اول دی ماه امسال آخرین فرصت خودروسازان برای نصب کیسه هوا بود. اما همانگونه که پیشبینی می شد و بارها پیش از این هم اتفاق افتاده بود، قدرت خودروسازان بر موسسه استاندارد و راهنمایی و رانندگی چربید و قانون معلق ماند.
بهادر کاظمی معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران، اعلام کرد که سایپا تا اول مهر سال آینده مهلت گرفته تا روی خودروهای X100 خود کیسه هوا نصب کند. وی افزود مردم ازین بابت نباید نگرانی داشته باشند. البته باید به ایشان یادآوری کنیم که نگرانی مردم از امنیت نداشتن خودروهاست و این نگرانی که ایشان می فرمایند مربوط به خودروسازان است.
ایران خودرو نیز اعلام کرده که تمام خودروهای این شرکت در این تاریخ به حداقل یک کیسه هوا مجهز شده اند. البته بنظر نمی رسد این شرکت نیز تعهدات نصب کیسه هوای سرنشین را در مورد خودروهایی نظیر سمند و پژو 405 به این زودیها عملی سازد. زیرا پیش نیاز نصب ایربگ سرنشین در این خودروها با داشبورد فعلی مهیا نیست و بدین منظور باید طراحی داشبورد این مدلها را تغییر داد که تا کنون خبری در این مورد از ایران خودرو نرسیده است.
در گذشته بارها مهلت هایی برای نصب ترمز ضد قفل و کمربند ایمنی و کیسه هوا و استاندارد سازی خودروها به خودروسازان داده شد اما با پایان یافتن مهلت، فشار از طریق مراجع مختلف به موسسه استاندارد و نیروی انتظامی شدت می گرفت تا در نهایت باز هم مهلت جدیدی داده شود و این دور باطل ادامه یابد. در این بین خودروسازها فرصت می یابند که خودروهای خارج از رده و نا امن و پر مصرف و آلوده کننده خود را بفروش برسانند و مردم نیز ناچار به سازگاری با همین محصولات محدود و گران و قدیمی می باشند. بنظر شما شرکتی که با مهلت دوساله هم نمی تواند ماشینهای خود را برای نصب کیسه هوا آماده کند، می تواند در رقابت نفسگیر و روزآمد جهانی خودروسازان یک ماه هم دوام بیاورد؟