در حال حاضر صنعت خودرو شاهد تغییر جهت بهسوی رانندگی خودکار است. نه تنها خودروسازها در این وادی وارد شدهاند بلکه غولهای تکنولوژی نظیر اپل و گوگل نیز با اولین خودروی کاملاً خودران وارد گود شدهاند.
درحالیکه بامو هنوز با عرضهی خودروی اتوماتیک سطح 4 فاصله دارد اما نسل ششم سدان سری 7 نشان داد که این غول آلمانی علاقه دارد همانند تسلا و مرسدس بنز عمل نماید.
سری 5 جدید نیز قدمهای برادر بزرگتر خود را دنبال کرده است. ما اینجا 5 نکته را دربارهی این تکنولوژیهای جدید سری 5 ذکر کردهایم. با ما همراه باشید.
- تنها یک پارکینگ ریموت نیست
جدای از نسخهی بهروز شده سیستم پارکینگ ریموت سری 7 و سرویس ParkNow، G30 پذیرای آنچه که بامو اطلاعات پارکینگ خیابان OSPI میخواند شده است. این سیستم در حال حاضر تنها در 4 ایالت آلمان و آمریکا در دسترس است. OSPI اطلاعات و دادههای نقاط پارک را در اختیار مالکان خودرو قرار میدهد.
- اتوپایلوت
با وجود تکنولوژیهای کمکراننده در سری 5 جدید شما دستتان را از روی فرمان برداشته و خودرو بهصورت خودکار اقدام به شتاب گیری، ترمز و توقف و سپس سرعت گرفتن مجدد و تغییر لاین رانندگی خواهد کرد. این سیستمها همچنین به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ خطری مانور دهید. همچنین سیستم هشدار خروج از خط نیز برای ایمنی بهتر بهروز شده است. کامپیوتر خودرو همچنین شما را دربارهی محدودیتهای سرعت در مناطق مختلف و همچنین عبور از راههای اشتباه آگاه میسازد.
- سیستم توسعه یافته تر از سری 7 است
دو سیستم نیمه خودران ذکر شده در بالا مستقیماً از سری 7 قرض گرفته شدهاند اما سیستم موجود در سری 5 در بحث مقایسهی توسعهای “18 ماه جلوتر” است بنابراین باگهای کمتر داشته و اعتماد بیشتری ایجاد میکند.
- حالت رانندگی تطبیقپذیر
همانند سری 7، سری 5 جدید نیز دارای حالت رانندگی تطبیقپذیر است که بیوقفه فرمان، گیربکس و پدال گاز و تنظیمات سیستم تعلیق را برای همخوانی با سبک رانندگی راننده و شرایط رانندگی تنظیم میکند. به علاوه اگر این سیستم با سیستم ناوبری حرفهای سفارشی همراه شود حالت تطبیقی دادههای مسیر پیش رو را آنالیز کرده و شاسی خودرو را برای رد کردن عالی ناهمواریها و پیچها تنظیم میکند.
- ارتباط خودرو به خودرو
نسل جدید سری 5 میتواند شرایط آب و هوایی و خطرات رانندگی را با دیگر بامو ها به اشتراک بگذارد. اگرچه که بامو اطلاعات بسیار کمی از این ویژگی را منتشر کرده اما در آینده قطعاً رضایت بیشتری از ارتباطات خودرو به خودرو به وجود خواهد آمد.
نکته پایانی: عرضه خودروی خودران در سال 2021 تا سال 2021 بامو از عرضهی اولین خودروی کاملاً خودران مطمئن خواهد شد. پیش از این یک بخش جدا در حال کار روی این پروژه در باواریا است.
منبع: bmwblog