رنو را شاید بتوان جدی ترین خودروساز خارجی در بازار خودرو ایران دانست که حتی بیش از پژو و سیتروئن برای عرض اندام و کسب سهم در ایران تلاش می کند.
براساس آمار و ارقام رسمی بعد از اجرایی شدن برجام، فروش خودروهای رنو در ایران هفت برابر شده و پروژه های این شرکت برای مونتاژ خودروهای جدید نظر نسل آینده داستر و سیمبل (نسل جدید تندر 90) نیز در حال پیشرفت است.
البته ایران خودرو و سایپا حداقل در ظاهر امر با رنو همکاری نمی کنند و تاکنون هیچ یک از این دو غول جاده مخصوص زیر بار رسانه ای کردن قرداد های خود با رنو نرفته اند.
ایران خوردو قرار بود تا رنو کلیو و رنو کپچر را در کنار تندر 90 و تندر وانت در خطوط خود مونتاژ کند و سایپا نیز می بایست برای تولید داستر جدید، افزایش تیراژ تندر 90 و ساندرو چراغ سبز نشان دهد.
اما ظاهرا ماجرای رقابت این دو شرکت بر سر مونتاژ کوئید، به اختلاف با رنو منجر شده است و حالا سایر خودروسازان نسبت به رنو در اولویت قرار گرفته اند.
با این وجود رنو قصد ندارد که به این سادگی عطای حضور در ایران را به لقایش ببخشد و با شرایط فروش نگین خودرو و تحکیم روابط با قطعه سازان، برنامه های بزرگی برای حفظ کیفیت و قیمت محصولات خود دارد.
در تازه ترین اقدام در این راستا، رنو برخی از مهمترین شرکت های قطعه سازی ایران را به فرانسه برده است تا آن ها را به زنجیره تامین کنندگان خود متصل کند.
حفظ کیفیت تندر 90 و سخت گیری های پارس خودرو برای تولید قطعات با کیفیت، از جمله مهمترین دستاوردهای رنو در طول 10 سال حضور خود در بازار ایران بوده است و حالا قطعه سازان ایرانی سخت کوشی که شرایط این پروژه را تحمل کرده اند می توانند از نتیجه تلاش خود استفاده کنند.
امید است در آینده شاهد به ثمر رسیدن تلاش های رنو برای افزایش تیراژ خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت باشیم تا بلکه راهکاری برای برون رفت از شرایط نه چندان مساعد صنعت خودروسازی در کشورمان ایجاد شود.