گزارش تصویری از پارکینگ پیست آزادی؛ جمع ماشین بازهای تهرانی

گزارش تصویری از پارکینگ پیست آزادی؛ جمع ماشین بازهای تهرانی

شرایط سخت ماشین بازی در کشورمان تازگی ندارد، اما پیست آزادی سال هاست که حال و هوای خود را حفظ کرده و یگانه پاتوق جمع شدن گاه و بیگاه عشق ماشین ها به حساب می آید.

این پیست کهنسال که روزگاری خودش هم پارکینگی دور افتاده در محوطه استادیوم آزادی بود، سال هاست که نقش تنها پیست رسمی اتومبیل رانی کشورمان را بازی می کند و با طولی در حدود 1.2 کیلومتر نه در سطح جهان بلکه حتی در منطقه جنگ زده خاورمیانه هم در زمره کوتاه ترین و ساده ترین مسیرهای مسابقه قرار می گیرد.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-09-05 13:50:06Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

با این وجود طبق ضرب المثلی که می گوید” در بیایان لنگه کفش هم نعمت است”، باید شکر گذار وجود همین مسیر 1.2 کیلومتری در کشوری به وسعت 1.6 میلیون کیلومتر مربع بود، چرا که پیست آزادی در زمره معدود مکان هایی در ایران است که ماشین بازی در آن جرم محسوب نمی شود.

2p15

به لطف تقویم کج و معوج فدراسیون، پیست آزادی در هر سال میزبان چند مسابقه ریز و درشت نه چندان جذاب است و در حاشیه این ماسبقات نیز همواره هستند افرادی که صبح جمعه خود را این پیست می رسانند تا ضمن دیدن مسابقه چند ساعتی را با دوستان ماشین باز خود بگذرانند.

2p19

در این راستا، پارکینگ شماره 2 مجموعه آزادی هسته اصلی گردهم آیی این جمع است، جایی که به لطف درختان کاج و فاصله از مسیر اصلی پیست، سر و صدا و جوش و خروش ماشین های مسابقه مخل صحبت نمی شود و فضای باز کافی برای دور هم جمع شدن خوردوها و مالکانشان وجود دارد.

2p1

جمعه گذشته در حاشیه مسابقه سرعت قهرمانی کشور، کلوب خودروهای ژاپنی هم گردهم آیی را در پارکینگ این پیست ترتیب داده بودند که شامل جمع چند دستگاه از خودروهای تویوتا، هوندا، میتسوبیشی و مزدا می شد.

2p7

کلوب رونیز سواران نیز چند متر آنطرف تر همایشی را ترتیب داده بودند و طبق معمول همیشه در میان خودروهای تماشاگران مسابقه نیز چند دستگاه ماشین جالب و مهیج دیده می شد.

2p21

البته باید گفت که در پی افزایش سرسام اور نرخ ارز در چند سال اخیر، هزینه تعمیر و نگهدای از خودروهای جالب (طبیعتا خارجی) مورد علاقه ماشین دوستان به نحو چشمگیری افزایش یافته و همین مشکل بر کیفیت و کمیت جمع های اینچینینی نیز تاثیر گذاشته است.

علیرغم محبوبیت اما امروز تعداد اندکی از نمونه های سالم تویوتا سلیکا در کشورمان باقی مانده است.
علیرغم محبوبیت اما امروز تعداد اندکی از نمونه های سالم تویوتا سلیکا در کشورمان باقی مانده است.

در واقع نه تنها در ایران، بلکه در پیشرفته ترین کشورهای جهان نیز ماشین دوستان عمدتا به سراغ مدل های کلاسیک یا قدیمی جذاب می روند و با سلیقه و ذوق خود از آنها نگهداری کرده یا قطعات فنی مربوطه را تیونینگ می کنند تا مرکبی مطابق سلیقه و علاقه خود داشته باشند.

