اعداد و ارقام در هر زمینهای میتوانند قابلتوجه باشند و در دنیای خودرو نیز بهخوبی اوقات فراغت هر علاقهمندی را پُر میکنند. بهعنوان مثال، آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که چه تعداد از کمپانیهای خودروسازی در سری محصولاتشان «کراساور» ندارند؟ البته جواب این پرسش، زمان زیادی نخواهد بُرد؛ چرا که اگر بازار امریکا را به عنوان مرجع درنظر بگیریم، تنها ۴۴ برند خودرویی عمده وجود دارند و در این میان، تنها ۸ برند هستند که هیچگونه کراساور یا شاسیبلند در خط تولید آنها دیده نمیشود.
قبل از اینکه مرور این لیست را آغاز کنیم، ابتدا به روش مورد استفاده برای این منظور میپردازیم. لیستی که در ادامه میآید، برندهایی را درنظر گرفته که در حال حاضر هیچگونه مدل کراساوری ندارند و همچنین برنامهای از جانب آنها برای تولید این نوع خودرو در آینده اعلام نشده است (در انتها به برندهایی که به زودی کراساور خواهند داشت، اشاره خواهیم کرد). علاوه بر این، در اینجا از یک تعریف جامعتر برای کراساور استفاده شده و بنابراین، مدلهایی مانند مینی کانتریمن نیز در این تعریف جای میگیرند.
آستونمارتین آستونمارتین کمپانیای است که هنوز یک کراساور ارائه نکرده است. البته این خودروساز تولید محدود، اخیراً یک کانسپت شبهکراساور با عنوان DBX کوپه و به صورت دو دیفرانسیل معرفی کرده و شنیدهها حاکی از آن است که شاهد خودرویی شبیه به آن در خط تولید خواهیم بود. امّا این موضوع هنوز رسماً تأیید نشده و بنابراین آستونمارتین نمیتواند در آمار برندهای خودرویی «کراساور-دار» جایی داشته باشد. برند همخانواده لاگوندا نیز یک کانسپت شاسیبلند ارائه کرده و بنابراین، شاید حضور یک مدل کراساور از آستونمارتین تنها به گذشت زمان بستگی داشته باشد.
بوگاتی این برند سازنده «مگا کار» در هر زمان تنها به تولید یک مدل خودرو میپردازد؛ خودرویی که واقعاً سرعت بسیار بالایی دارد. برند خواهر بوگاتی، بنتلی هماکنون دارای سریعترین مدل شاسیبلند جهان است. البته مدل بنتلی از نظر سرعت، به گرد پای بوگاتی نیز نخواهد رسید. در همین حال، شرایط نهچندان ایدهآل آئرودینامیک و فرم یک کراساوور باعث میشود که سطح انتظار برای ارائه یک بوگاتی کراساوور بسیار پایین باشد.
کرایسلر اگر کرایسلر 200 را که در سال ۲۰۱۷ به پایان عمر خود میرسد، درنظر بگیریم، در حاضر تنها ۳ محصول با برند کرایسلر عرضه میشوند؛ سدانهای 200 و 300، و مینیون پسفیکا. البته اگر بخواهیم دقیقتر بررسی کنیم، کرایسلر دارای ۴ مدل است؛ چرا که پسفیکا و پسیفیکا هیبرید باید به صورت جداگانه محاسبه شوند. ضمناً مینیون به نوعی یک کراساور اصیل است، امّا نمیتوان آن با معیارهای کراساورهای امروزی آن را تعریف کرد. شاید برخی این استدلال را داشته باشند که برخی کراساورها از نمایندگیهای کرایسلر-جیپ-داج-فیات-رام در دسترس مشتری قرار میگیرند؛ امّا باید توجه داشت که تمرکز اصلی در اینجا بر روی برندهای خودرویی است و هیچ کراساوری با برند کرایسلر عرضه نمیشود.
فراری در حال حاضر در FCA این آلفا رومئو و مازراتی هستند که نیازهای مشتریان به کراساورهای لوکس ایتالیایی را مرتفع میکنند. سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne)، رئیس FCA و فراری همچنان قصد دارد که اصالت فراری را حفظ کند و بارها در مراسمهای مختلف اعلام کرده که دوست ندارد در طول زندگیاش یک فراری اسپورت شاسیبلند ببیند. شاید این گفته «مارچیونه» بیشتر از هر چیزی گویای آینده کراساورها در برند فراری باشد:
باید اول به من شلیک کنید!
