به جرئت میتوان گفت که بامو در کلاس سدان های لوکس جمعوجور یک سنگ محک بوده و این جایگاه را مدتهای مدیدی است که در اختیار خود گرفته است. اما در این سگمنت دیگران نیز حضور دارند. رقبایی چون آئودی A4، مرسدس بنز C کلاس و کادیلاک ATS نیز ویژگیهای خاص خود را داشته و در برخی موارد حتی برتر از بامو هستند.
به تازگی بامو رقیبی را از برندی پیدا کرده که خیلی در دید خریداران قرار ندارد. جگوار XE 2017 دارای استایلی شیک، لوکس و دینامیک است که بهطور منحصربهفرد در پکیجی بریتانیایی عرضه میشود.
برای سالیان سال این برند در حاشیهی بازار لوکسها قرار داشت و هرگز محصولاتی وسیع برای رقابتی واقعی نداشت اما این وضعیت نهایتاً تغییر کرده است. جگوار حالا 5 مدل مختلف در خط تولید دارد.
اولین کراس اوور این شرکت یعنی مدل اف-پیس به تازگی عرضه شده و خونی تازه را به رگهای جگوار تزریق نموده است. این خودرو با فروش 1123 دستگاهی ماه گذشتهی خود در آمریکا محبوبترین مدل کمپانی لقب گرفته است. همانند اف پیس، مدل XE نیز در کلاسی رقابت میکند که پیش از این جگوار بهصورت تمام و کمال در آن حضور نداشته است. از سپر تا سپر و از چراغ جلو تا عقب این خودرو خوب ساخته و پرداخته شده است.
همانند هر جگوار مدرن دیگر، این خودرو روی معماری وسیع آلومینیوم ساخته شده است که فونداسیونی سبکوزن اما مستحکم را تهیه میکند. ایمنی، استحکام و متانت همگی به خوبی در این خودرو رعایت شدهاند.
زمانی که XE به بزرگترین پیشرانه و سیستم چهارچرخ محرک مجهز باشد وزنی در حدود 1721 کیلوگرم خواهد داشت که 98 کیلوگرم سبکتر از C کلاس مشابه میباشد. این خودرو همچنین 11 کیلوگرم سبکتر از بامو 340i xDrive با گیربکس اتوماتیک است. البته این خودرو اندکی از کادیلاک ATS و آئودی A4 جدید سنگینتر است.
همانند تبلیغات ابتدایی،XE در بحث پیشرانه دست شما را باز گذاشته است.3 پیشرانه وجود دارند که عبارتاند از نسخهی 4 سیلندر توربوی 240 اسب بخاری، واحد دیزلی با 180 اسب بخار قدرت و در نهایت مدل سطح بالای 6 سیلندر 3 لیتری که خودروی حاضر در تست به این پیشرانه مجهز است.
این پیشرانه توانایی تولید 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتون متر گشتاور را دارد. پیشرانه نرم و پاسخگو بوده و بهطور معقولی کارا است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بنا به ادعای جگوار 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد. در مقایسه با قدرت 320 اسب بخاری و گشتاور یکسان بامو 340i xDrive با جگوار، مدل XE قدرت خروجی خوبی را نشان میدهد.
در آمریکای شمالی، تنها گیربکس در دسترس برای این خودرو نمونهی نرم و پاسخگوی 8 سرعته اتوماتیک است. همهی خودروها بهطور استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشوند اما با سفارش پیشرانهی دیزلی یا بنزینی 6 سیلندر میتوانید نسخهی چهارچرخ محرک را نیز سفارش دهید.
نمای ظاهری Xe به مانند رایحهای تازه در این کلاس است. استایل خودرو روان، مناسب و راضیکننده بوده است. به وضوح طراحان جگوار میدانستهاند که چه زمانی کافی، کافی است و چه زمانی وقت آن میرسد که مداد را زمین بگذارند. مدلهای XE 35t با تریم پرستیژ عرضه میشوند که از جمله امکانات آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: در بیرون آینههای جانبی تاشونده و گرم شونده، برفپاککنهای حساس، خروجی دوتایی اگزوز و حتی شیشهی جلویی بازتابنده وجود دارند.
