پروندهای برای نسل اول کولئوس در ایران
مقدمه شاید در نگاه اول، کولئوس چندان به دل ننشیند، اما اگر کمی ریزبینانهتر نگاه کنید، اندکی سواری بگیرید و از آپشنهای آن استفاده کنید متوجه خواهید شد که اشتباه میکردید. اشتباه شما وقتی به یقین خواهد رسید که کیفیت آن را لمس کنید.
اولین بار که سوار کولئوس میشوید، کیفیت مناسب صندلیها توجه شما را جلب میکند. کنسول وسط پر از دکمهها و امکاناتی است که بهسادگی در دسترساند و مانیتوری که با موس وسط سِت شده است.
داستان وقتی جذاب میشود که شما موتور 2.5 لیتری کمپانی نیسان را استارت زده و با لمس پدال در کمتر از چند میلیثانیه دور موتور را به اوج برسانید. گیربکس CVT نیسان شما را سورپرایز خواهد کرد چراکه بههیچوجه ضربهای از طرف آن احساس نخواهید کرد. ضمناً با توجه به قابلیت 4WD قطعاً تجربه آفرود خوبی را کسب خواهید کرد.
مهمتر، قیمت فوقالعاده این محصول در مقایسه با دیگر برندهای موجود در بازار است که با توجه به کیفیت و اصالت بههیچوجه قابل قیاس نیستند. اما متأسفانه بسیاری از مردم، کیفیت را فدای زیبایی میکنند. به قول اهالی بازار، رنو را میتوان خودرویی دانست با کیفیت و دوام ژاپنی- هندلینگ و راحتی اروپایی و قیمت کرهای.
کولئوس، کراساوور رنو، با ورود به ایران با حاشیههایی همراه بوده است. واردات این خودرو در سال 2011 توسط نگین خودرو آغاز شد. در سال 2014 با اعطای مجوز واردات به پارسخودرو، قرار بود این خودرو بهعنوان برندی معتبر جایگزین تیانا شود و در غیاب نیسان، خودرویی با کیفیت همچنان روی خط تولید بماند که البته اینگونه نشد و کولئوس در سال 2015 با اختلاف قیمت عجیب 29 میلیونی مجدداً به نگین خودرو بازگشت. مدتی قبل فرصتی پیش آمد که با 3 فیس از نسل اول این خودرو در اصفهان دیداری داشته و ضمن بررسی دوام دراز مدت این خودرو، مختصری با قابلیتهای این فرانسوی-ژاپنی دورگه آشنا شویم. 3 خودروی با تاریخ تولید 2011، 2012 و 2014 وارداتی که دو تای اول به ترتیب بیسیک و فول نگینخودرویی و سومی مدل فول پارسخودرویی بودند. کارکرد خودروها نیز به ترتیب 174.654، 72.379 و 34.500 که مجموعاً 281.533 کیلومتر است و میتواند معیار خوبی جهت بررسی استهلاک و دوام و هزینههای نگهداری باشد.
اخیراً با رونمایی از نسل دوم رنو کولئوس، پایان تولید نسل اول آن اعلام شد. کولئوس از سال 2007 با طراحی پاتریک لکومنت به مدت 9 سال روی خط تولید رفت و در سالهای 2012 و 2014 زیر تیغ فیسلیفت قرار گرفت.
کولئوس مشابه نیسان ایکستریل، قشقایی و رنو فلوئنس روی پلتفرم C رنو–نیسان شکل گرفته است. برادر دوقلوی آن، به نام نیسان ایکس-تریل بهعنوان کراساووری شاخص در بازارهای جهانی به لحاظ فروش و دوام مطرح است.
کولئوس با 2 پیشرانه دیزل (2.0 لیتری) و بنزینی (2.5 لیتری) ساخت نیسان راهی بازارهای هدف شد که از این دو، پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی 4 سیلندر 16 سوپاپ با 170 اسب بخار و 226 نیوتن متر گشتاور وارد ایران شد. این پیشرانه با کد QR25DE با کمی تغییرات روی مدلهای مختلفی از نیسان مثل آلتیما، تیانا، روگ (ایکس تریل) ماکسیما (2016) و سوزوکی equator بهکاررفته و هماکنون نیز روی نسل جدید نیسان ایکس-تریل و رنو کولئوس 2017 در حال استفاده بوده که نشان از بازده و دوام بالای این پیشرانه است.
قلب تپنده کولئوس در ترکیب با گیربکس CVT تیپ ترونیک 6 سرعته ساخت نیسان، با صفر تا صد 9.3 ثانیه کولئوس 1622 کیلوگرمی را به ماکسیمم سرعت 181km/h میرساند.
طراحی
در طراحی کولئوس، خبری از خطوط تیز و طراحی اغواکننده به سبک کرهایها نیست و بیشتر سعی شده طراحی محافظهکارانه باشد و در عین اینکه نمیتوان زیبا نامید ولی ایراد گرفتن از آنهم مشکل است. هرچند در نگاه اول جذابیت کرهایها را ندارد ولی در دراز مدت نیز بههیچوجه باعث دلزدگی نمیشود.
تفاوت اصلی 3 فیس کولئوس، محدود به نمای جلو میشود که در فیس اول به زیبایی دو تای دیگر نیست و نوارهای کروم جلوپنجره، در دو فیس بعد نمای بهتری را پدید آوردهاند. مدل 2014 از متد طراحی جدید رنو تا حدی پیروی کرده و امضا رنو با لوگوی بزرگ در وسط جلوپنجره باعث پر ابهت شدن خودرو شده. ضمن اینکه رینگ 18 اینچی دو رنگ برش خورده در مقایسه با رینگ 17 اینچی دو خودروی دیگر، بر زیبایی جانبی نیز افزوده است.
در قسمت طراحی شاهد ظرافت و ریزهکاریهایی هستیم، مثل محفظههای کف خودرو یا کلید قفل که در وسط آرم رنو روی صندوق قرار گرفته یا درب صندوق دو تکه و ….
ارگونومی کلیدهای سیستم صوتی و تهویه نیز بهخوبی رعایت شده و طراحی و جایگذاری آنها در وسط داشبورد زیبا و هوشمندانه است. تنها ایرادی که میتوان در این مورد گرفت، عدم وجود هشدار روشن بودن گرمکن صندلی راننده روی صفحه کیلومتر است که جای گله دارد.
با نشستن روی صندلی، متوجه موقعیت بالای راننده و دید خوب به اطراف میشویم. مزیتی که در بسیاری از خودروهای وارداتی کمتر دیده میشود و اکثراً از دید کم به اطراف به دلیل طراحی خاص رنج میبرند. شیشههای جانبی و عقب وسیع و همچنین آینههای جانبی بزرگ نیز به بهبود دید کولئوس کمک میکنند.
دربرگیرندگی صندلیهای جلو مناسب است ولی در قسمت عقب میتوانست مناسبتر باشد. در وسط صندلیهای ردیف عقب نیز زیردستی و جالیوانی تعبیه شده است. فضای صندلی عقب نیز برای افراد با حدود 185cm قد، بسیار مناسب و ارتفاع سقف نیز فضای کافی برای سرنشینان قدبلند را بهآسانی فراهم میکند. گرچه با توجه به ابعاد خودرو و فاصله محوری آن جای بهبود در این قسمت حس میشد. درب صندوق بهصورت 2 تکه شده و قسمت پایینی با قابلیت تحمل تا 200kg میتواند در سفرها نقش میز پذیرایی یا نیمکت را بازی کند. فضای صندوق عقب نیز مناسب است و با خواباندن صندلیهای ردیف عقب از این هم جادارتر میشود. زاپاس نیز در داخل صندوق قرار گرفته و حداقل از بابت سرقت نشدن آن خیالتان راحت است. آمپلیفایر ساخت ژاپن با برند Bose نیز به طرز هوشمندانهای داخل زاپاس جاسازی شده.
تجهیزات رفاهی
در ادامه بررسی خودرو به تفاوت سطح تجهیزات خودرو در ضمن توضیحات، میپردازیم. کولئوس در مدل فول سطح کامل از امکانات را ارائه میکند که در جدول انتهای مقاله آمده و در اینجا از ذکر تکتک موارد به علت طولانی شدن مبحث خودداری میکنیم. فضاسازیهای داخل کابین بهخوبی انجام شده و غیر از مدل 2014 در دو خودروی دیگر محفظههای زیر پا به سبک مگان مشاهده میگردد. به اینها باید فضای فوقالعاده 15 لیتری داشبورد و کنسول وسط را نیز اضافه کرد.
سانروف پانوراما نیز در خودروی بیسیک، تبدیل به سقف فلزی شده است.
