلهای حاضر در حالی! البته مدل استاندارد 1.9 GTI قدرت 126 اسبی داشت. متأسفانه GTI های بعدی خاص انگلستان برای برآورده کردن استانداردهای آلایندگی با مبدل کاتالیتیک عرضه شدند که به علت محدودیت صورت گرفته قدرت خودرو به 122 اسب بخار کاهش یافت.
- نیسان پولسار GTI-R
نیسان پولسار N14 ساخت اوایل دههی 90 میلادی را برداشته و به ورودیهای بزرگ هوای کاپوت و بال عقب اضافه کنید و حالا دستورالعملی عالی برای افزودن پیشرانهای قلدر دارید. نیسان از پیشرانهی SR20DET که در مدلهای 180SX،200SX و سیلویا بکار رفته استفاده کرد. GTI-R موردبحث پتانسیلهای زیادی داشته و به لطف پیشرانهی 227 اسب بخاری و سیستم چهارچرخ محرک در حدود 5 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسید.
با اینترکولر استوکی که در بالای پیشرانه قرار گرفته، وضعیت محبوب جابجایی مبدل گرمایی به موقعیت بالایی بوده و همین امر راندمان جریان هوا را بهبود بخشیده و بهطور طبیعی دمای هوای ورودی را کاهش میدهد.
- فولکسواگن گلف GTI نسل پنجم
پس از تلاشی نه چندان جالب که ماحصل آن گلف نسل چهارم بود، فولکسواگن با گلف نسل پنجم به خوبی آب رفته را به جوی بازگرداند. گلف GTI که از شاسی یکسان با آئودی A3،TT و اشکودا یتی آن زمان بهره میبرد از پیشرانهی 4 سیلندر خطی 2 لیتری توربوی مشتاقی استفاده میکند.
با قدرت 197 اسب بخاری و گزینه ی گیربکس 6 سرعته دستی یا DSG اتوماتیک، نسل پنجم گلف خودروی موردعلاقهی ماشین بازها بوده است. علیرغم اینکه گلف R32 با پیشرانهی 6 سیلندر خود همهچیز را یک پله ارتقا داد، اما GTI هنوز هم بهترین بوده است.
- روور 220 GTI توربو
220 GTI که احتمالاً یکی از معدود خودروهای جذاب روور بوده از شاسی روور 200 که آن هم متعلق به هوندا سیویک بوده استفاده کرده است. این کوپهی سه درب از پیشرانهی سری T روور استفاده کرده که توانایی تولید قدرت 197 اسب بخاری داشته و در 6.4 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد.
تنها 500 دستگاه از این خودرو ساخته شده بنابراین نمونهای نادر است.
- پژو 306 GTI-6
اگرچه که این خودرو غالباً زیر سایهی 205 GTI بوده اما 306 GTI-6 هنوز هم نسخهی پرفورمنس دیگری بوده که دستپخت پژو بوده است. عدد 6 نشاندهندهی گیربکس 6 سرعته بوده و این 306 جذاب از پیشرانهی 1.9 لیتری بازنگری شدهی 205 GTI استفاده کرده است. حجم پیشرانه به 2 لیتر و قدرت آن به 167 اسب بخار رسیده و به خاطر کم کردن بیش فرمانی از شاسی مشتاقی سود میبرد.
پژو به سرعت تجهیزات غیرضروری این خودرو را باز کرده تا مدل رالی آن را مختص بازار انگلستان بسازد. این مدلهای سبک شدهی تولید محدود در بازار کلاسیکهای امروزی با بهای مناسبی پیدا میشود.
خب شما چه GTI دیگری را میشناسید که سرشناس و فوقالعاده باشد؟! نظرات خود را با ما در میان بگذارید.