شاید چینیها به خاطر ساخت خودروهای ارزانقیمت مشهور شده باشند اما این خودروهای ارزان ساخت چین هیچ جایگاهی در بین مصرفکنندههای آمریکایی ندارند.
چینیها بجای اینکه دنبالهروی خودروسازان تاپ ژاپنی و کرهای باشند، علاقهای به تکان دادن بازار خودروی آمریکا با خودروهای هاچبک ندارند بلکه هدف بزرگتری را در سر پرورانده و آن هم تولید خودروهای لوکستر و انحصاریتر در این بخش از بازار است.
در میان اولین خودروسازان چینی که این هدف را دارد Lynk & Co قرار میگیرد. این کمپانی حملونقل که زیربرند جیلی محسوب میشود اولین خودروی خود با نام 01 را سال پیش رونمایی کرده و ادعا نمود این خودرو در زمان عرضه ارتباطیترین خودروی دنیا خواهد بود که به مالکان این شانس را میدهد تا خودروی خود را در زمان عدم نیاز به دیگران اجاره دهند.
زیربرند جیلی تنها خودروسازی نیست که با خودروهای لوکس وارد بازار آمریکا میشود. کمپانیهایی چون فارادی فیوچر، لوسید موتورز، NIO و کارما اتوموتیو نیز در چنبرهی سرمایهگذاری سنگین چینیها قرار داشته و همگی در تدارک رقیبی الکتریکی برای تسلا هستند. اکثر این خودرو بهایی بالاتر از 100 هزار دلار خواهند داشت.
شان رین در مصاحبه با اتوموتیونیوز گفته که هزینههای کاری در چین رو به افزایش بوده و در برخی مناطق این هزینهها از هزینههای کارگری مکزیک و برزیل پیشی گرفته است.