پای در رکاب واپسین نسل از هیوندای النترا

پای در رکاب واپسین نسل از هیوندای النترا

سام کاویانی: چند صباحی است که نسخه نوین هیوندای النترا راهی ایران‌زمین شده و دیدگانمان به روئیت جمالش در برخی از گالری‌های فروش روشن گردیده است. این سدان نام‌آشنای کره‌ای از اقبال بلندی در کشورمان برخوردار است و چه نسل چهارم آن‌که مونتاژی بود و چه نسل پنجم آن‌که وارداتی بود، هر دو سری توانستند فروش خوبی را در این خطه از آن خود نمایند. اینک نیز نسل نوین آن راهی دیارمان شده تا بلکه بخت خود را دگرباره بیازماید.

2017-hyundai-elantra-eco-front-three-quarter-sunset

النترای نسل ششم که با کد AD معرفی می‌شود، برای نخستین بار، در اواخر سال 2015 میلادی با نام آوانته در بازار کره جنوبی معرفی شد. طبق روال معمول، ورود آن به بازارهای جهانی با اندکی تأخیر و در میانه سال 2016 میلادی صورت پذیرفت. در قیاس با نسل پیشین، نسخه فعلی النترا از سبک سیال طراحی در بدنه خود فاصله گرفته و محافظه‌کاری بیشتری از این حیث به خرج داده است. این خودرو با پیشرانه‌های متفاوتی ازجمله 1.4 ،1.6 و 2 لیتری در اقصی نقاط عالم فروخته می‌شود. تمامی این پیشرانه‌ها 4 سیلندر بوده و در نسخه‌های متفاوت، توانی بین 108 تا 163 اسب بخار را تولید می‌کنند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. علاوه بر کره، این خودرو در ممالک دیگری همچون آمریکا، چین، روسیه، هندوستان و الجزایر نیز به تولید می‌رسد. تمامی نسخه‌های صادراتی النترا به بازار امارات از مبدأ کره راهی آن خطه شده‌اند.

2017 Elantra Eco

چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسخه 2 لیتری این خودرو را تحت آزمون و بررسی خود قرار داد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان می‌کنم. در طولانی‌مدت، هیوندای النترا همواره یک سدان کوچک بوده است. باآنکه این خودرو توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کرد، اما ظاهراً به‌واسطه طراحی جذاب و برچسب قیمتی خود توانست فروش موفقی را در بازار خاورمیانه تجربه نماید. بااین‌وجود، میل وافری که در کره‌ای‌ها به رشد و تحول مستمر وجود دارد موجبات خلق خودرویی کامل‌تر و گیراتری را فراهم آورده است. و اینکه هیوندای النترای جدید تا چه میزان نسبت به نسخه پیشین خود رشد کرده است را زمانی ما دریافتیم که نماینده محلی هیوندای، برای رویداد رسانه‌ای یک‌روزه‌ای دعوتمان کرد که این خود شامل انجام تستی جامع و فراگیر نیز می‌شد.

2017 Elantra Eco

به‌رغم وجود معدودی از تک المان‌های مجزایی که در بدنه وجود دارد، المان‌هایی که به نحوی غریب با برخی از برندهای لوکس شباهت دارند؛ به‌طورقطع هیوندای النترای جدید از طرح اسپرت و بدیعی برخوردار است و یکی از جذاب‌ترین نسخه‌ها در کلاس خود به شمار می‌آید. النترای جدید از یک جلوپنجره شش‌ضلعی بهره می‌برد، جلوپنجره‌ای که خطوط کرومی را به‌طور افقی در دل خود جای داده است. و در کنارش، از لامپ‌های LED روشنایی در روز که چراغ‌های جلو را ساپورت می‌کنند، رینگ‌های آلومینیمی جدید، لامپ‌های LED چراغ عقب و دستگیره کرومی درب‌ها بهره می‌برد. این‌ها ازجمله مواردی هستند که لااقل در خودروی فول آزمون مشاهده گردید.

2017 Elantra Eco

داخل کابین این خودرو به‌تمامی بازبینی شده و قالب کاراتر و مرتب‌تری را به خود گرفته است. دکمه‌ها و کنترلرها نیز به نحو دقیقی جاسازی شده‌اند و بخش مرکزی داشبورد هم به سمت راننده زاویه خورده است. کاربرد بافت نرم تنها به ناحیه فوقانی داشبورد و بخش‌هایی از پانل درب‌ها محدود گردیده، این در حالیست که بقیه قسمت‌های کابین را پلاستیکی سخت فراگرفته است.

