به قلم فرناز خطیبی: کاوازاکی یکی از بزرگترینشرکتهای تولیدی موتورسیکلت و صنایع سنگین درجهان است. این شرکت ژاپنی درسال ۱۸۹۶ توسط « شوزو کاواساکی » (۱۸۳۷-۱۹۱۲) در شهر توکیو تاسیس شد. تولید اصلی این شرکت موتورسیکلت و وسایل نقلیه زمینی است.
همچنین شرکت کاوازاکی و زیرشاخههایش انواع صنایع مانند شناورهای آبی شخصی، کشتی، ماشینآلات صنعتی، تراکتور،قطار، موتورهای کوچک، تجهیزات صنایع هوافضایی (شامل سیستمهای نظامی) و تجهیزات جت (جامبوجت) برای « بوئینگ » ، « امبرائر » و « بومباردیر » را تولید میکنند.
اما شوزو کاواساکی (Shōzō Kawasaki) در شهر کاگوشیما بدنیا آمد. پدر او یک تاجر و فروشنده کیمونو بود. از این رو « شوزو » از همان کودکی با تجارت آشنا شد و نهایتا در سن ۱۷ سالگی تاجر معروفی در شهر ناگاساکی (تنها مکانی در ژاپن که دروازههای آن بر روی بازار غرب باز بود) شد. پس از فروش موفق در پارچه و جمعآوری سرمایه لازم، وی تصمیم گرفت تا بازار سنتی را رها کرده تا سرمایهاش را در راه علم جدید بکار گیرد.
۱۰ سال بعد یعنی در سن ۲۷ سالگی، به شهر اوزاکا رفت و به صنایع کشتیسازی پیوست. اما پس از آنکه کشتی باریاش بر اثر طوفانی شدید غرق شد از صنایع دریایی نیز فاصله گرفت و به کمپانی تولیدکننده شکر در جزایر ریوکیو (Ryukyu Islands) پیوست. این شرکت به دستور وزارت اقتصاد ژاپن و توسط یکی از ساموراییهای معروف به نام « کاگوشیما » که به تجارت دریایی نیز مشغول بود، در این جزایر تاسیس شد.
کاواساکی مدتی بعد با معاون اجرایی حمل و نقل ژاپن ملاقات کرد و توانست امتیاز تاسیس یک راه دریایی تازه برای انتقال شکر از جزایر ریوکیو به جزیره مادر – یعنی ژاپن – را بگیرد. با داشتن تجارب بسیار از سفرهای پرخطر دریایی، کاواساکی سرمایهاش را بر روی کشتیهای غربی که بهتر ساخته شده و سریع تر و ثابتتر از کشتیهای ژاپنی بودند گذاشت.
درهمین سالها بود که وی به صنعت مدرن کشتیسازی علاقه مند شد. در آوریل ۱۸۷۶ با کمک و حمایتهای « ماتسوکاتا ماسایوشی » معاون وزارت اقتصاد ژاپن که همشهری کاواساکی نیز بود، کارخانه کشتیسازی تسوکیجی (Tsukiji) را در زمینی که از دولت ژاپن قرض گرفته بود تاسیس کرد. تاسیس این کارخانه اولین گام در جهت ایجاد شرکتهای صنایع سنگین وی بود.
اولین جرقههای تاسیس شرکت صنایع کاواساکی، در سال ۱۸۷۸ و با احداث کشتی سازی تسوکیجی در توکیو شکل گرفت. درسال ۱۸۸۱ شرکت کشتیسازی هیوگو تاسیس شد. این شرکت کارش را با ساخت تراکتور، واگنهای باری، گریدر و اتوموبیلهای شخصی آغاز کرد. درهمین سال کاواساکی توانست توربینهای بخار دریایی را در کشتیسازی خود تولید کند.
در سال ۱۸۹۶هیوگو، با کارخانه کشتی سازی « تسوکیجی » ادغام و شرکت بزرگ کشتی سازی و تعمیرات کشتی کاواساکی تاسیس شد که اندکی بعد نیز لقب بزرگترین شرکت صنعتی ژاپن را به خود اختصاص داد. البته نام کاواساکی سالها بعد از فوت وی و به عبارت بهتر در سال ۱۹۳۹ بر این شرکت گذاشته شد.
در این سال شرکت کاواساکی انواع لوکوموتیو، کالسکههای مسافربری، واگنهای باری، بیلهای مکانیکی، ورق استیل و برخی تجهیزات صنایع هوایی را تولید میکرد. از دیگر فعالیتهای کاواساکی، ساخت وسایل نقلیهای سفینههای فضایی است که برای برنامههای روبوتیک فضایی و حملونقلهای فضایی مناسب است.
طی جنگ جهانی دوم، کاواساکی تولید واگنهای باری را به منظور تولید زیردریایی و تانکهای جنگی بزرگ تقلیل داد. بعد از اتمام جنگ، نیروهای متفقین کارخانه کاواساکی را کاملا تصرف کردند.
در سال ۱۹۵۰ بخش « استیلسازی » این شرکت مستقل شد. کشتی سازی کاواساکی در سال ۱۹۶۹ با دو زیرمجموعه « صنایع هوایی » و « ترنسازی » کاواساکی ادغام گشت. تا سال ۱۹۷۰ کاواساکی یکی از بزرگترین شرکتهای سازنده کشتی در ژاپن بود.
درحال حاضر نیز تولید عمده این شرکت را موتورسیکلت، کشتیهای جدید و پیشرفته و حمل کنندههای گازمایع و همچنین کار بر روی سایر تکنولوژیهای دریایی و طراحیهای جدید وابسته به آن را تشکیل میدهد. اما یکی از مشهورترین تولیدات کاواساکی موتورسیکلتهایش است. این شرکت هماکنون انواع مدلهای سوپربایک، اسپرت، کروز، چندمنظوره، مسافرتی، کراس و همچنین موتورهای چهارچرخ را به تولید میرساند.
* تمامی حقوق مادی و معنوی نوشته فوق ، فقط و فقط معطوف به نویسنده و صاحب اثر آن « خانم فرناز خطیبی » است.