مزدا 323 چند سالی است که نقش خودرو مناسب و با کیفیت برای تیونینگ را بازی می کند اما این مدل هم اخیرا دچار کمبود قطعات اصلی شده است.
مزدا 323 چند سالی است که نقش خودرو مناسب و با کیفیت برای تیونینگ را بازی می کند اما این مدل هم اخیرا دچار کمبود قطعات اصلی شده است.

به عبارت دیگر در مکتب ماشین بازی جهانی، جایگاه خودروهای دست دوم و قدیمی و کلاسیک از ماشین های جدید و مُدرن بالاتر است و چنین خودروهایی بیشتر مورد توجه “اهالی دل و دود” قرار می گیرند اما در کشورمان از فرط ناچاری و گرفتار شدن در برزخ خودروهای بی کفیت داخلی و ابوطیاره های گران قیمت وارداتی، حتی نگهداری و ارتقاِ از خودروهای قدیمی هم تبدیل به روندی غیر منطقی و زجر آفرین شده است.

علیرغم گذشت سال هایی پر فراز و نشیب خودروهای آمریکایی کلاسیک هنوز از محبوبیت زیادی برخوردارند.
علیرغم گذشت سال هایی پر فراز و نشیب خودروهای آمریکایی کلاسیک هنوز از محبوبیت زیادی برخوردارند.

از طرف دیگر سخت گیری های بیشتر در راستای خروج خودروهای فرسوده در جهت کاهش الایندگی هوای شهرهای بزرگ، ترافیک هر روزه، نبود سوخت مناسب و عدم وجود شرایط مناسب برای لذت بردن از ویژگی های ماشین بازی سبب شده است که در نهایت شاهد آب رفع جمع علاقه مندان و مشتاقان این عرصه باشیم.

تویوتا جی تی 86 را می توان آخرین کوپه اسپرت راه یافته به ایران دانست، هرچند واردات این مدل نیز حدود دوسال است که متوقف شده است.
تویوتا جی تی 86 را می توان آخرین کوپه اسپرت راه یافته به ایران دانست، هرچند واردات این مدل نیز حدود دوسال است که متوقف شده است.
نیسان پاترول که در زمان تولید لوکس ترین و با کلاس ترین خودرو تولیدی کشورمان به حساب می آمد در چند سال اخیر تبدیل به یگانه گزینه نسبتا ارزان قیمت برای افراد ماجراجو و علاقه مند به سفر و آفرود شده است و بازار داغی برای خرید و فروش و تیونینگ و ارتقا دارد.
نیسان پاترول که در زمان تولید لوکس ترین و با کلاس ترین خودرو تولیدی کشورمان به حساب می آمد در چند سال اخیر تبدیل به یگانه گزینه نسبتا ارزان قیمت برای افراد ماجراجو و علاقه مند به سفر و آفرود شده است و بازار داغی برای خرید و فروش و تیونینگ و ارتقا دارد.
پس از پاترول، رونیز دیگر گزینه نسبتا مناسب و کم دردسر برای علاقه مندان به آفرود محسوب می شود و کلوب رونیز سواران یکی از بزرگترین کلوب های مرتبط با آفرود در کشور است.
پس از پاترول، رونیز دیگر گزینه نسبتا مناسب و کم دردسر برای علاقه مندان به آفرود محسوب می شود و کلوب رونیز سواران یکی از بزرگترین کلوب های مرتبط با آفرود در کشور است.
مدل های دهه 90 هوندا سیویک در سرتاسر جهان برای تیونینگ بسیار محبوب هستند اما مالکین این خودروهای جذاب در کشورمان با گرانی و کمبود لوازم یدکی دست و پنجه نرم می کنند.
مدل های دهه 90 هوندا سیویک در سرتاسر جهان برای تیونینگ بسیار محبوب هستند اما مالکین این خودروهای جذاب در کشورمان با گرانی و کمبود لوازم یدکی دست و پنجه نرم می کنند.

2p5

2p6

2p14

2p17

2p18

2p20

2p23

2p25

2p28

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *