گزارش اختصاص پدال از سیزدهمین دورهٔ نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان، بهمن 1395
نمایشگاه خودرو اصفهان در کنار نمایشگاه خودروی مشهد و در غیاب نمایشگاه خودروی تهران، عنوان بزرگترین نمایشگاههای خودروی کشور را در اختیار دارند و هرساله بازدیدکنندگان بسیاری را بهسوی خود جلب میکنند. نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان هرساله در بهمنماه و در محل همیشگی نمایشگاههای بینالمللی اصفهان واقع در پل تاریخی شهرستان برگزار میشود. امسال نیز طبق روال سالهای گذشته، شاهد برگزاری نمایشگاه خودروی اصفهان هستیم که دورهٔ سیزدهم آن محسوب میشود؛ بنابراین قصد داریم در چند قسمت بهطور کامل به پوشش این نمایشگاه پرداخته و گزارش جامعی از آنرا تقدیم مخاطبین عزیز پدال کنیم.
سیزدهمین دورهٔ نمایشگاه خودروی اصفهان امسال از تاریخ 5 تا 8 بهمن برگزار میشود که برای تهیهٔ گزارش در روز نخست و ساعات اولیهٔ آغاز بکار آن، در بعدازظهر سرد و زمستانی اصفهان راهی محل برگزاری در پل شهرستان میشوم. البته احتمالاً امسال آخرین سالی خواهد بود که نمایشگاه خودروی اصفهان در این محل برگزار میگردد چراکه اینجا به دلیل محدودیت فضا گنجایش شرکتهای زیادی را ندارد. به همین دلیل چند سالی است که پروژهٔ ساخت نمایشگاه جدید اصفهان در مکانی دیگر آغاز شده و احتمالاً در نیمهٔ اول سال آینده افتتاح خواهد شد؛ بنابراین سال آینده بهاحتمالزیاد نمایشگاه خودروی اصفهان در مکان جدید برگزار میشود.
البته طی سالهای گذشته جهت بهبود سطح کیفیت نمایشگاه خودروی اصفهان، نمایشگاههای قطعات خودرو و وسایل نقلیهٔ تجاری و دیزلی از نمایشگاه خودروهای سواری جدا شده و همچنین یک سالن کوچک هم به سه سالن قبلی اضافه شده که در بهبود کیفیت نمایشگاه تأثیر مثبتی داشته است. درهرحال برای رفتن به نمایشگاه از روی پل شهرستان عبور میکنم که دیروز با جاری شدن آب در زایندهرود پس از مدتی بسیار طولانی، نمای بسیار شاداب و زندهای پیدا کرده و موجبات شادی مردم اصفهان را فراهم نموده است.
از ورودی نمایشگاه وارد سالن اول یا سالن شیخ بهایی میشوم. این سالن بهطور کامل در اختیار ایرانخودرو قرار داشته و محصولات زیادی را به نمایش گذاشته است. اولین خودرویی که در اینجا جلبتوجه میکند، نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ رنو L90 است که ایرانخودرو برای اولین بار آنرا در این نمایشگاه رونمایی کرده است. این فیسلیفت در سال 2009 توسط داچیا بر روی لوگان انجام شد تا ظاهر و داخل آن کمی بهتر شود و برای آن سال حرکت مثبتی بود اما حال پس از 8 سال تازه راهی کشورمان شده است. نکات جالب در مورد L90 جدید اینکه ایرانخودرو آنرا با نام تندر پلاس عرضه خواهد کرد! و دوم پروژکتور عقب عجیب و ناهماهنگی که سازندهٔ ایرانی جهت تطابق با استانداردهای ایمنی به آن اضافه کرده است. این ماشین در خارج تغییراتی را تجربه کرده و داخل آن نیز مشابه ساندرو شده است. در نمایشگاه نسخهٔ اتوماتیک تندر پلاس به نمایش گذاشته بود و فعلاً فقط بهصورت اتوماتیک عرضه میشود درحالیکه مسئول غرفه نیز قیمت آنرا نامشخص اعلام کرد.
در سوی دیگر دنا به نمایش درآمده است اما نکتهٔ عجیب اینکه درحالیکه چندی پیش ایرانخودرو نسخهٔ جدید و فیسلیفت شدهٔ دنا را با نام دنا پلاس رونمایی کرد، در نمایشگاه اصفهان همان نسخهٔ قدیمی را به نمایش گذاشته بود. بااینحال پس از بررسی کوتاه دنا، کمی جلوتر میروم که سورن توربو جدید به نمایش گذاشته شده است. چند سال پیش ایرانخودرو تغییراتی در داشبورد سورن ELX ایجاد کرد که شامل کلیدهای کنترلی روی فرمان و کنترل سیستم صوتی و تهویهٔ جدید میشد؛ اما پسازاینکه نسخهٔ توربوشارژ این خودرو معرفی شد، با همان داشبورد قدیمی به بازار آمد. ولی حالا ایرانخودرو سورن ELX توربو را هم به داشبورد جدید مجهز کرده و در نمایشگاه اصفهان ارائه نموده است.
