در ایالت فلوریدا، شهر ساحلیDaytona Beach به خاطر میزبانی مسابقات دایتونا 500 که یکی از قدیمیترین مسابقات ناسکار است شهرت فراوانی دارد. میگویند دوج نیز به همین دلیل نام یکی از چارجرهای جاودانه خود را دایتونا گذاشته . . .
چارجر دایتونا کوپهای فوقالعاده جذاب بود که برای نخستینبار در سال 1969 معرفی گشت. دوج در همان سالها موفق به فروش 1000 دستگاهی این خودرو شد تا بعد از آن، پرونده این کلاسیک عضلانی بیش از چهار دهه بسته بماند.
اما در سال 2006 دوج با معرفی دایتونا R/T دوباره به احیای مدلهای دایتونا دست زد. در این بروزرسانی مهمترین مشخصهها عبارتند از: روکش همرنگ بدنه برای کنسول میانی، تغییر چرم صندلیها و روکش چرمی اهرم دنده، اسپویلر زیر سپر جلو و همچنین اسپویلر عقب، جلوپنجرهای به رنگ مشکی و نهایتا رنگبندی مشکی مات بدنه که در روی کاپوت با عبارت “HEMI” و در بالای گلگیرهای عقب با عبارت “DAYTONA” تزیین شدهاند.
از آنجایی که در مدلهای 2008 به بعد جای نوارهای مشکی رنگ، از بالای گلگیرها به بالای رکابهای جانبی منتقل شد میتوان حدس زد مدل خودرویی که در این تصاویر دیده میشود،برای محدوده سالهای 2006 تا 2008 میلادی است.
اگر چنین حدسی درست باشد باید گفت که مدلهای 2006 تا 2008 در حدود 10 اسببخار، قدرت بیشتری نسبت به نسخههای استاندارد R/T داشتهاند؛ یعنی پیشرانه 5.7 لیتری V8 آن قادر به تولید 350 اسببخار قدرت به همراه 530 نیوتنمتر گشتاور است. البته این میزان قدرت برای مدلهای 2009 تا مرز 368 اسببخار نیز بالا رفت.
شتاب صفرتاصد این خودرو 6.1 ثانیه و یکچهارم مایل را نیز در 14.5 ثانیه و با سرعت 148.2 کیلومتر برساعت طی میکند. گیربکس پنج دنده اتومات دایتونا نیز مصرف سوخت را در سیکل شهری به 15.7 لیتر و در جاده به حدود 10.2 لیتر رسانده است.
به هرحال در سال 2009 تولید دومین سری دایتونا R/T متوقف شد چرا که دوج میخواست زمینهساز ورود نسل دوم چارجر در سال 2010 باشد. در نسل دوم چارجر، دوج از نام دایتونا استفاده نکرده تا این مدل دیگر با نام چارجرR/T شناخته شود. قیمت تقریبی مدلهای 2006 این خودرو 14,300 دلار، مدلهای 2007 آن 17,000 دلار و مدلهای 2008 نیز با حدود 18,200 دلار خرید و فروش میشوند.