بخش M بی ام و که نام آن از حرف اول واژه موتور اسپرت (Motorsport) برگرفته شد، در ابتدا با هدف اجرایی کردن برنامه های این کمپانی برای حضور مسابقات اتومبیل رانی پا به عرصه گذاشت. اما با گذشت زمان این رویه تغییر پیدا کرده و این بخش در کنار حضور در مسابقات، به توسعه خودروهایی با عملکرد بهتر نسبت به نسخه های معمولی و تولید مشغول شد.
از دهه هفتاد میلادی تاکنون محصولاتی که به نشان M مزین شده اند، همگی از مشخصات فنی بسیار بهتر و ظاهری مهیجتر برخوردار بوده اند و استانداردهای جدیدی را در زمینه هندلینگ، لذت رانندگی و عملکرد فنی ارائه داده اند.
نسخه M سری 3 که با نام M3 شناخته می شود، در سال 1985 (به عنوان مدل 86) متولد شد. از همان بدو تولد، این سدان اسپرت به یک استاندارد در کلاس خود تبدیل شده و رقبا محصولات خود را با آن مقایسه می کنند.
بعد از گذشت سه دهه باواریایی ها تصاویری از پروتوتایپ های را که بر اساس M3 های مختلف شکل گرفته اما هرگز به مرحله تولید نرسیدند، منتشر کرده اند.
در بین این نمونه های اولیه مواردی دیده می شوند که به احتمال بسیار طرفداران متعصب بی ام وی از تولید نشدن آنها ابراز خوشحالی خواهند کرد! در ادامه با معرفی این نمونه ها با ما همراه باشید.
1- وانت M3 مدل 1986
بخش M بی ام وی ظاهرا علاقه زیادی به M3 E30 داشته و نسخه ای ویژه از آن را برای جابجایی تجهیزات خود تولید کرده بود! اما مشکلی در این بین وجود داشت و آن اینکه با توجه به قابلیت های فنی و توانایی M3 در شتاب گیری، فرمان پذیری و قدرت مانور بالا نسخه وانت آن برای جابجایی بار مناسب نبود!
در زیر کاپوت این وانت باواریایی ابتدا یک موتور 2 لیتری با قدرت 192 اسب بخار نصب شده بود اما بعدها با موتوری 2.3 لیتری با 200 اسب بخار قدرت جایگزین شد.
وانت M3 به مدت 26 سال در محوطه کارخانه برای جابجایی وسایل مختلف مشغول بود و سرانجام 4 سال پیش بازنشسته شد. بر اساس اعتقاد کمپانی بی ام وی، این پروتوتایپ ها می توانند اهداف تعیین شده را محقق کرده و به دانشجویان درس های زیادی را بیاموزند.
اینکه چرا این وانت غیرمنتظره حتی به تعداد محدود ساخته نشد، یک راز باقی مانده است.
2- بی ام ویM3 کامپکت 1996
هر چقدر درباره این اتومبیل کمتر صحبت کنیم بهتر است! نسخه کامپکت یا کوچکتر M3 با این هدف عرضه شد که افراد جوان تر را بیشتر به سمت دنیای M ترغیب کند.
آنطور که بی ام وی ادعا می کند، M3 کامپکت “تا حدودی” جد M2 امروزی محسوب می شود.
این نسخه که 150 کیلوگرم نسبت به E36 M3 وزن کمتری داشت، به همان موتور 3.2 لیتری شش سیلندر با 321 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. بنابراین به احتمال بسیار عملکری بهتر در مقایسه با نسخه سدان داشته، هر چند اطلاعاتی در این باره در دسترس نیست.
3- بی ام ویM3 تورینگ 2000
دیگر محصول توسعه یافته توسط بخش M یک استیشن بود. سری 3 استیشن اتاق E46 که هنرنمایی نسخه سدان آن را در سریال پرطرفدار هشدار برای کبری 11 دیده بودیم، در نسخه تورینگ به اتاق جراحی رفته و با نشان M از آن اتاق خارج شد.
یاکوب پولشاک (Jakob Polschak) مدیر طراحی نمونه های اولیه و یکی از کارمندان با سابقه بی ام ویگفته: “این پروتوتایپ به ما نشان داد که ساخت نسخه M سری 3 تورینگ حداقل از لحاظ فنی کاملا ممکن بوده و دشواری زیادی ندارد.”
“مساله مهم دیگر این بود که ما می خواستیم نشان دهیم این بود که می شد به راحتی درهای عقب را با قوس های گلگیر عقب بدون استفاده از ابزارهای جدید و گران قیمت هماهنگ کرد.”
4 – وانت M3 مدل 2011
وانت M3 پس از سالها دوباره بازگشت. وانت قبلی که بر روی اتاق E30 شکل گرفته بود، در سال 2011 و پس از حدودا 25 سال خدمت رسانی بازنشسته شد.
پس بخش M به فکر جایگزین افتاده و دوباره سراغ نسخه کانورتیبل سری 3 رفت تا با انجام تغییرات مختلف آن را به یک وانت تبدیل کرده و نشان خود را بر روی آن نصب کند.
یاکوب درباره این وانت جنجالی گفته: “مراحل تبدیل سری 3 کانورتیبل به وانت در بهار 2011 شروع شد. اواسط آماده سازی یکی از افراد پیشنهاد جالبی داد و گفت که به دلیل نزدیکی به ماه آپریل این پروژه را با نام دروغ آپریل معرفی کنیم.”
در آن زمان تصاویر جاسوسی منتشر شده از وانت بی ام وی در نوربرگ رینگ سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد و همه خود را برای دیدن وانتی با قابلیت های فنی بالا آماده کرده بودند.
سرانجام در اول آپریل 2011 بی ام وی چهارمین نسخه عجیب سری 3 با نشان M را معرفی نمود.
در زیر کاپوت این وانت باواریایی، موتوری هشت سیلندر با 414 اسب بخار قدرت قرار داشت که می توانست تایرهای اتومبیل را در عرض چند دقیقه به دود تبدیل کند. جالب اینکه ظرفیت حمل بار این وانت 450 کیلوگرم عنوان شده بود.
با وجود تمام شایعات وانت M3 کاملا واقعی بود، اما هرگز قرار نبود بصورت تولید انبوه وارد خیابان ها شود.