حتی برای آنهایی که کودکیشان با فیلمهای علمیتخیلی سپری شده است، هنوز هم باور اینکه آینده یک خودروساز به چیزی شبیه به یک باتری قلمی معمولی با ابعاد بزرگ بستگی داشته باشد، اندکی دشوار است. امّا این موضوع برای تسلا حقیقت دارد. نمایشگاه بزرگ تکنولوژی CES در لاسوگاس، محلی برای عرضه دستاوردهای جدید در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی و تکنولوژیهای جدید حملونقل است. این در حالی است که صدها کیلومتر آنطرفتر، در نزدیکی شهر «رِنو»، تسلا و پاناسونیک تولید سلولهای باتری لیتیومی را آغاز کردهاند.
در نهایت، تمام سلولهای باتری وسایل نقلیه تسلا از کارخانه مستقر در نوادای امریکا تأمین خواهد شد. خروجیِ برنامهریزی شده از کارخانه ۵ میلیارد دلاری گیگافکتوری برابر ۳۵ گیگاوات-ساعت در هر سال، تا سال ۲۰۱۸ است که تقریباً برابر تولید سایر سازندگان باتری در سال ۲۰۱۳ میشود. به گفته تسلا، این مقدار سلول باتری برای تأمین نیروی ۵۰۰ هزار خودروی این کمپانی کافی خواهد بود. با ورود محصول مقرونبهصرفهتر مدل 3، این خودروساز درنظر دارد که در این مدل نیز از همان ظرفیت باتری موجود در مدل S و مدل X استفاده کند. در حالی که سلولهای باتری مدلهای قبلی از ژاپن تأمین شده، به نظر میرسد که تسلا میتواند به این وسیله، هزینههای ساخت باتری را نزدیک به یکسوم کاهش دهد.
پروژه گیگافکتوری درست مطابق زمانبندی پیشرفته است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در هر صورت، تاریخ معرفی وسایل نقلیه جدید تسلا به تأخیر افتاده است. گیگافکتوری که در نهایت دارای فضای ساختمانی به مساحت تقریبی ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع و مساحت سالنی ۴۵۵ هزار مترمربع خواهد بود، در حال حاضر، کمتر از ۳۰ درصد آن ساخته شده و در عین حال، موجب استخدام حدود ۲۹۰۰ نفر شده است. تسلا انتظار دارد که پس از اتمام پروژه ساخت گیگافکتوری، بزرگترین ساختمان دنیا که از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده میکند را در اختیار داشته باشد. این ساختمان به صورت مستقیم، ۶۵۰۰ شغل ایجاد میکند و تعداد شغلهای غیرمستقیم در نواحی اطراف آن به بیش از ۳۰ هزار شغل خواهد رسید.
البته «باتریها» تنها زمینه همکاری مشترک تسلا و پاناسونیک نیستند. ماه گذشته، این دو کمپانی به توافق جداگانهای در خصوص تولید سلولهای فتوولتائیک در «بوفالو»، نیویک امریکا دست یافتند؛ سلولهایی که قرار است در سقف خورشیدی محصولات تسلا کار گذاشته شوند.