لوتوس اگر به خاطر داشته باشید شعار کالین چاپمن (Colin Chapman)، «سادهسازی و سپس اضافهکردن سَبُکی» بوده و نه «پیچیدهسازی و اضافه کردن ردیف سوم صندلیها». اگرچه لوتوس در این سال با برخی برنامههای مبهم و عجیب در تولید همراه بوده، ولی «کراساور» در میان آنها هیچ جایگاهی نداشته است. مگر اینکه ژان-مارک گلس (Jean-Marc Gales)، مدیرعامل لوتوس این اواخر برنامههایی در این زمینه در سر داشته باشد. به گفته وی، این کمپانی تولید خودروهای اسپرت سبک ساخت یک نمونه کراساور را در نظر میگیرد، امّا این کار به شیوه خاص «لوتوس» انجام خواهد داد؛ یعنی با کمترین وزن و بیشترین هیجان ممکن. این خودروی کراساور فرضی احتمالاً اولین بار در بازار چین عرضه شود. لوتوس در کشور چین تاریخچه مناسبی دارد و البته آمار فروش خودروهای با ابعاد بزرگتر و فاصله بیشتر از سطح زمین در آنجا بالاتر از جاهای دیگر است.
مکلارن یک برند بریتانیایی دیگر که هرگز تاکنون یک کراساور نساخته و میتوان اطمینان داشت که این موضوع به این زودیها اتفاق نخواهد افتاد. در حالی که پورشه همین حالا هم دو مدل کراساور در خط تولید دارد و حتی لوتوس نیز برای ارائه یک کراساور برنامهریزی کرده، مکلارن احتمالاً هماهنگ با برندهایی مانند فراری و بوگاتی باقی خواهد ماند.
رام پس از اینکه FCA راجع به برندهای خودش در بازار ایالات متحده بازنگری انجام داد، رام تبدیل به برندی انحصاری برای تولید تراک تبدیل گردید. بنابراین در گروه FCA، مشتریان برای رفع نیازهای خود در زمینه کراساور میبایست به بخش جیپ، داج یا فیات مراجعه کنند. در همین حال، این احتمال وجود دارد که مدل جدید جیپ گرند واگنیر از ساختار رام 1500 پیکاپ استفاده کند، ولی در این حالت نیز نمیتواند به عنوان یک کراساور از رام محسوب شود.
اسمارت مدلهای زیادی در برند اسمارت دیده نمیشود و انتظار زیادی از این برند کوچک نمیرود. امّا مشابه هر برند دیگری که بخواهد قلمرو خود را در بازار گسترش دهد، گزارشهایی مبنی بر ارائه حداقل یک مدل کراساور در آینده منتشر شده است. اگر چنین مدلی وجود خارجی پیدا کند، مطمئناً میتوانند تعریفی جدید از کراساورها در خود داشته باشد؛ درست همانند کاری که اسمارت با خودروهای معمولی کرده است.
کراساورهایی که در راهند
همانطور که در ابتدا اشاره شد، برندهایی نیز در دنیای خودرو وجود دارند که مدلهای کراساور برای آنها در آیندهای نزدیک برنامهریزی شده است. این کمپانیها البته این مدلها برای فروش به بازار عرضه نکردهاند، ولی ارائه حداقل یک مدل کراساور از جانب آنها رسماً تأیید شده است.
- جنسیس: جنسیس که اینک به عنوان یک برند مستقل از محصولات لوکس هیوندای به کار خود ادامه میدهد، بهزودی صاحب برخی سدانها و کراساورها خواهد بود. بنا بر ماهیت برند جنسیس، انتظار میرود که شاسیبلندهای این کمپانی با پلتفرم دیفرانسیل عقب و طراحیهای گرانقیمتتر، از همتایان خود در هیوندای متمایز باشند.
- لامبورگینی: این برند ایتالیایی همراه با ارائه کانسپت اوروس، قول یک مدل شاسیبلند را به علاقهمندان داده است. این خودرو احتمالاً با رنگآمیزی نارنجی و سبز (lime green) همراه میشود.
- رولزرویس: مدل شاسیبلند با عنوان «کولینان» قرار است که در سال ۲۰۱۷ میلادی برای رولزرویس از راه برسد. این خودرو، ابعاد بزرگ و طراحی برجستهای داشته و تمام فاکتورهای تکمیلکننده یک «رولزرویس» را خواهد داشت.
منبع: autoblog