در داخل کابین فرمان تلسکوپی، روشنایی خاص داخلی و صفحهنمایش 8 اینچی با سیستم ناوبری به چشم میخورند. کابین این خودرو راحت و جادار است اما علیرغم اینکه اندکی پهنتر از سری 3 است اما باریکتر احساس میشود. برای رانندگان قدبلند فضای سر شاید یک مشکل باشد.
در کل فضای کابین خوب بوده و کیفیت ساخت آن درجهیک است.
چیزی که مأیوس کننده است به برخی مواد به کار رفته در کابین مربوط میشود. برای نمونه، پلاستیک داشبورد بیشتر مناسب خودروهای سدان خانوادگی است نه خودروهای لوکس. این بخش ارزانقیمت نیست اما خیلی هم پرستیژ بالایی ندارد. همچنین سوئیچهای پاور ویندوز در مکانی عجیب قرار گرفتهاند.
سیستم اطلاعات سرگرمی InControl Touch Pro جگوار نیز استفادهی نسبتاً آسانی دارد و صفحهنمایش 10.2 اینچی آن در زیبایی چیزی کم ندارد. پکیج 2700 دلاری سفارشی تکنولوژی دربردارندهی سیستم صوتی 825 واتی Meridian میباشد.
حال که صحبت از پول شد باید گفت که مدل سطح پایهی جگوار XE در آمریکا بهای آغازی اندکی بالاتر از 37 هزار دلار دارد و مدل حاضر در تست با تریم پرستیژ و پیشرانهی 6 سیلندر و سیستم چهارچرخ محرک بهایی معادل با 57085 دلار را نشان میدهد. دیگر بخشهای سفارشی عبارتاند از رنگ متالیک نقرهای رودیوم 550 دلاری، هدآپ دیسپلی 990 دلاری و پکیج ویژن 2400 دلاری.
تجربهی سواری XE احساس خودرویی سبک، محکم و تقریباً هیجانی را ایجاد میکند. در جادههای خیس سیستم چهارچرخ محرک این خودرو 90 درصد گشتاور پیشرانه را برای ایجاد هندلینگی اسپورت به چرخهای عقب میفرستد اما با تغییر شرایط این سیستم میتواند برای افزایش کشش این نسبت را برعکس کند.
سیستم تعلیق جلوی جگوار از نوع دوبل جناغی است. در عقب نیز از سیستم اتصال جداییناپذیر استفاده شده است. در مجموع هندلینگ، فرمان و ترمز خودرو همگی احساسبرانگیز بوده و مورد آخری به ویژه مهم است. زیرا پیشرانهی 340 اسبی خودرو میتواند خیلی سریع دور بگیرد. XE با این پیشرانه در مدت کمتر از 5 ثانیه به تندی 96 کیلومتر در ساعت میرسد.
اما در کنار همهی این خوبی باید به سرویسهای مشتری این کمپانی نیز اشاره کنیم. پکیج EliteCare جگوار دربردارندهی گارانتی جدید، کمک جادهای 24 ساعته، سرویسهای از راه دور و غیره به مدت 5 سال یا 100 هزار کیلومتر است.
نقاط قوت: پیشرانهی 6 سیلندر سوپرشارژر دار قدرتمند، شاسی هیجانانگیز، پوشش گارانتی، استایل تر و تمیز نقاط ضعف: برخی مواد ارزانقیمت کابین، احساس باریکی کابین
مشخصات جگوار XE 35t AWD 2017
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری سوپرشارژردار
قدرت/گشتاور: 340 اسب بخار/450 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک
مصرف سوخت اعلام شده: 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر
بهای مدل تست شده: 57085 دلار
منبع: autoguide