مُدها در صنعت خودروسازی میآیند و میروند. این روزها کراساوورهای کوپه مانند موردتوجه قرار گرفتهاند درحالیکه قبل از آن خودروسازان بیشتر بر ساخت کانورتیبلهای هارد تاپ اصرار داشتند؛ اما اگر چند سال به عقب بازگردیم، ساخت یک سری خودروهای جعبهای شکل غیرمعمول در میان خودروسازان ژاپنی مُد شده بود. این خودروهای چیزی بین هاچبک، استیشن و کراساوور بودند. برای مدتی طولانی این شکل خاص از خودروها در بین سازندگان ژاپنی محبوب شده بود و تعدادی از خودروسازان این کشور به ساخت خودروهایی جعبهای شکل روی آوردند. این ساختههای عجیب ژاپنی در طول دههٔ اول هزارهٔ دوم حتی در آمریکای شمالی هم عرضه شدند.
در ابتدا این نوع از خودروها در میان خریداران آمریکایی هم محبوب شدند که موجب شد حداقل یکی از سازندگان ژاپنی تولید این نوع خودروها در ایالاتمتحده را جهت تأمین نیاز محلی این کشور آغاز کند؛ اما رفتهرفته خودروهای جعبهای شکل محبوبیت خود را از دست دادند و برندهای ژاپنی یکی پس از دیگری ساخت اینگونه خودروها را کنار گذاشتند تا جایی که فروش تمامی آنها بهطور کامل در ایالاتمتحده خاتمه یافت. بااینحال طرفداران خودروهای جعبهای شکل هنوز هم میتوانند نمونهٔ جدیدی از آنها را در نمایشگاههای خودرو ببینند هرچند که این بار از ژاپن نیامده است. با این مقدمه در ادامه به معرفی خودروهای جعبهای شکل ژاپنی میپردازیم.
هوندا المنت تولید از 2002 تا 2011
این اولین خودروی جعبهای شکلی بود که با دیگران تفاوت داشت چراکه هوندا المنت برای بازار ایالاتمتحده طراحی شده بود و در این کشور ساخته میشد. المنت بیشتر برای ماجراجویان آمریکایی ساخته شده بود؛ یعنی کسانی که در به فعالیت در فضاهای باز مانند دوچرخهسواری در کوهستانها و یا قایقرانی میپرداختند و در داخل خودرو به فضای بیشتری نیاز داشتند اما لزوماً نیازی چندانی به قابلیتهای آفرود جدی نداشتند. بااینحال سیستم چهارچرخ محرک نیز بهصورت سفارشی برای المنت ارائه میشد.
سایون XB تولید از 2004 تا 2015
سایون XB یک خودروی کاملاً جعبهای شکل و با خطوط صاف و زاویهدار بود که تحت نامها و برندهای مختلفی در سراسر جهان عرضه شد. در سایون XB هیچ خط خمیدهای دیده نمیشد. نسل نخست این خودرو از سال 2004 تا 2007 تولید شد و سپس نسل دوم ارائه گردید و تا سال 2015 در بازار حضور داشت. شاید اگر برند سایون تعطیل نمیشد تولید XB همچنان ادامه پیدا میکرد و حتی نسل جدید آن هم معرفی میشد اما به نظر میرسد تویوتا علاقهای به ادامهٔ تولید XB نداشته است چراکه پس از تعطیلی سایون تعدادی از محصولات آن مانند FR-S و iA ریبج شده و توسط خود تویوتا با نامهای GT86 و یاریس iA به بازار عرضه شدند درحالیکه خبری از XB نبود.
نیسان کیوب تولید از 2002 تا 2014
نامتعارفترین خودروی لیست ما که ظاهر بسیار غیرمعمولی دارد، نیسان کیوب است چراکه طراحی آن مانند قطعهای از ایستگاههای فضایی آینده بود. همچنین هرچند نام این خودرو یعنی کیوب (Cube به معنای مکعب) اشاره به ظاهرش داشت اما این خودرو در لبههای خود دارای طراحی گردی بود. تولید نسل نخست نیسان کیوب به سال 1998 بازمیگردد اما در نسل دوم (2002 تا 2008) و نسل سوم (2008 تا 2014) ظاهر آن کاملاً جعبهای شکل شد. این خودرو بر روی پلتفرم نیسان ورسا و لیف ساخته شده بود اما ارتفاع بلندتری داشت. تولید کیوب همچنان در ژاپن ادامه دارد اما در سال 2011 از بازار اروپا و از سال 2014 از بازار ایالاتمتحده خارج شد.
کیا سول تولید از 2008 تاکنون
اگر شما با خواندن متن بالا تأسف میخورید که فرصت خرید یک خودروی جعبهای شکل را از دست دادهاید، یک خبر خوب برایتان داریم. هنوز هم یک نمونه از این خودروها در بازار وجود دارد اما ژاپنی نیست. این یک خودروی کرهای بنام کیا سول است. سول برای اولین بار در قالب یک کانسپت در سال 2006 معرفی شد و سپس در سال 2008 به تولید رسید. این جعبهٔ کرهای هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال 2014 معرفی شد. هرچند کیا برای ساخت سول همتایان ژاپنی آنرا شبیهسازی کرده است اما برخلاف آنها که این روزها محبوبیت خود را از دست دادهاند، فروش کیا سول بهطور پیوسته در طول عمرش در ایالاتمتحده رو به افزایش بوده است بهگونهای که تا ماه نوامبر سال 2016 پرفروشترین محصول کیا در این کشور بود.
منبع: CarScoops