زاپاس در مدل 2014 سایز 17 و با رینگ فلزی است ولی در دو خودروی دیگر زاپاس با رینگ و سایز مشابه با چرخهای دیگر عرضه شده.
قفل دوبل یا dead lock آپشنی است که در مدل 2012 وجود دارد و باعث میشود سارقین حتی با شکستن شیشه نیز نتوانند درب خودرو را باز کنند.
سنسور دزدگیر کاپوت، پرده ردیف عقب، سیستم anti–pinch (تشخیص مانع) شیشهها و سانروف، و پاور ویندوز ازجمله حذفیات مدل 2014 است که حتی در مدل 2011 بیسیک وجود دارند.
درواقع بنا بر تشخیص پارسخودرو، مشتری ایرانی نیازی به موارد فوق نداشته و اینها در کنار 29 میلیون تومان اضافه بهای دریافتی (در مقایسه با قیمت نگین خودرو) موجب سرخوردگی و ناخشنودی مالک شده است.
مدل 2011 لوآپشن، تک دیفرانسیل بوده و از آپشنهای زیر بهره نمیبرد:
سانروف، چراغ زنون، صندلی برقی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، سنسور جلو، چراغ FBL (تطبیقی) و گرمکن صندلی
تست رانندگی
حال نوبت به این رسیده که پشت فرمان این دورگه ژاپنی-فرانسوی قرار بگیریم و ببینیم کولئوس از هر یک از دو برند رنو و نیسان چه چیز به ارث برده است.
با فشردن کلید Start خودرو را روشن میکنیم. همانطور که گفتیم کولئوس ترمز پارک برقی دارد و این بدین معناست که شما نباید نگرانی بابت فراموش کردن غیرفعال کردن ترمز پارک داشته باشد. در صورت فراموش کردن بهصورت اتوماتیک با فشردن پدال گاز ترمز پارک غیرفعال میشود و در صورت خاموش کردن خودرو نیز، اتوماتیک فعال میگردد.
حس خاص گیربکس CVT، تعویض دنده پیوسته و بدون تکان است. برخلاف تصور عمومی، هر 3 مالک از آرامش و درعینحال کشش گیربکس CVT رضایت کامل داشتند. بهگونهای که به گفته یکی از مالکین کسی که خودروی CVT داشته باشد، تکانها و تعویض دندههای خودروهای اتوماتیک معمولی برایش غیر قابل تحمل میگردد. ضمن اینکه با قرار گرفتن گیربکس در حالت تیپترونیک یا دستی، رفتار خودرو بهکل متحول شده و حس خودروی اسپرت را به راننده القا میکند.
هر 3 پیشرانه کاملاً نرم و بیصدا کار میکردند. شتاب خودروی مدل 2014 در روز تست 10.9 ثانیه بود که در مدل 2011 حدود 1 ثانیه افت شتاب ملاحظه شد که با توجه به کارکرد بالای خودرو و شرایط نگهداری، عادی به نظر میرسد. هماهنگی موتور و گیربکس کولئوس بسیار عالی است و تقریباً تمام قدرت موتور با بازده بالا به چرخها منتقل میگردد.
هیچگونه خرابی و صدای غیرعادی نیز در قسمت موتور گیربکس خودروها مشاهده نمیشود.
پیشرانه ژاپنی ساخت نیسان دوام بالای خودش را به رخ رقیبان میکشد. در ترافیک شهری و مسافرت طولانی رنو را میتوان به سه خصلت شناخت: تعلیق- فرمان- ترمز.
فرمان برقی فوقالعاده خوشدست و نرم که در سرعتهای بالا سفت میشود، نتیجهبخش آسایش دستان راننده است. سیستم تعلیق خودروها، ضربات را بهخوبی جذب میکند و به سبک رنو و خودروهای اروپایی، آرامش را برای سرنشینان به ارمغان میآورد، چیزی که در سایر رقبا خصوصاً کرهایها دیده نمیشود.
در این قسمت خودروهای 2011 و 2012 سابقه تعویض طبق یکی از چرخها را داشتند و خودروی 2011 نیز به علت استفاده نامناسب و آفرود نیاز به تعویض کمکفنر سمت راننده داشت.
اگر تابهحال سوار رنو مگان شده باشید، بیشک در لحظات اول ترمز فوقالعادهاش، نظر شما را جلب میکند. البته در مورد کولئوس نیز چنین است. ترمزهای قوی (که در روز تست در 2.8 ثانیه خودرو را از 100 به صفر کیلومتر رساند) بازهم برتری رنو را به رقبا دیکته کرد.
درزمینهٔ آفرود نیز کولئوس با بهرهگیری از سیستم هوشمند 4 چرخ محرک نیسان ژاپن و زاویه ورود و خروج بهتر از رقبای همرده عملکرد قویتری در آفرود دارد. گرچه کراساوورها برای آفرودهای سنگین ساخته نشدهاند. درواقع در این قسمت رنو کاملاً به تجربه غنی نیسان در ساخت خودروهای آفرود 4*4 متکی شده است.
هندلینگ خودرو نیز مثالزدنی و باصلابت است. در پیچهای تند میتوان بدون احساس کمتعادلی، صدای جیغ لاستیکها را درآورد.
تجربه نگارنده در عبور از جادههای کوهستانی همانند جاده اصفهان- خوزستان با گردنههای پرشیب، نشاندهنده کشش بالای موتور کولئوس و همچنین بازده بالای کولر در گرمای بالای 50 درجه خوزستان (باوجود دریچه ردیف عقب) است. بدون اینکه درجه آب ماشین افزایشی نشان دهد. عملکرد کروز کنترل در مسیرهای شیبدار بدون نقص و دقیق است و با ورود به شیبهای تند افت سرعت مشاهده نمیشود. در سراشیبیهای تند، گیربکس با هوشمندی خاصی تا حد ممکن از سبک کردن دندهها ممانعت میکند و این موردنیاز به ترمزگیریهای مکرر را رفع میکند. در این مسیر کوهستانی مصرف بنزینی با صندوق پر و 4 سرنشین، بدون کولر حدود 9.5 لیتر و با کولر 12 لیتر در 100 کیلومتر محاسبه شده است.
در روز تست، مصرف سوخت میانگین شهری 11.5 و در جاده با سرعت 110km/h، میانگین 8.5 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شده که عدد مناسبی به نظر میرسد.
با تغییر مد دیفرانسیل از 2wd به Auto هرچند حدود 0.3 لیتر افزایش مصرف سوخت داریم ولی بهوضوح هندلینگ و ثبات ماشین بهبود مییابد.
دقت سنسورهای جلو و عقب فوقالعاده است و وجود چراغ هشداردهنده در کنار آینههای جانبی کمک شایانی به افزایش حس اعتمادبهنفس راننده میکند.
سرویسهای دورهای و هزینه نگهداری
در جدول ذیل به قیمت برخی اقلام مصرفی اشاره مختصر میکنیم.
برند | قیمت (ریال) | |
روغن (5 لیتر) | ELF | 850,000 |
فیلتر روغن | Nissan | 150,000 |
فیلتر هوا | Nissan Renault | 300,000 |
روغن CVT (4 لیتر) گیربکس | ELF | 2,500,000 |
شمع (دینام) | اصلی | 1,337,500 |
جفت لنت جلو | اصلی | 2,300,000 |
جفت بنت عقب | اصلی | 3,600,000 |
شیشه جلو | کرهای
ایرانی |
12,000,000
3,500,000 |
چراغ جلو | اصلی | زنون 28,000,000
هالوژن 12,000,000 |
چراغ عقب (2 تکه) | اصلی | 4,900,000 |
فیلتر تهویه اتاق | رنو | 700,000 |
کولئوس هر 10 هزار کیلومتر نیاز به سرویس دارد. درحالیکه این رقم در رقبای کرهای 7500 کیلومتر است. ضمن اینکه هر سرویس کولئوس بدون اجرت 1.3 میلیون ریال است که رقم بسیار مناسبی در این کلاس به نظر میرسد. لازم به توضیح است، مشابه سایر خودروها، این رقم بابت سرویسها در نمایندگی از اعداد ذکر شده بالاتر است که مطابق معمول در دوره گارانتی به خریدار تحمیل میشود.
با توجه به اینکه کولئوس بهجای تسمه تایم، زنجیر دارد، در این مورد نیازمند نگهداری خاصی نیست.
