در دو قسمت قبلی این سری مطالب، گزارش کاملی از سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان را خدمت شما ارائه نمودیم و حالا در این قسمت گزارش این نمایشگاه را به پایان میبریم. همچنان در سالن سوم بودم و با بازدید از غرفهٔ شرکتهای سایپا و مدیرانخودرو راهی آنسوی سالن و غرفهٔ آرین موتور، نمایندگی شرکت میتسوبیشی در ایران میشوم. آرین موتور در این نمایشگاه جدیدترین محصولات میتسوبیشی را به نمایش درآورده است. نخستین خودرو، کوچکترین ساختهٔ میتسوبیشی یعنی هاچبک سابکامپکت میراژ است. چند وقت پیش آرین موتور نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ میراژ را در ایران رونمایی کرد و حالا همان نسخه را در نمایشگاه اصفهان هم به نمایش درآورده است. میراژ در این فیسلیفت تغییراتی را در قسمت جلو تجربه کرده و زیباتر از قبل شده است. طراحی داخلی و کیفیت متریال داخلی آنهم برای خودرویی در این کلاس مناسب به نظر میرسد.
در کنار میراژ، گرانترین محصول میتسوبیشی در ایران یعنی کراساوور اوتلندر قرار دارد که از نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ 2016 است. در این فیسلیفت تغییراتی در قسمتهای جلو و عقب اوتلندر ایجاد شده که البته بیشتر آنها در بخش جلویی صورت گرفته و انصافاً چهرۀ زیبا و قابلتوجهی به این کراساوور ژاپنی بخشیده است. در کنار اوتلندر، برادر کوچکش یعنی ASX به نمایش درآمده است که آنهم از نوع فیسلیفت شده است. ASX نیز مانند برادرش تغییراتی را عمدتاً در بخش جلویی تجربه کرده و مدرنتر از قبل شده است.
و درنهایت آخرین محصول غرفهٔ آرین موتور در نمایشگاه خودروی اصفهان، مدل لنسر است. سدان کامپکتی که تولد آن به سال 1973 بازمیگردد اما متأسفانه اعلام شده که میتسوبیشی قصد دارد امسال تولید لنسر را برای همیشه پایان دهد. بدین ترتیب میبینیم که این شرکت ژاپنی تمامی نامهای پرافتخار خود همچون گالانت، اکلیپس، پاجرو و لنسر را یکی پس از دیگری کنار گذاشته است.
آخرین شرکتی که از غرفهٔ آن در سالن سوم دیدن کردم، شرکت رامکخودرو، نمایندهٔ شرکت سانگیانگ کرهٔ جنوبی است. رامکخودرو که پای ثابت هرسالهٔ نمایشگاه خودروی اصفهان است، امسال هم با محصولات سانگیانگ در نمایشگاه حضور یافته است؛ اما رامکخودرو امسال تنها دو محصول از سانگیانگ یعنی کراساوورهای کوراندو و تیوولی را به نمایشگاه آورده است. این دو خودرو کوچکترین ساختههای سانگیانگ محسوب میشوند. تیوولی کراساوور سابکامپکتی است که در بازار کشورمان با اقبال مناسبی روبرو شده است. کوراندو هم برای سال 2017 فیسلیفتی را تجربه کرده که بهتازگی در کرهٔ جنوبی رونمایی شده است و بنابراین هنوز زود است که انتظار دیدن نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ کوراندو را در نمایشگاههای کشورمان داشته باشیم.
بدین ترتیب نهایتاً بازدید از سالن سوم را به پایان رسانده و به سمت سالن چهارم یا آخر بنام سالن نصف جهان میروم. این سالن چند سالی است که به محل نمایشگاههای اصفهان اضافه شده و بسیار کوچکتر از سه سالن اصلی است. در ساعات ابتدایی آغاز بکار سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان، درِ سالن چهارم بسته بود اما پس از گذشت مدتی در باز شده و معلوم گردید که سالن نصف جهان بهطور کامل به شرکت جهان نوین آریا، نمایندهٔ شرکت نیسان در ایران اختصاص یافته است.
در این سالن چندین خودرو قرار گرفته است که همگی در ابتدا با پارچه پوشانده شدهاند و شرکت جهان نوین آریا قصد رونمایی از آنها را در اصفهان داشت. البته من میدانستم این خودروها، مدلهای جوک و ایکس تریل نیسان هستند. این شرکت جهت رونمایی از محصولات نیسان در اصفهان استیج و دکوراسیون خاصی تدارک دیده بود. در استیج اصلی و محل برگزاری مراسم، دو دستگاه نیسان ایکس تریل قرار گرفته و هر دو با پارچهای قرمزرنگ پوشیده شدهاند. دیگر قسمتهای سالن نیز چند دستگاه جوک قرار داده شدهاند.
سرانجام در ابتدا مراسم رونمایی از ایکس تریل آغاز شد و پس از پخش چنددقیقهای موسیقی، پارچهها از روی دو ایکس تریل کنار کشیده شدند. در همین هنگام چند نفر نیز به انجام حرکات نمایشی پرداختند و سپس مردم به بازدید و بررسی خودروها دعوت شدند. نیسان ایکس تریل در بازار ایران با یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه خواهد شد که 170 اسب بخار قدرت دارد و نیروی خود را توسط یک گیربکس CVT به چرخها میرساند. جهان نوین آریا قیمت این کراساوور را 248 میلیون تومان اعلام کرده و 2.5 میلیون تومان نیز تخفیف ویژهٔ نمایشگاه برای آن در نظر گرفته است. بدین ترتیب نیسان ایکس تریل با رقبایی چون هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر در کشورمان روبرو خواهد بود.
