طبق نتایج حاصله از مطالعهی شاخص رضایت فروش SSI جی دی پاور در سال 2016 مالکانی که با فروشندهها و متخصصان تولید سروکار داشتهاند در مجموع رضایت بیشتری از همکاری فقط با فروشنده دارند. مطالعهی امسال نشان داده که امتیاز متوسط برندهای لوکس از 732 به 801 افزایش یافته درحالیکه برندهای غیرلوکس نیز از امتیاز 681 به 764 رسیدهاند.
هماکنون و در سیامین سال انجام این مطالعه، جی دی پاور میزان رضایت خریداران خودروهای جدید از تجربهی خریدشان را سنجیده است. رضایت خریدار با چهار فاکتور سنجیده میشود: نوع معامله، فروشنده، فرایند تحویل خودرو و سهولت خرید. رضایت بازگشت نیز با پنج فاکتور به دست میآید: فروشنده، قیمت مناسب، تجربهی گفتوگو، سهولت و تنوع کالایی.
در این نوشتار 10 برندی که بهترین تجربهی خرید را در سال 2016 داشتهاند ذکر شدهاند.
- جگوار (به همراه مینی)
با امتیاز 797، این شرکت لوکس ساز در واقع جایگاهی برابر با مینی که برندی غیرلوکس است دارد. مینی در مطالعهی سال پیش در بین برندهای غیرلوکس بالاترین رتبه را به دست آورده بود اما امسال به رتبهی دوم نزول کرده است. در میان برندهای لوکس جگوار در حقیقت در ته لیست قرار دارد و تنها آئودی (796)، ولوو (775) و آکورا (769) پایینتر از این شرکت دیده میشوند.
- لندروور
اگرچه که امتیاز 798 این شرکت در مقایسه با امتیاز 710 سال پیش پیشرفت چشمگیری را نشان میدهد اما لندروور هنوز هم عملکردی زیر متوسط دارد. به علاوه اکثر برندها امسال عملکرد بهبود یافتهای دارند که حاکی از امتیازهای بالاتر از حد متوسط برای برندهای لوکس و غیرلوکس است؛ اما هنوز هم لندروور جایگاه خوبی داشته و سال پیش از میان 12 برند لوکس به رتبهی 10 و امسال به رتبهی 8 دست پیدا کرده است.
- لکسوس
برندی که معمولاً در مطالعات جی دی پاور خوب عمل میکند با امتیاز 802 اندکی بالاتر از حد متوسط برندهای لوکس قرار گرفته است؛ و با اینکه امتیاز ذکر شده از امتیاز 741 سال پیش بیشتر است اما در میان برندهای لوکس، لکسوس افت چهار پلهای داشته و به ردهی هفتم بسنده کرده است.
- لینکلن
شاید لینکلن را بتوان امسال موفقترین برند دانست چراکه بهبود چشمگیری در امتیازات داشته و از 731 به 801 امتیاز رسیده است. اگرچه که عملکرد لینکلن تنها اندکی بالاتر از حد متوسط بوده اما توانسته رتبهی خود را بهبود بخشد و از رتبهی هشتم سال پیش به رتبهی ششم امسال برسد.
- کادیلاک
کادیلاک با امتیاز 807 در رتبهی چهارم برندهای لوکس قرار گرفته است. سال پیش این خودروساز آمریکایی با امتیاز 738 و رتبهی ششم به کار خود پایان داده بود. امسال بهبودی مناسب دیده میشود و کادیلاک بالاترین رتبه را در میان آمریکاییهای لوکس ساز جدول دارد.
- ب ام و
ب ام و پیشرفت کاملاً محسوسی داشته و توانسته خود را از رتبهی هفتم به رتبهی چهارم برساند. هرچند امتیاز ب ام و با کادیلاک برابر بوده و در رتبهای پایینتر از حریف سنتی خود یعنی بنز قرار گرفته است.
- بیوک
شاید افراد زیادی بیوک را به عنوان برندی لوکس در نظر بگیرند اما طبق نظر جی دی پاور این شرکت برندی غیرلوکس است. این شرکت با امتیاز 809 مینی را کنار زده و رتبهی اول برندهای غیرلوکس این مطالعه را از آنِ خود کرده است. بیوک سال پیش امتیاز 707 و رتبهی دوم را به دست آورده بود.
- مرسدس بنز
مرسدس بنز امسال افتی یک پلهای داشته و با امتیاز 809 از رتبهی دوم به رتبهی سوم نزول کرده است. سال پیش این شرکت با برند اول تنها 3 امتیاز فاصله داشت اما امسال شاهد فاصلهی بیشتری هستیم.
- اینفینیتی
سال گذشته اینفینی رتبهی چهارم برندهای لوکس را با امتیاز 739 در اختیار خود داشت اما خریداران امسال تجربهی بهتری از خرید خود داشتهاند. این شرکت ژاپنی با امتیاز 815 به رتبهی دوم برندهای لوکس رسیده است.
- پورشه
یکبار دیگر و برای دومین سال متوالی پورشه با امتیاز 824 بهترین برند لوکس از نظر تجربه خرید شناخته شده است. سال پیش این شرکت رقابت تنگاتنگی با مرسدس بنز داشت و تنها با اختلاف سه امتیاز به عنوان اولی دست یافت اما امسال این فاصله شکاف بیشتری داشته است.
همچنین بخوانید: 10 برندی که بدترین تجربه خرید خودرو را دارند
منبع: autoguide