نایاب شدن خودروها در نمایندگی ها پس از اعلام موافقت با افزایش قیمت آنها در سال جدید، و در نتیجه جهش قیمتهای خودرو در بازار، بهانه ای شد تا قائم مقام فروش سایپا به سوالات خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد پاسخ دهد.
فرامرز طاهری با تکذیب انبار کردن خودروها، تاکید میکند که بروز تاخیر در تحویل برخی خودروهای ثبت نامی، ناشی از مشکلات تولید است و سایپا خودرویی برای انبار کردن ندارد. مدیرفروش سایپا در گفتوگو با دنیای اقتصاد به موارد دیگری نیز پرداخته که مشروح آنها را میخوانید.
طی چند روز گذشته مشتریان زیادی در تماس با دفتر روزنامه از شرایط بازار خودرو و همچنین تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی، گله کرده اند.در این میان، مشتریان سایپا و پارس خودرو هم از عدم دریافت خودرو خود ابراز نارضایتی میکنند. شما در جریان این موضوع هستید؟
بله، اتفاقا تمام تلاشمان این است که بازار ملتهب نشود و مشتریان قیمتهای کاذب برای خرید خودرو نپردازند.
ظاهرا قرار است سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان روش تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار را برای قیمت خودروهای داخلی اعمال کند.
ملاک ما هزینه تولید خودروهاست، البته نیم نگاهی هم به حاشیه بازار داریم، ولی اولویت اول ما همان هزینه تولید است.
– اینکه گفته میشود خودروها را انبار کرده و به بازار نمیدهید، صحت دارد؟
به هیچ وجه چون در حال حاضر طرحهای فروش سایپا جاری است و ما حتی تاریخ تحویل خودروها را به زیر 15 روز رساندهایم تا پاسخگوی نیاز مشتریان در ایام پایانی سال باشیم.
تکلیفتان با سازمان حمایت چه شد؟ با درخواست افزایش قیمتی که داشتید، موافقت كردند؟
فعلا منتظریم تا نتیجه کار را اعلام کنند. ما با سازمان حمایت هماهنگ هستیم و تا زمانی که اجازه افزایش قیمت را رسما ندهند، دست به قیمت خودروهایمان نخواهیم زد.
چند درصد پیشنهاد افزایش قیمت دادهاید؟
ما درصدی را اعلام نکردهایم، زیرا قرار است به صورت توافقی با سازمان حمایت، قیمتها را تعیین کنیم. منتها در برخی خودروها به حاشیه ضرر رسیدهايم، که طبعا منطق حکم میکند قیمت آنها را متناسب با هزینه تولید بالا ببريم.
ظاهرا فقط تندر L90 و مگان ضررده هستند؟
خیر، محصولات مونتاژی پارس خودرو تقریبا همگی در حاشیه ضرر قرار دارند، چون تولید آنها به مسائلی مانند نرخ ارز و تامین قطعات از خارج وابسته است.
آیا پراید هم ضررده شده؟
فعلا که نه!
فعلا؟ یعنی ممکن است …
با این اتفاقاتی که در تولید رخ میدهد، بعید نیست. البته سایپا سعی میکند با تیراژ بالا مانع ضررده شدن محصولات خود شود. در حال حاضر هم به واسطه تیراژ بالا اجازه ضررده شدن پرايد را ندادهایم.
گفته میشود با توجه به رشد هزینههای تولید خودرو، قیمت پراید هم به زودی دو رقمی خواهد شد، همین طور است؟
ما چنین قصدی نداریم. سایپا تلاش میکند که اجازه ندهد قیمت پراید به 10 میلیون برسد، هرچند این موضوع فقط دست ما نیست.
پس دست کیست؟
باید شرایط تولید و تامین قطعات و ارزبری را در نظر گرفت.
مگر پراید هم ارزبری دارد؟
بله در برخی قطعات ارزبر است. تازه ملاک ارزبری فقط قطعات منفصله نیست، بلکه به عنوان مثال فولاد هم به عنوان ماده اولیهای پرکاربرد در خودروسازی، گران شده و در قیمت تمام شده تاثیر میگذارد.
قبول دارید اگر قیمت پراید دو رقمی شود، مزیت اصلی آن (ارزان بودن) تضعیف خواهد شد؟
بله، به همین دلیل سایپا میخواهد جلوی این اتفاق را بگیرد. البته اگر منصفانه نگاه کنیم متوجه میشویم پراید در چند سال اخیر گران نشده است، بهطوریکه در چند سال اخیر قیمت مواد اولیه، هزینههای تولیدی و سایر هزینههای مربوط اعم از سرباز، حقوق و دستمزد و …رشد چشمگیری داشته و چندین برابر شده، ولی قیمت خودرو افزایش اندکی داشته که بیشتر متاثر از افزایش قیمت بیمه و لزوم لحاظ کردن استانداردهای کیفی و ایمنی است.
چطور گران نشده؟ پراید قبلا 7.5 میلیون قیمت داشت، اما الان حدود 9 میلیون تومان قیمت دارد!
قیمت جدید پراید به دلیل استانداردهایی است که در آن لحاظ شده، وگرنه با فاکتور گرفتن از آنها، باید گفت پراید افزایش قیمت خاصی نداشته.
کدام استانداردها؟
مثلا نصب ترمز ضدقفل و پیاده کردن پلت فرم X100. در واقع افزایش قیمت اعمال شده به دلیل کسب استانداردهای موردنظر بوده است. از طرفی، زمانی که پراید 7.5 میلیون قیمت داشت، برخی خودروها 10 میلیونی بودند و حال همان خودروها قیمتی بالای 15 میلیون تومان دارند.
شما میگویید اجازه 10 میلیونی شدن پراید را نمیدهید، در حالی که ممکن است قیمت این خودرو در بازار به 10 میلیون تومان برسد.
بازار را نمیدانم، اما ما سعی میکنیم به واسطه تیراژ بالا اجازه 10 میلیونی شدن پراید را ندهیم.شرایط بازار با نمایندگی فرق دارد، به نحوی که برخی مسائل تاثیرگذار در آن، قابل کنترل از سوی ما نیست.
سوال دیگرم در مورد اوضاع تولید است؟ ظاهرا با توقف تولید روبرو شدهاید؟
اتفاقا تولید را بیشتر هم کردهایم.
یعنی اینکه میگویند سایپا شیفت کاری خود را کم کرده، صحت ندارد؟
ما از سال 90 سه شیفته کار میکنیم و برای سال آینده نیز برنامه افزایش تولید داریم و قطعا کل سال آینده جهت تولید تعداد خودروهای برنامهریزی شده باید سه شیفت کارکنیم. به نظرم این اظهارنظرها بیشتر شایعه است و فقط برای ملتهب شدن بازار مطرح میشوند.
اما برخی مشتریان عنوان میکنند که با وجود رسید موعد مقرر، موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی خود نشدهاند.
کدام خودروها؟
مشخصا مگان و تندر L90.
به هر حال گاهی با مشکل تامین قطعات و کاهش تولید مواجه میشویم، که موضوعی اجتنابناپذیر است. در واقع اگر ما نتوانستهایم برخی خودروها را سر وقت تحویل بدهیم، این موضوع به دلیل مشکلات تولید بوده، نه انبار کردن خودرو.
با این شرایط تکلیف ثبت نامکنندگان تندر L90 و مگان چه میشود؟
تمام سعی مان را میکنیم که تعهدات باقیمانده را پیش از سال جدید انجام بدهیم. در مورد تندر و مگان هم باید بگویم که انجام تعهدات بهمنماه هم اکنون جریان دارد و تعهدات اسفند را نیز به زودی انجام میدهیم.