آخرین محصول با برند ایرانخودرو در این دورهٔ نمایشگاه نیز رانا است که یک دستگاه از آن به رنگ آبی نفتی دیده میشد؛ اما ایرانخودرو امسال محصولات جدید پژو را هم به اصفهان آورده است که شامل مدلهای 508 و 2008 میشود اما خبری از 208 و 301 نیست. تولید 2008 که یک کراساوور سابکامپکت است، امسال توسط ایرانخودرو آغاز خواهد شد و احتمالاً پیشفروش آنهم صورت خواهد گرفت؛ اما گویا قرار است 508 فعلاً بهصورت وارداتی عرضه شود. این خودرو یک سدان متوسط است که در بازار ایران کار سختی را در برابر کرهایهای محبوب یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما و همینطور هموطنش رنو تالیسمان در پیش دارد.
پژوی دیگر این نمایشگاه هم 207 جدید بود درحالیکه بازهم نسخهٔ سدان آن که چندی پیش همراه با دنا پلاس رونمایی شد در نمایشگاه حضور نداشت. 207 جدید در داخل و خارج تغییرات مثبتی نسبت به قبل داشته که ازجملۀ آنها میتوان به چراغهای جدید با گرافیک زیباتر و تجهیز به نمایشگر لمسی اشاره کرد. همچنین گویا گیربکس آن نیز با گیربکس 206 متفاوت بوده کیفیت بالاتری نسبت به 206 دارد.
دیگر محصولات ایرانخودرو در سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان نیز رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا فیسلیفت هستند. رنو کپچر به نمایش درآمده، مدل 2017 بوده که تغییراتی جزئی را نسبت به قبل تجربه کرده است. گرند ویتارا هم همانطور که اشاره شد از نسخهٔ فیسلیفت شده است که این فیسلیفت در سال 2012 توسط سوزوکی بر روی آن انجام شد و شامل تغییراتی در جلوپنجره و سپرها میشود.
درنهایت میرسیم به چینیهای ایرانخودرو یعنی هایما S7 و دانگفنگ H30 کراس که آخرین محصولات ایرانخودرو در این دوره از نمایشگاه اصفهان هستند. H30 کراس را که بارها بدان پرداختهایم. شبه کراساووری با موتور TU5 و گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آیسن که با استقبال فوقالعادهای در بازار مواجه شد. در نمایشگاه هم به دلیل جمعیت زیادی که در اطراف H30 کراس جمع شده بودند امکان تصویربرداری مناسبی از آن محیا نشد.
ایرانخودرو همچنین برای اولین بار نسخهٔ توربوی کراساوور هایما S7 را هم به نمایش درآورده است. پس از عرضهٔ این کراساوور چینی به بازار کشور، گلایههای زیادی از قدرت کم پیشرانه برای جثهٔ بزرگ آن مطرح شد. به همین دلیل ایرانخودرو تصمیم گرفته نسخهٔ توربوی S7 را هم عرضه کند که در ظاهر نیز تغییراتی را نسبت به نسخهٔ معمولی تجربه کرده است بهگونهای که جلوپنجره، سپر جلو و پروژکتورهای جدید جلو، هایما S7 توربو را از نسخهٔ معمولی متمایز میکنند. نسخهٔ توربوی S7 مجهز به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربوشارژ است که 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما بااینحال شتاب صفرتاصد آن 14 ثانیه است که چندان جالب به نظر نمیرسد.
اما در سالن اول، در کنار محصولات ایرانخودرو، محصولات شرکت ایرانخودرو دیزل هم به نمایش درآمده است. اولین محصول در این بخش، کشندهٔ فوتون است که با رنگ سفید به نمایش درآمده است. در کنار کشندهٔ فوتون نیز یک کامیونت بنام پرسیکا و با نشان ایرانخودرو به نمایش درآمده است که بهاحتمالزیاد ساخت کشور دوست و برادر، چین است!