2017 Elantra Eco

خودروی تحت اختیارمان، مجهز به معدود امکاناتی بود که ظاهراً برای نخستین بار در این کلاس خودرویی به کار رفته‌اند، تجهیزاتی که قرار است فروشنده محلی آنها را برای نسخه‌های اینجا نیز گزینش نماید. برخی از تجهیزات جالب‌توجه در خودروی ما شامل چنین مواردی بود: یک سیستم صوتی عالی پرطنین از مارک اینفینیتی با 7 بلندگو به همراه آمپلی‌فایر و ساب‌ووفر، سیستم اطلاعات – سرگرمی به سایز 7 اینچ مجهز به مسیریاب ماهواره‌ای و جهت‌یاب قبله، سنسورهای پارک جلو و عقب با دوربین دید عقب، چراغ‌های HID جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل لغزش، سیستم پایش نقاط کور و هشداردهنده ترافیک، سیستم ورود بدون کلید با دکمه START/STOP و بازکن صندوق عقب بدون نیاز به دست (هندزفری) و در نهایت 7 عدد کیسه هوا که شامل یک کیسه هوای زانویی نیز می‌شد.

2017 Elantra Eco

در زمان معرفی این خودرو، سرپرست اجرایی هیوندای از کره جنوبی درباره تعویض آسان و ارزان اجزای شاسی النترای جدید در هنگام وقوع تصادف، سخت داد سخن داده و به خود می‌بالید. امری که به‌واقع هزینه‌های تعمیرات پایین‌تری را با خود به دنبال دارد.

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-10_r1

فرمان آن نیز به طرز ظریفی سبک بوده و پاسخ دقیقی دارد اما بازخورد و کنترل آن بسیار محدود شده است. هیوندای برنامه‌ای برای ورود برای نسخه 1.6 لیتری النترا به بازار خاورمیانه در سال آتی دارد، نسخه‌ای که پیشرانه‌اش از سامانه GDI (تزریق مستقیم سوخت) بهره برده و اجزای فنربندی آن ارتقاء یافته است و لذت رانندگی در آن نیز به‌مراتب بیشتر شده است.

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-06_r1

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-12

2017 Elantra Eco

2017-hyundai-elantra-eco-front-three-quarter-1

در نهایت، ورود هیوندای النترای مدل 2016 موجب ایجاد شور و جنبشی در کلاس به‌شدت رقابتی سدان‌های کامپکت شده است. و این مرتبه تنها مسئله مربوط به‌ظاهر صرف نیست، بلکه کره‌ای‌ها در بسیاری از موارد دیگر نیز میخ خود را محکم کوبیده‌اند. هیوندای النترای جدید حتی فراتر از یک پیشنهاد جذاب و یا نسخه‌ای ارزشمند در قبال بهای پرداختی است. ممکن است به‌زودی این خودرو به “تویوتا کرولا” بعدی بدل گردد.

2017-hyundai-elantra-eco-front-grille

مشخصات فنی هیوندای النترا 2 لیتری (سفارش امارات) نوع پیشرانه: 4 سیلندر خطی از سری NU – تنفس طبیعی حجم موتور: 1999 سی‌سی توان: 152 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه گشتاور: 196 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه حداکثر سرعت: 202 کیلومتر بر ساعت سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات (MCPHERSON STRUT) سیستم فنربندی عقب: میله‌های بازویی با جاذب شوک و ضربه (CTBA REAR) نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی مصرف سوخت ترکیبی: 7.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک محور متحرک: جلو استاندارد آلایندگی: یورو 6

2017-hyundai-elantra-eco-engine

ابعاد طول/عرض/ارتفاع: 4570/1800/1440 میلی‌متر فاصله بین دو محور: 2700 میلی‌متر وزن: 1210 الی 1320 کیلوگرم ظرفیت مخزن سوخت: 50 لیتر گنجایش محل بار: 485 لیتر

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-02_r1

ایمنی هیوندای النترای نسل ششم در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت آزمون‌های متعددی قرار گرفت و در تمامی بخش‌ها مثل: استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها و آزمون بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود (رتبه ایمنی: TOP SAFETY PICK+). 7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، زانویی) در بازار اروپا توضیح: نسخه‌های فول 2 لیتری هیوندای النترا در بازار امارات با 6 عدد کیسه هوا فروخته می‌شوند و ارزان‌ترین نسخه این بازار که با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه می‌شود تنها از یک عدد کیسه هوا بهره می‌برد. سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) ترمز خودکار اضطراری (AEB) سیستم کنترل پایداری (ESC) سیستم پایش نقاط کور اطراف خودرو (BSD) سیستم هشداردهنده خروج از مسیر حرکت (LDWS) سیستم کمک پارک (PAS) نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) سنسورهای پارک جلو و عقب دوربین دید عقب و…….

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-08_r1

2017 Elantra Eco

تجهیزات رفاهی (تیپ فول در بازار ایران)

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

قیمت

2017-hyundai-elantra-sedan-vlp-better_03_r1

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-05

2017-hyundai-elantra-vlp-better-module-11

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

2017-hyundai-elantra-eco-front-three-quarters

2017 Elantra Eco

2017 Elantra Eco

منابع:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *