مدل جدید آکورا NSX مجموعهای هیجانانگیزی از قطعات با تکنولوژی بالاست که به شیوهای برجسته در کنار یکدیگر گرد آمدهاند. شرایط ویژه این خودروی ۲ در جدید ژاپنی، با توجه به مدت زمان حضور آکورا در بازار خودروهای اسپورت بیشتر مشخص میشود.
آخرین نسخه NSX از نظر راحتی و کارآیی با یک آئودی R8 برابری میکند و البته، از فرمانپذیری بهتری برخوردار است. بهعلاوه، برخی تکنولوژیهای مشابه پورشه 918 اسپایدر در آن دیده میشود. در همین حال، برخی جزئیات مورد استفاده در مدل «موتور وسط» آکورا میتوانند بهتدریج باعث آشفتگی ذهن راننده شوند. در واقع، تقریباً در تمام مدلهای موجود در بازار خودرو، آیتمهای زیادی از این دست یافت میشوند که در ادامه برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.
عدموجود یک دکمه مخصوص سیستم تعلیق هر خودرویی که دارای یک سیستم تعلیق تنظیمشونده منطبق با حالتهای رانندگی مختلف باشد، میبایست از یک دکمه اضافی برای این منظور استفاده کند. در NSX، وقتی حالت رانندگی را به یکی از دو حالت اسپورتیتر تغییر دهید، مؤلفههایی مانند گیربکس و سیستم فرمان، کاراکتر چابکتری پیدا میکنند. امّا خبر بد این است که در حالتهای رانندگی تهاجمیتر Sport+ و Track، صلبیت بیشتری برای سیستم تعلیق ایجاد میشود. این در حالی است که برخی شرایط در جاده و پیستهای مسابقه وجود دارند که شما در عین نیاز به تعویض دنده تهاجمیتر، به یک شاسیِ نرمتر برای عبور از سطح آسفالت ناهموار احتیاج پیدا میکنید. فراری این مشکل را با دکمه ویژه مسیر ناهموار (bumpy road) بر روی غربیک فرمان حل کرده است. این دکمه به شکلی مناسب در دسترس راننده قرار گرفته و فارغ از حالت رانندگی انتخابشده، بهسرعت موجب نرمتر شدن دامپرها میشود. آکورا در این زمینه حتماً میبایست از فراری کپیبرداری کند؛ هر کمپانی خودروسازیای که از رویکردی مشابه در این زمینه استفاده کرده، باید عملکرد «فراری» را مدّنظر قرار دهد.
تغییر در طراحی ساده دکمه چرخشی کنترل صدا واقعاً کدام طراح یا مهندس در حالت عادی میتواند بگوید که تغییر در طراحی دکمه کنترل صدای یک سیستم صوتی به چیزی غیر یک دکمه چرخشی، ایده جالبی است؟ لینکلن کمپانیای بود که قبلاً به سراغ استفاده از یک دکمه کشویی لمسی برای این منظور رفت، ولی بعداً به شکلی هوشمندانه، به همان رویکردی بازگشت که امتحان خود را بهخوبی پس داده بود. سیستم CUE کادیالک هنوز هم از یک تنظیمات مشابه، حتی در مدل جدید CT6 سدان استفاده میکند. امّا آکورا شاید از بدترین نمونههای این طراحی در NSX استفاده کرده است؛ یک نوار کشویی عمودی عجیب و غریب که در سمت چپ نمایشگر اطلاعات و سرگرمی جاسازی شده است. البته خودروسازان اخیراً به اضافه کردن دکمه کنترل ثانویه برای سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان روی آوردهاند، امّا این یک دلیل منطقی برای دست زدن به چیزی که سالها امتحان خود را پس داده و نیاز به بازنگری در طراحی ندارد، نخواهد بود.
حافظه دردسرساز یک ولووی V60 مدل ۲۰۱۶ را درنظر بگیرید که در اختیار یک فرد با طبیعت سرد است و علاقه زیادی به استفاده از گرمکن صندلی و غربلیک فرمان دارد. وی این کار را حتی در زمانی که برخی از کولر استفاده میکنند، انجام میدهد. البته تا اینجای کار، مشکلی نیست؛ چرا که داشتن شرایط مناسب در داخل کابین، حقّ هر مالک خودرویی است. امّا ولوو تنظیماتی در این مدل درنظر گرفته است که تمام سیستمهایی که قبل از خاموش شدن خودرو، فعال بودهاند، دوباره پس از روشنشدن خودرو به کار خواهند افتاد. این موضوع، حتی شامل تنظیمات قبلی برای گرمکن صندلی مسافر، حتی اگر این بار کسی بر روی آن ننشسته باشد، نیز میشود. شاید کسانی باشند که از این ویژگی ولوو خوششان بیاید، ولی واقعاً چرا ولوو یک کنترل برای خاموش کردن این حافظه درنظر نگرفته است؟ شما حتی اگر راهنمای جزئیات کنترلهای V60 را با دقت بخوانید، هیچ راهی برای رفع این مشکل پیدا نمیکنید. این وضعیت حتی در نسخه جدید فورد F-350 سوپر دیوتی پیکاپ مدل ۲۰۱۷ نیز مشاهده شده است.
کنترل یگانه سیستم کولر و کنترل هوا سیستم تنظیم هوای داخلی یکی از تجهیزات مفید در دنیای اتومبیل امروز است که زندگی بدون آن تقریباً غیرممکن است. این سیستم که به صورت استاندارد در هر نوع مدل خودرویی در جهان یافت میشود، هم برای خنککردن کابین و هم برای کاهش رطوبت داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. در نتیجه، کاربردهای زیادی در شرایط آبوهوایی مختلف خواهد داشت. امّا در همین حال، شما همیشه به روشنبودن این سیستم که بر میزان مصرف سوخت و اسببخار خروجی پیشرانه شما تأثیر میگذارد، احتیاج ندارید. البته بسیاری از خودروسازان، مخصوصاً از نوع اروپایی، به کاربران اجازه میدهند که سیستم کولر خود را با فشار یک دکمه ساده خاموش کنند. در این حالت، سیستم کنترل هوا تمام عملکردهای اساسی خود را حفظ میکند. امّا دیگر کمپانیها میخواهند که کنترل سیستم A/C را کاملاً در اختیار داشته باشند. بنابراین اگر سیستم کولر را نمیخواهید، پس حق ندارید از سیستم کنترل هوای اتوماتیک استفاده کنید! یک موضوع دیگر که باید در زمینه تجهیزات HVAC گفته شود، این سات که هر خودرویی که دارای سیستم کنترل هوای با نواحی دوگانه یا بیشتر باشد، نیاز به یک دکمه «همگامسازی» برای کنترل دمای تمام نواحی توسط راننده دارد. شاید بامو و ولوو مثالهای خوبی در این رابطه باشند.
خودروهایی که صحبت میکنند کرایسلر نیویورکر که در میانههای دهه ۱۹۸۰ یک خودروی «لوکس» به شمار میرفت و وقتی در حین حرکت درهای آن باز بودند، این موضوع را به سرنشیان اعلام میکرد. سالها بعد، هنگام رانندگی با آکورا NSX در پارکینگ، این خاطره دوباره به صورت شفاهی در یک خودروی اسپورت هیبریدی به ما یادآوری میشود. واقعاً اگر این کار صرفاً با یک صدای کوتاه و یک علامت در مجموعه ابزارهای داشبورد انجام میشد، چه اتفاقی میافتاد؟
این لیست شاید تنها یک «آغاز» باشد و چیزهای زیادی در اتومبیلها هستند که میتوانند رفتهرفته یک پیادهروی را بر روی اعصابِ ما آغاز کنند. در بخش دوم این مطلب، به کاوشی عمیقتر در این زمینه خواهیم پرداخت.
منبع: automobilemag