فیلتر بنزین در 120 هزار و روغن گیربکس CVT در 80 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض دارند. نکته مهم اینکه با توجه به حضور سایر خودروهای جدید نیسان در ایران میتوان مشابهتهایی با آنها در مبحث قطعات پیدا نمود. که باعث کاهش هزینهها میشود. بهعنوان نمونه فیلتر روغن مشابه ماکسیما و قشقایی- مهشکن مشابه ال 90 و مگان، درب مخزن شیشهشور مشابه ماکسیما و نیسان پیکاپ و مواردی از این دست.
مهمتر از همه اینکه موتور کولئوس برای استفاده از بنزین ایران تنظیم شده و این در دراز مدت روی دوام پیشرانه بسیار مؤثر خواهد بود.
کلام پایانی
رنو همواره ثابت کرده به کیفیت و ایمنی اهمیت ویژهای میدهد. خودروسازی پیشرو و با بیش از 117 سال سابقه، دومین برند پرفروش اروپا و سهامدار عمده داچیا، سامسونگ موتورز، نیسان و اخیراً میتسوبیشی، سازنده خودروهای سبک، سنگین، اسپرت و فرمول 1
کولئوس را میتوان خودرویی کم آزار و با هزینه نگهداری پایین دانست که اگرچه طراحی اغواکننده کرهایها را ندارد ولی باکیفیتتر و از آن مهمتر اصیلتر است، شاخصهای که در خودروهای کرهای یافت نمیشود.
ضمناً با توجه به عرضه کولئوس، توسط دو شرکت پارسخودرو و نگین خودرو، میتوان به تأمین قطعات و سرویسدهی مناسب امید زیادی داشت.
در حال حاضر عرضه کولئوس توسط نگین خودرو متوقف شده است ولی آخرین قیمتها به شرح ذیل است.
قیمت صفر کولئوس 168 میلیون و میانگین قیمت مدل 2014 دستدوم 140 میلیون و 2012 حدود 115 میلیون میباشد.
در این مقاله سعی شده اطلاعات کاملی در مورد کولئوس به خواننده، منتقل گردد.
درهرحال شاید زمان زیادی تا ورود نسل دوم کولئوس به ایران نمانده باشد. خودرویی که میتواند با طراحی متحول شده خود انبوهی از امکانات و قیمت احتمالی زیر 200 میلیون معادلات بازار را به هم بزند.
ابعاد خودرو | طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | ||
میلیمتر | 4520 | 2120 | 1695 | 2960 | ||
وزن | 1622 کیلوگرم | |||||
تعلیق جلو | مکفرسون | |||||
تعلیق عقب | مولتی لینک | |||||
مصرف سوخت | شهری 11.8 | جاده 8.1 | ترکیبی 9.5 | |||
سیستمهای ایمنی | 5 ستاره ایمنی اروپا HAS, HDC, TCS, ESP, BA, EBD, ABS | |||||
ترمز | جلو دیسکی – عقب دیسکی خنک شونده | |||||
کیسه هوا | جلو – جانبی – پردهای (جمعاً 6 عدد) | |||||
امکانات رفاهی | سنسور جلو و عقب- فعال شدن اتوماتیک فلاشرها- سنسور نقطه کور BSW – چراغ FBL (چرخیدن در پیچها) صندلی راننده برقی 6 جهته- سیستم انتقال قدرت 3 حالته (Lock, 4wd, 2wd)- سیستم صوتی Bose با ورودی aux و usb با 10 بلندگو، ساب ووفر و آمپلیفایر، بلوتوث- باز شدن اتوماتیک دربها و قطع سوخترسانی (هنگام تصادف)، پشتسری فعال در تصادف- قفل اتوماتیک دربها- آینه کودک- آینه برقی تاشو با گرمکن، صندلی عقب تاشو- کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده- سنسور نور در باران – سقف پانوراما- ترمز پارک برقی- سیستم ایزوفیکس- صندلی چرمی با گرمکن جلو، داشبورد 15 لیتری با خنککننده- استارت دکمهای – کروز و لیمیتر- چراغ زنون دوگانه – چراغ شور- تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه یا دریچه عقب – فرمان برقی- آینه الکتروکرومیک- سیستم ورود بدون کلید (کیلس) – شیشهبالابر اتوماتیک با تشخیص مانع و پاور ویندوز iso fix |
در پایان از آقایان علیرضا صابریان، دکتر سید ایمان موسوی و دکتر امیر صابریان جهت همکاری بابت تهیه این مقاله سپاسگزاری میکنیم.
نویسنده: امیر صابریان