یک شاهزادهٔ سعودی: زنان باید اجازهٔ رانندگی داشته باشند

یک شاهزادهٔ سعودی: زنان باید اجازهٔ رانندگی داشته باشند

عربستان سعودی در حال حاضر تنها کشور دنیا است که در آن رانندگی زنان ممنوع است اما یکی از شاهزادگان برجسته از خانوادهٔ سلطنتی این کشور بنام «الولید بن طلال» گفته است که باید زنان در عربستان اجازهٔ رانندگی داشته باشند. وی این بحث را از طریق توییتر خود برای 5.4 میلیون فالوورش مطرح کرده است. متن توییت وی بدین شرح است:

«کفی نِقاش، حان وقت قیاده المرأه للسیاره» به معنای «بحث کافی است، الآن زمان رانندگی کردن زنان است».

مدت کوتاهی پس‌ازاین توییت، دفتر شاهزاده الولید بیانیه‌ای در چهار صفحه شامل بیان دلایل مختلفی که چرا زنان در عربستان باید اجازهٔ رانندگی داشته باشند منتشر کرد. الولید در این بیانیه گفته است:

«جلوگیری از رانندگی زنان در دنیای امروز مانند این است که آن‌ها را از حقوقی مثل آموزش‌وپرورش یا داشتن هویت مستقل منع کنیم». در این بیانیه همچنین دلایل اقتصادی و اجتماعی اهمیت رانندگی زنان بیان شده است. وی دراین‌باره گفته است:

«در صورت ادامهٔ منع زنان از رانندگی، آن‌ها همچنان به رانندگان خارجی وابسته باقی می‌مانند که هزینه‌هایی را به خانوادهٔ آن‌ها تحمیل می‌کند».

image1-5-30

در حال حاضر میلیاردها دلار از درآمد عربستان به دلیل استفاده از رانندگان خارجی در این کشور صرف می‌شود. الولید در مقالهٔ خود گفته است که بسیاری از خانواده‌های سعودی هزار دلار یا بیشتر را در هرماه صرف گرفتن رانندگان خصوصی یا کرایهٔ تاکسی برای زنان می‌کنند که این هزینه‌ای کاملاً غیرضروری است آن‌هم در دورانی که خانواده‌ها در عربستان به خاطر کاهش قیمت نفت ضربه دیده‌اند. همچنین زنان سعودی هم برای گرفتن حق خود درزمینهٔ رانندگی همواره اعتراضاتی انجام می‌دهند. آن‌ها هرسال در تاریخ 26 اکتبر از طریق نشستن پشت فرمان خودروها به قانون منع رانندگی زنان در عربستان سعودی اعتراض می‌کنند. بااین‌حال هرچند شاهزاده الولید هیچ دفتر سیاسی در عربستان نداشته و نقشی رسمی در دولت این کشور ندارد اما یکی از اشخاص ثروتمند عربستان بوده و سهم زیادی در شرکت‌های ملی و بین‌المللی دارد تا جایی که ثروت او 17.4 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

photolargesawomandriving

منبع: CarScoops & Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *