شرکت مدیرانخودرو بهعنوان نماینده و تولیدکنندهٔ محصولات شرکت چری چین در ایران همواره به دنبال بروز کردن محصولات خود (در اصل محصولات چری) و عرضهٔ خودروهای جدیدی به بازار ایران بوده است تا بدین واسطه بتواند سهم خود را از بازار خودروی کشورمان افزایش دهد. پس از عرضهٔ محصولات جدید امویام 550 (نسل جدید 530)، 110 S (نسل جدید 110)، X33 S (فیسلیفت X33)، تیگو 5 و آریزو 5 به بازار ایران و همینطور کراساوور کوچک X22 که بهتازگی معرفی شده است، حالا خبر میرسد که مدیرانخودرو قصد دارد محصول دیگری از چری را که تیگو 7 نام دارد، در آیندهای نزدیک روانهٔ بازار کشورمان کند.
تیگو 7 جدیدترین کراساوور چری است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن امسال رونمایی شد. این خودرو در اصل نسخهٔ تولیدی کانسپت TX است که در سال 2012 معرفی گردید. حال بهتازگی قائممقام مدیرعامل شرکت مدیرانخودرو خبر از عرضهٔ تیگو 7 به بازار کشور داده است. این کراساوور ابعادی بسیار مشابه با تیگو 5 دارد بهگونهای که در طول و عرض تقریباً بهطور کامل هماندازهٔ تیگو 5 است اما 7 سانتیمتر ارتفاع کمتری از آن دارد و از 6 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری برخوردار است.
تیگو 7 در بیرون از طراحی نسبتاً مدرن و متفاوتی سود میبرد که البته طبق زبان طراحی جدید چری شکل گرفته است. در قسمت جلوی خودرو شاهد چراغهایی بومرنگ شکل و جلوپنجرهٔ ذوزنقهای هستیم که با طراحی چراغها هماهنگ است. یک زه کرومی هم از میانهٔ جلوپنجره رد شده و به زیر چراغها کشیده شده است. در کل در بخش جلویی تیگو 7 اثر چندانی از کپیبرداری دیده نمیشود اما در عقب تأثیرپذیری آن از نسل جدید کیا اسپورتیج کاملاً مشهود است.
در داخل کابین اما با طراحی نسبتاً سادهای مواجه میشویم که البته در برخی تیپها با تریم دورنگ داشبورد سعی شده کمی از این سادگی کاسته شود. یک نمایشگر بزرگ در مرکز داشبورد تیگو 7 اولین چیزی است که جلبتوجه میکند. زیر این نمایشگر یک زه ضخیم طراحی شده که در تریم دورنگ، رنگ متفاوتی با داشبورد دارد و از طرفین به دریچههای تهویه میرسد. همچنین غربیلک فرمان هم فرمی زیبا و تا حدودی اسپرت دارد. درکل طراحی داخلی و خارجی تیگو 7 برای شرکتی چون چری نسبتاً پذیرفتنی و قابلقبول است.
چری تیگو 7 در بازار چین با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود که اولی چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو با 150 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور بوده و دومی بک واحد 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 120 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور دارد. با توجه به اظهارات قائممقام مدیرانخودرو مبنی بر اینکه به این زودیها موتورهای توربوی چری در ایران عرضه نخواهند شد، بنابراین بهاحتمال بسیار زیاد تیگو 7 با پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی در ایران عرضه خواهد شد. طبق اطلاعات سایت chinaautoweb، برای این موتور تنها یک گیربکس 7 سرعتهٔ CVT ارائه میگردد.
تیگو 7 در نمونهٔ 2 لیتری 1432 کیلوگرم وزن دارد که حدود 100 کیلوگرم کمتر از نسخهٔ اتوماتیک تیگو 5 است اما در همین حال حدود 20 اسب بخار هم قدرت کمتری دارد؛ بنابراین به نظر میرسد یک پیشرانهٔ 120 اسب بخاری چندان مناسب وزن حدود 1.5 تنی تیگو 7 نباشد. سیستم تعلیق چری تیگو 7 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است و نیروی موتور هم طبق رسم اکثر کراساوورهای چینی تنها به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
تیگو 7 همانند تیگو 5 کراساوور نسبتاً کاملی بوده و از سطح تجهیزات مناسبی برخوردار است. رینگهای آلیاژی، چراغهای اتوماتیک، آینههای برقی، سانروف پانوراما، حالات رانندگی اقتصادی/اسپرت، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی با پورت USB و 6 بلندگو، صفحهنمایش 9 اینچی لمسی با GPS و اتصال بلوتوث، DVD پلیر، کامپیوتر سفری 4.8 اینچی، ایربگهای جلو و جانبی، تهویه اتوماتیک دو منطقهای و دوربین دید 360 درجه ازجمله تجهیزات این کراساوور چینی هستند.
با توجه به اینکه چری تیگو 5 در بازار چین بسته به تیپها و سطح تجهیزاتش با قیمتی بین 93,900 یوآن (13,520 دلار) تا 150,900 یوآن (21,700 دلار) عرضه میگردد و در کشورمان بین 90 تا 100 میلیون تومان قیمت دارد، میتوان تا حدودی قیمت تیگو 7 را پیشبینی کرد. نسخهٔ 2 لیتری این کراساوور هماکنون در چین در دو تیپ مختلف عرضه میشود که اولی 115,900 یوآن (16,700 دلار) و دومی 123,900 یوآن (17,800 دلار) قیمت دارد؛ بنابراین احتمالاً تیگو 7 در ایران با قیمتی بین 95 تا 105 میلیون تومان عرضه خواهد شد که در این صورت رقبایی چون رنو کپچر، رنو داستر، بیوایدی S6 و سانگیانگ تیوولی را در مقابل خود خواهد داشت.