اما چند ساعت بعد از رونمایی از ایکس تریل، مدل کوچکتر جوک نیز رونمایی گردید. جهان نوین آریا این کراساوور سابکامپکت ژاپنی را در دو نسخه در ایران عرضه خواهد کرد که یکی اسپرت و دیگری Sky Pack نام دارد. هردوی این نسخهها مجهز به پیشرانهٔ چهار سیلندر 1.6 لیتری هستند با این تفاوت که پیشرانهٔ نسخهٔ اسپرت از نوع توربوشارژ بوده و 190 اسب بخار قدرت دارد درحالیکه مدل Sky Pack از موتور تنفس طبیعی با 117 اسب بخار قدرت استفاده میکند. البته جوک اسپرت در بیرون هم تفاوتهایی جزئی با مدل Sky Pack دارد که ازجملهٔ آنها میتوان به رینگهای مشکیرنگ و حلقهٔ مشکیرنگ دور چراغهای جلو اشاره کرد. قیمت جوک اسپرت توسط جهان نوین آریا 172 میلیون تومان تعیین شده است درحالیکه مدل Sky Pack با قیمت 127 میلیون تومان عرضه خواهد شد. هردوی این مدلها در اصفهان به نمایش درآمده بودند و به ترتیب 2 میلیون و 1.5 میلیون تومان تخفیف ویژهٔ نمایشگاه برای آنها در نظر گرفته شده بود.
بدین ترتیب با بازدید از سالن چهارم و محصولات نیسان، سیزدهمین دورهٔ نمایشگاه خودروی اصفهان را به پایان رسانده و از سالن خارج شدم؛ اما در خروجی سالن در محوطهٔ بیرونی نمایشگاه، زیرمجموعههای سایپا یعنی زامیاد و پارسخودرو چند محصول را به نمایش گذاشته بودند که بد نبود نگاهی هم به آنها داشته باشم. اولین خودرو در این قسمت، ون هایس، محصول شرکت چینی جینبِی (Jinbei) است. این ماشین نسخهٔ چینی ون تویوتا هایس بوده و رقیبی برای ون وانا ایرانخودرو دیزل خواهد بود که در قسمت نخست این مطلب بدان پرداختیم.
در کنار هایس چینی، وانت کوچکی که بازهم ساخت چین بوده و محصول شرکت دانگفنگ است، به نمایش درآمده است. این خودرو که زامیاد نام درکا را بر آن نهاده است، وانتی سبک و احتمالاً ارزانقیمت است که زامیاد چند وقتی است خبر از عرضهٔ آن به بازار کشورمان داده است. درکا از یک پیشرانهٔ کوچک 1.3 لیتری استفاده میکند که تنها 83 اسب بخار قدرت داشته و در زیر صندلی راننده نصب شده است. نیروی این موتور نیز به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. هرچند اثری از زیبایی در چهرهٔ این باربر چینی دیده نمیشود اما بااینحال میتواند رقیب برای وانتهای ارزانقیمت بازار همچون آریسان و وانت پراید و همینطور وانت کارو گروه بهمن باشد.
در کنار این چینی بدشکل، محصول دیگری از زامیاد یعنی وانت پادرا قرار گرفته است. خودرویی که در اصل همان نیسان جونیور فسیلشده است که قسمت جلویی اتاق آن با اتاق یک وانت چینی بنام Foday Lion تعویض شده است تا شاهد شکلگیری محصولی کاملاً جدید باشیم آنهم درحالیکه قسمت عقبی و همینطور قوای محرکهٔ آن عیناً همان نیسان جونیور است! اما زامیاد برای همین وانت پیوندی با تکنولوژی چهل سال پیش قیمت 42 میلیون تومانی را مطالبه میکند.
درنهایت آخرین خودروی این قسمت نیز وانت دیگری بنام ریچ است. این خودرو که توسط پارسخودرو عرضه میشود در اصل نسخهٔ چینی نیسان پیکآپ است که قبلاً توسط همین شرکت در کشورمان تولید میشد. ریچ توسط شرکت دانگفنگ بهعنوان شریک نیسان در چین تولید میشود و ظاهری بسیار شبیه به نیسان پیکآپ یا همان نسل نخست نیسان فرونتیر دارد.
بدین ترتیب گزارش سیزدهمین دورهٔ نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان به پایان رسید. نمایشگاهی که هرچند خودروسازان داخلی با محصولاتی جدید و پُرتعداد حضور نسبتاً مناسبی در آن داشتند اما جای خالی بسیاری از برندهای وارداتی و نمایندگان آنها در ایران بهشدت احساس میشد. شرکتهایی چون آسان موتور، نگینخودرو، اطلسخودرو و ایرتویا از غایبان مهم این دوره از نمایشگاه اصفهان بودند. به همین دلیل میتوان عملکرد سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان را در بخش محصولات وارداتی ضعیف دانست و تنها حضور شرکتهای آرین موتور و جهان نوین آریا را میتوان تا حدودی نقطهٔ قوت این بخش تلقی کرد. بااینحال امیدواریم با انتقال محل برگزاری نمایشگاههای اصفهان به مکان جدید در سال آینده و برگزاری دورههای بعدی نمایشگاه خودروی اصفهان در محل جدید، مشکل کمبود و محدودیت فضا رفع شده و شاهد حضور برندهای بیشتری باشیم تا سطح کیفی این نمایشگاه که عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاههای خودروی کشور را بر دوش میکشد، بالاتر رود.
پایان
گزارش اختصاصی پدال از سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان (قسمت اول)
گزارش اختصاصی پدال از سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان (قسمت دوم)