نام کرولا افتخاری بزرگ برای صنعت خودروی ژاپن به ارمغان آوردهاست. این سدان کوچک اقتصادی که تولید آن از نیم قرن پیش در سال 1966 شروع شده، توانسته با جلب اعتماد مشتریان در حدود 150 کشور مختلف هر ساله به یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان تبدیل شود. جالب اینکه از هر 5 خودروی فروخته شده با برند تویوتا در کل تاریخ 79 ساله این شرکت، یکی کرولا بوده است.
کرولا در ابتدا با همان فلسفه ای که فولکس واگن بیتل متولد شده بود، پا به عرصه گذاشت؛ این خودرو قرار بود به “اتومبیل مردمی کشور ژاپن” تبدیل شود اما به محض ورود به سایر کشورها، با استقبال بسیار بالایی روبرو شد و این مفهوم به نوعی حالت جهانی تری به خود گرفت. دلیل این امر بسیار ساده بود؛ قابلیت اطمینان این خودرو. در دهه 60 و 70 کرولا به اروپایی ها و آمریکایی ها نشان داد که یک اتومبیل ارزان قیمت و اقتصادی هم می تواند قابل اعتماد و کار آمد باشد.
داستان تویوتا کرولا که در حال حاضر در نسل یازدهم خود به سر می برد، کماکان ادامه دارد؛ با این تفاوت که اکنون رقابت شدیدتری بر سر قیمت و عملکرد قابل اعتماد بین خودروسازان مختلف شکل گرفته که تا حدی کار را برای کرولا سخت کرده است.
شاید فولکس واگن بیتل قدمت و اصالت بیشتری داشته باشد، اما کرولا یک مثال عینی برای پاسخی عالی به نیازهای مشتریان است. در حالی که بیتل در طول حیات خود تغییرات چندانی به خود ندیده، اما کرولا مدام بهبود پیدا کرده و در هر نسل به یک اتومبیل بهتر نسبت به نسل قبلی تبدیل شده است.
دلیل دیگری که کرولا را موفق تر از بیتل آلمانی کرد، تولید اختصاصی برای مناطق مختلف جهان است. حتی امروزه نیز کرولای مخصوص آمریکای شمالی تفاوت هایی را هم در ظاهر و هم در بخش های فنی با مدل های اروپایی دارد.
این در حالیست که کرولاهای اولیه فقط با در نظر گرفته شدن نیازهای مشتریان در سه کشور ژاپن، ایالات متحده و استرالیا تولید می شدند.
کرولا اولین بار به طور رسمی در سال 1997 به عنوان پرفروش ترین خودروی جهان معرفی شد؛ زمانی که فروش کلی آن از آغاز تولید در سال 1966 به رقم 22.65 میلیون دستگاه رسید.
برای درک بهتر این موفقیت باید اشاره کنیم که فولکس واگن بین سال های 1938 تا 2003 موفق به فروش 21.3 میلیون دستگاه بیتل شده بود.
تویوتا کرولا که در نسل های مختلف وارد کشور ما نیز شده، در 16 کارخانه در نقاط مختلف جهان تولید می شود. در نیم قرنی که از تولید این سدان اقتصادی سپری شده بیش از 44 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رفته که آماری خیره کننده محسوب می شود.
همانطور که در لابلای این مقاله نیز اشاره شده عواملی که در موفقیت جهانی کرولا نقشی به سزا داشته اند عبارتند از قابلیت اطمینان بالا و پاسخ به نیازهای مشتریان. متاسفانه این دو فاکتور کلیدی در بازار داخلی نادیده گرفته شده و خودروهایی که برای عموم مردم تولید می شوند، غالبا از هر دو این شاخص ها عاری هستند.
یازدهمین نسل از تویوتا کرولا که این روزها در بازار کشورمان عرضه می شود، بر خلاف پدران خود قیمتی قابل توجه افزون بر 140 میلیون تومان دارد، این درحالیست که حتی کرولا نسل یازده نیز مانند نمونه های اولیه از نظر آپشن و سطح تجهیزات یا قابلیت های حرکتی، حرف چندانی برای گفتن ندارد و خودرویی متوسط از این حیث محسوب می شود.
در واقع شریط تعرفه های گمرکی و نرخ تبدیل ارز در چند سال اخیر به نحوی پیش رفته که مردمی ترین خودرو جهان که حتی در افغانستان نیز در قالب خودروهای دست دوم از نسل های گذشته به وفور دیده می شود، در کشورمان تبدیل به کالایی گران قیمت با قیمتی بیش از 2 برابر حد توان پرداخت عموم مشتریان شده است.