اپتیما و سوناتا را می توان یک روح در دو بدن تصور کرد. این دو سدان سایز متوسط کره ای در طول حیات مشترک خود همواره دارای مشخصات فنی یکسانی بوده و بیشتر از لحاظ طراحی و برخی امکانات تفاوت هایی با همدیگر داشته اند.
به عبارت دیگر هر چهار نسل تولید شده اپتیما از سال 2000 به این طرف، در واقع سوناتاهایی هستند که با شکل و شمایلی متفاوت ارایه شده اند.
نسل چهارم اپتیما که از سال 2015 بر روی خط تولید قرار دارد، از پلتفرم مشترکی با سوناتا LF (نسل هفتم) برخوردار بوده و با پیشرانه های مختلفی ارائه شده است.
نسخه هیبریدی اپتیما سال گذشته و در نمایشگاه خودروی شیکاگو معرفی شد. پس از چند ماه، این اتومبیل زیبا راهی نمایشگاه خودروی تهران نیز شده و خبر می رسد که بزودی شاهد تردد این نسخه در خیابان ها خواهیم بود.
طبق انتظار پیشرانه اپتیمای هیبریدی دقیقا همان نمونه به کار رفته در سوناتای هیبریدی است. این پیشرانه شامل یک موتور 2 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی می شود که در مجموع قدرتی برابر با 193 اسب بخار در اختیار راننده می گذارد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه نیز از طریق یک گیربکس 6 دنده خودکار به چرخ ها فرستاده می شود.
در تست های انجام شده هیوندای سوناتای هیبریدی با همین پیشرانه شتابی در حدود 8 ثانیه ثبت کرده، مصرف سوخت آن نیز 6.9 لیتر در صد کیلومتر ترکیبی ثبت شده است. بنابراین دور از انتظار نیست که اپتیمای هیبریدی نیز به ارقام مشابهی دست پیدا کند.
نسخه هیبریدی اپتیما از لحاظ ظاهری تفاوت هایی را با مدل معمولی دارد که از جمله آنها می توان به مواردی مثل سپر و جلو پنجره متفاوت، علامت سبز بر روی گلگیر جلو، سپر عقب بدون خروجی های اگزوز و نبود دیفیوزر در عقب اشاره کرد.
تغییرات انجام شده در بدنه اپتیمای هیبریدی باعث شده که این خودرو از لحاظ آیرودینامیک به یکی از بهترین ها در کلاس سدان های سایز متوسط تبدیل شود.
کیا اپتیمای هیبریدی در ایران باید با سوناتا و کمری هیبریدی رقابت کند. قیمت این خودرو نیز نباید تفاوت چندانی با سوناتای هیبریدی داشته باشد، بنابراین می توان رقمی در حدود 165 الی 185 میلیون تومان برای آن متصور شد.