لیست 100 برند ارزشمند دنیا توسط موسسه تحقیقاتی Millward Brown منتشر شد. در این لیست تویوتا با کسب رتبه 28، طبق روال سالهای اخیر در بخش خودرو صدرنشین بوده و عنوان ارزشمندترین برند خودرویی را به خود اختصاص داده است. این برند ژاپنی با 2 پله صعود و رشد 2 درصدی اکنون ارزشی 29.5 میلیارد دلاری دارد.
بعد از تویوتا، ب ام و قرار دارد که با رشد ارزش 2 درصدی و صعود یک پلهای نسبت به سال قبل رتبه کلی 33 را کسب کرده است.
این کمپانی آلمانی، با ارزش 26.8 میلیارد دلار بالاتر از رقیب دیرینه خود یعنی مرسدس بنز قرار گرفته و در میان خودروسازها رتبه دوم را از آن خود کرده است. نسل جدید سری 7 و محبوبیت روزافزون سری i نقشی اساسی در این موفقیت ایفا کردهاند.
مرسدس بنز دیگر برند آلمانی با کسب رتبه کلی 39، در بخش خودرو در جایگاه سوم قرار گرفته است. ستاره سه پر که نسبت به سال قبل 4 پله صعود داشته است، در بخش ارزش هم با 4 درصد رشد روبرو بوده و اکنون 22.7 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است.
این برند لوکس با توجه به موفقیتهایی که در بازار چین کسب کرده، بیشترین رشد ارزش را در بین خودروسازان تجربه کرده است.
رتبه چهارم دوباره در اختیار ژاپنیها و برند معروف هوندا است. این شرکت که بیشتر با موتورسیکلتهایش در ایران شناخته شده است، با اختلاف نسبتا زیاد به مرسدس بنز در جایگاه کلی 74 قرار دارد.
هر چند ارزش این برند با کاهش یک درصدی به رقم 13.2 میلیارد دلار رسیده اما رتبه آن با صعود 4 پلهای همراه بوده که نشان از افت بیشتر سایر برندهای نزدیک به رتبه هوندا دارد.
بعد از ژاپنیها و آلمانیها رتبه پنجم در بخش خودرو به آمریکاییها میرسد. فورد که تقریبا تغییری در ارزش خود نداشته، با 13.1 میلیارد دلار و یک پله اختلاف نسبت به هوندا رتبه کلی 75 را کسب کرده است.
جالب است که فورد با همین عدم تغییر، در لیست 5 پله صعود کرده و بالاتر از برندهایی نظیر زیمنس و eBay قرار گرفته که افت نسبتا شدیدی را تجربه کردهاند.
نیسان دیگر خودروساز معروف ژاپنی با رتبه کلی 92، در بین برندهای خودرویی در جایگاه ششم ایستاده است. ارزش این برند 11.5 میلیارد دلار برآورد شده که حکایت از رشدی یک درصدی دارد؛ رتبه کلی نیز نسبت به ارزیابی سال قبل یک واحد بهبود پیدا کرده است.
به غیر از این 6 برند اشاره شده در بالا، سایر خودروسازان موفق به ورود به محدوده 100 برند ارزشمند نشدهاند؛ اما اگر بخواهیم لیست 10 برند ارزشمند خودرویی را تکمیل کنیم باید اشاره کنیم که آئودی با 9.5 میلیارد دلار ارزش در رتبه هفتم، لندرور با 4.7 میلیارد دلار در رتبه هشتم و پورشه با 4.4 میلیارد دلار در رتبه نهم قرار میگیرند.
تسلا که در ماههای اخیر با مدل 3 خبرساز شده بود، سرانجام موفق به پشت سر گذاشتن لکسوس شد و با کسب جایگاه دهم نام خود را وارد لیست 10 برند ارزشمند خودرویی کرد.
همانطور که مشاهده میکنید آلمانها با 4، ژاپنیها با 3، آمریکاییها با 2 و انگلیسیها با یک نماینده در این لیست حضور دارند.
نکته جالب اینکه در طول 11 سالی که این تحقیق انجام شده، تویوتا 9 بار در بخش خودرو حائز رتبه اول شده است!
ناگفته نماند در میان 100 برند ارزشمند جهان، غولهای مطرح تکنولوژی مثل سابق رتبههای اول تا سوم را در اختیار دارند؛ با این تفاوت که گوگل بالاخره با کنار زدن اپل به عنوان ارزشمندترین برند جهان دست یافت.
اپل و مایکروسافت هم به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. در این رتبهبندی ارزش سه برند برتر برابر با 229، 228 و 121 میلیارد دلار اعلام شده است.