باکیفیت ترین برند های خودروسازی بازار آمریکا در 90 روز اول
جی دی پاور یک موسسه خدماتی آماری و یکی از مراجع اصلی در ارزیابی کیفیت کالاها است که مقر آن در کالیفرنیا قرار دارد.
یکی از تحقیقاتی که این موسسه انجام می دهد، بررسی کیفیت خودروها در 90 روز اول مالکیت است. در این تحقیق مشکلاتی که در سه ماهه نخست توسط مالکان خودروهای مختلف گزارش می شوند، گردآوری شده و پس از تجزیه و تحلیل به عنوان یک رده بندی کلی منتشر شده است.
لازم به ذکر است که تعداد ایرادهای بدست آمده در هر 100 خودرو، فاکتور اصلی در این رده بندی است.
این تحقیق که از آن به اختصار IQS یاد می شود، ارزش زیادی برای خودروسازان دارد؛ زیرا نتایج به دست آمده در آن برای بازاریابی و تبلیغ محصولات به کار گرفته می شود و از آنجایی که نام موسسه معتبری مثل جی دی پاور پشت آن قرار دارد، رده بندی منتشر شده از مقبولیت بالایی در بین عموم مردم برخوردار است.
اگر با پیش فرض های قبلی بخواهیم نتایج تحقیق 2016 در آمریکا را حدس بزنیم، برندهای پریمیوم و لوکسی مثل مرسدس بنز، ب ام و و یا لکسوس را کاندیدای رتبه اول در نظر خواهیم گرفت.
اما وقتی به رده بندی منتشر شده نگاهی کنیم کاملا متعجب خواهیم شد. جایگاه اول متعلق به برندی نیست جز کیاموتورز.
کره ای ها پله های ترقی را آنقدر سریع و خوب طی کرده اند که اکنون بالاتر از برندهای ژاپنی و آلمانی ایستاده اند، آن هم در لیستی که کلمه “کیفیت” در عنوان آن به چشم می خورد.
نگاهی گذرا به این لیست نشان می دهد که 100 دستگاه کیای تحویل داده شده به مشتریان، در سه ماهه نخست در مجموع 83 بار با مشکل روبرو شده اند.
این در حالی است که پورشه با 84، هیوندای با 92، تویوتا با 93 و ب ام و با 94 ایراد به ترتیب در جایگاه های دوم تا پنجم قرار دارند.
براساس توضیحات مطرح شده توسط جی دی پاور، تعداد عیوب فارغ از نوع و جدیت آن ها در این ارزیابی موثر بوده اند، بدین شکل که برای مثال شل بودن یک پیچ درون قطعات کابین با عیوب فنی جدی نظیر مشکل در موتور هم ارز قلمداد شده است.
از این رو می توان این شاخص را تا حدود زیادی به دقت در مونتاژ مرتبط دانست، چرا که اکثر خودروهای پیشرفته جهان از آنچنان مهندسی توامندی برخودارند که در 90 روز نخست دچار عیب های منجر به خرابی نمی شوند.
بنابراین نمی توان این شاخص را به دوام و قابلیت اطمینان بلند مدت مرتبط دانست، به خصوص که در این زمینه ها همچنان لکسوس و تویوتا در اغلب ارزیابی ها پیشتازی خود را حفظ کرده اند.
به هرحال این اولین بار در 27 سال اخیر است که برندی غیر از برندهای پریمیوم در این رده بندی به عنوان نخست دست پیدا می کند.
نکته سوال برانگیز اینکه برندهای لوکسی مثل آئودی و مرسدس پایین تر از میانگین کلی قرار گرفته اند، همچنین برندهای ژاپنی نیز که همواره به کیفیت بالا معروف هستند پایین تر از میانگین و در رده های پایین قرار گرفته اند که این موضوع هم تعجب برانگیز است.
در این لیست بهترین مدل ها در هر کلاس به شرح زیر انتخاب شده اند:
بهترین خودروی شهری: شورولت اسپارک
بهترین خودروی کوچک: هیوندای اکسنت
بهترین خودروی کوچک لوکس: لکسوس CT
بهترین خودروی کامپکت: تویوتا کرولا
بهترین خودروی با خصوصیات اسپورت: بیوک کاسکادا و سایون tC بصورت مشترک
بهترین خودروی چندمنظوره کامپکت: کیا سول
بهترین خودروی کامپکت لوکس: لینکلن MKZ
بهترین خودروی لوکس با خصوصیات اسپورت: آئودی TT
بهترین خودروی سایز متوسط: تویوتا کمری
بهترین خودروی سایز متوسط با خصوصیات اسپورت: دوج چلنجر
بهترین خودروی مینی ون: کرایسلر Town & country
بهترین خودروی سایز متوسط لوکس: لکسوس GS
بهترین خودروی سایز متوسط لوکس با خصوصیات اسپورت: پورشه 911
بهترین خودروی سایز بزرگ: هیوندای آزرا
بهترین خودروی شاسی بلند کوچک: کیا اسپورتیج
بهترین خودروی شاسی بلند لوکس: آئودی Q3
بهترین خودروی شاسی بلند کامپکت: شورولت اکوئینکس و GMC ترین
بهترین خودروی شاسی بلند لوکس: پورشه ماکان
بهترین خودروی شاسی بلند سایز متوسط: تویوتا هایلندر
بهترین خودروی شاسی بلند سایز متوسط لوکس: ب ام و X5
بهترین خودروی پیکاپ سایز متوسط: نیسان فرانتیر
بهترین خودروی شاسی بلند سایز بزرگ: شورولت تاهو
بهترین خودروی شاسی بلند لوکس سایز بزرگ: لینکلن نویگیتور
شاید اگر این تحقیق در بازه زمانی طولانی تری انجام شود، شاهد جابجایی هایی در رده بندی خودروسازان باشیم؛ اما به هر ترتیب نمی توان به سادگی از کنار پیشرفت کره ای ها عبور کرد.
جالب است بدانید در کنار تمام نظر سنجی های مربوط به کیفیت، نظر سنجی رضایت مشتریان نیز از اهمیت ویژه ای برای خودروسازان برخودار است و در چند ماه اخیر شاهد درخشش محصولات تسلا در این بخش بوده ایم.
گویی تسلا با هوشمندی خاصی توانسته هرآنچه مشتریان در مورد یک خودرو لوکس، با کلاس، سریع با کیفیت و البته سبز را می خواهند یکجا ارائه دهد و از این رو درصد بالایی از مشتریان خود را کاملا راضی نگه داشته است.
ژاپنی ها هنوز از نظر هزینه نگهداری طولانی مدت نسبت به خودروهای اروپایی و آمریکایی مزیت دارند و به همین دلیل افت قیمت کمتری را نسبت به خودروهای پیچیده و پیشرفته اروپایی متحمل می شوند.
اما این کره ای ها هستند که در چند سال اخیر با انتخاب روش های هوشمندانه در تمامی زمینه ها پیشرفت کرده اند.
خودروسازانی که روزی با رقبای هم سن ایرانی رقابت می کردند، با برنامه ریزی صحیح از آنها سبقت گرفته و اکنون در آینه خود جز یک اسب خسته و آهویی بی رمق چیز دیگری نمی بینند!