در سوی دیگر نیز پیکآپهای فوتون تونلند در دو نسخهٔ بنزینی و دیزلی به نمایش درآمدهاند. در کنار وانتهای فوتون، یک ون بزرگ ساخت فوتون نیز به چشم میخورد که البته ایرانخودرو نام آنرا به ون وانا تغییر داده و لوگوی خود را در آن جایگزین لوگوی فوتون کرده است! این ون کپی چینی تویوتا هایس بشمار میرود؛ و درنهایت، آخرین محصول ایرانخودرو دیزل در این نمایشگاه، یک مینیبوس هفت متری دودر بوده که بازهم ساخت چین است و بازهم ایرانخودرو با حذف تمامی لوگوها و نشانهای آن و جایگزین کردنشان با لوگوی خودش، هویت این مینیبوس را پنهان کرده است! این مینیبوس هم کپی چینی مینیبوس معروف تویوتا کوآستر محسوب میشود که ایرانخودرو نام آنرا به آرین تغییر داده است.
بدین ترتیب سالن نخست نمایشگاه را به پایان رسانده و راهی سالن دوم یا سالن میرداماد میشوم. در اینجا شرکتهای کرمانخودرو و زیرمجموعهاش کارمانیا به همراه مدیا موتورز محصولات خود را به نمایش درآوردهاند. در ابتدا کرمانخودرو دو محصول جدیدش یعنی هیوندای i10 و i20 را به نمایش درآورده است که این روزها سروصدای زیادی بپا کرده و فروش بالای داشتهاند. در نمایشگاه دو دستگاه i20 و یک دستگاه i10 به چشم میخورند که بعداً در مطلبی مجزا بهطور کامل آنها را بررسی خواهیم کرد.
اما بخش دیگر غرفهٔ کرمانخودرو بسیار کسلکننده است چراکه فقط خودروهای قدیمی شامل محصولات شرکتهای جک و لیفان را به نمایش گذاشته است که بارها آنها را در خیابانها دیدهایم. بااینحال، اولین خودروی این بخش، سدان جک J5 است و در کنار آن کراساوور جک S5 در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک به چشم میخورند.
کمی جلوتر محصولات لیفان قرار گرفتهاند که یکی از آنها بزرگترین ساختهٔ این شرکت چینی یعنی سدان 820 قرار است. سدان بزرگی که قسمت عقب آن بهوضوح کپی فاحشی از کیا K9 یا کیوریس است و چند وقتی است با قیمت 91 میلیون تومان به بازار کشور عرضه شده است. بااینحال کابین 820 مناسب به نظر میرسد و متریال داخلی آن احساس باکیفیت و لوکسی دارند. در پایان غرفهٔ کرمانخودرو نیز کراساوورهای لیفان شامل X50 و X60 به نمایش درآمدهاند.
در آنسوی سالن میرداماد، زیرمجموعهٔ کرمانخودرو، یعنی شرکت کارمانیا چند دستگاه از تنها محصول خود یعنی بیوایدی S6 را به نمایش گذاشته است. کراساووری که کپی نسل دوم لکسوس RX بوده و در نمایشگاه پکن 2010 معرفی شد. بیوایدی S6 در سال 2011 به بازار چین عرضه شد و به دلیل قیمت پایین توانست به فروش مناسبی دست پیدا کند. بااینحال هرچند گفته میشد کارمانیا کراساوور بیوایدی تانگ را هم در نمایشگاه اصفهان به نمایش درمیآورد ولی خبری از این ماشین در نمایشگاه نیست.
و در کنار کارمانیا نیز شرکت مدیا موتورز، نمایندهٔ شرکت بریتانیایی-چینی امجی حضور یافته است. شرکتی که از سال 1392 هرسال در نمایشگاه اصفهان حضور داشته است. مدیا موتورز امسال در کنار محصولات قبلی امجی شامل کراساوور GS و نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ سدان لیفتبک MG 6، خودروی جدید این شرکت بنام MG GT را هم به نمایش درآورده بود. امجی GT یک سدان کامپکت است و در اصل نسخهٔ صندوقدار مدل هاچبک MG 5 محسوب میشود که برای اولین بار در نمایشگاه چنگدو 2014 رونمایی شد.
این خودرو در قسمت جلو از طراحی آشنا و البته زیبایی برخوردار است که شباهت زیادی به دیگر ساختههای امجی دارد اما در قسمت عقب با چراغهای متصلبههم، طراحی متفاوتی را ارائه کرده است. این ماشین مجهز به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو است که 127 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال میابد. امجی GT در حال حاضر با قیمت 115 میلیون تومان توسط مدیا موتور به بازار عرضه میشود.
در قسمتهای آینده به ادامهٔ گزارش سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان خواهیم پرداخت.
ادامه دارد…