در حال حاضر آستون مارتین از موفقیت DB11 جدی لذت میبرد؛ لیست سفارشها کامل شده و نسخهی روباز نیز طوفان به پا خواهد کرد؛ اما GT جدید استون اندکی مشکلساز بوده زیرا کمی کفشهای ونکوئیش مسنتر را لکهدار کرده است.
این نسل دوم ونکوئیش S یکی از تثبیتشدهترین مدلهای استون مارتین بوده که همراه با برادران جوانتر خود وظیفهی جذب خریداران به این برند را بر عهده دارد. دستورالعمل کاملاً ساده است: اضافه کردن به همهچیز! سیستم تعلیق، پرفورمنس، استایل و برچسب قیمتی همه و همه افزایش یافته تا سوپر GT استون مارتین حضوری پررنگتر داشته باشد.
از نظر بصری هیچ اشتباهی در هیچکدام از محصولات استون مارتین به چشم نمیخورد. فیبر کربن به اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب اضافه شده و طراحی بخش جلویی درعینحال که زیبا بوده به منظور کمک به کاهش بلند شدن خودرو در سرعتهای بالا و کاستن از کم فرمانی بوده است.
قلب تپندهی ونکوئیش S پیشرانهی 12 سیلندر 6 لیتری تنفس طبیعی است. این خودرو آخرین نمونهای است که بدون استفاده از توربو مرکز فرماندهی استون را ترک میکند. البته این پیشرانه به سیستم جذب اصلاح شدهای مجهز شده که به استون اجازه داده تا قدرت پیشرانه را 27 اسب بخار افزایش داده و به 595 اسب بخار برساند. گشتاور خودرو بدون تغییر در عدد 630 نیوتون متر باقی مانده است.
هرچند تغییرات انجام شده ارزان تمام نشدهاند و حالا بهای ونکوئیش S کمی پایینتر از 200 هزار پوند است. این بها کاملاً با مک لارن 650S برابری میکند اما حدود 40 هزار پوند ارزانتر از فراری F12 است.
جای تعجبی نیست که پیشرانه امضای استون را دارد. قرار دادن کلید در جای مخصوص خود در کنسول مرکزی باعث بیدار شدن پیشرانه و غرشهای آن میشود. خودرو به نرمی حرکت کرده و در کل سواری خونسردانه ای دارد.
اما این کیفیت سواری خودرو است که به سرعت توجه را به خود جلب میکند. اگرچه اصلاح اندک شاسی به منظور ارتقای عملکرد ونکوئیش S بوده اما سیستم تعلیق نرم و مناسب آن یکی از برگهای برنده استون است. خودرو به ندرت احساس تلاطم پیدا میکند و بهطور شگفتانگیزی اکثر ناهمواریها را نادیده میگیرد. حتی در نسخهی S نیز ونکوئیش تواناییهای یک GT اصیل را از دست نداده است.
کنترل بدنه سیال است اما میتوانید با انتخاب دو حالت رانندگی اسپورت یا تراک آن را بهتر کند. در این حالتها سواری خودرو بهطور قابلتوجهی سفتتر شده و در حالت تراک دستاندازها کاملاً حس میشوند. فرمان خودرو نرم و دقیق بوده و توازن وزنی خوبی دارد. لاستیکهای پهن عقبی علیرغم نیروی ورودی زیاد عملکرد برجستهای داشته و قدرت قابل پیشبینی و خطی پیشرانه نیز باعث میشود تا شتاب گیری ونکوئیش S تعجبآور نباشد.
این خودرو هرگز به اندازهی مک لارن 650S سریع و دیوانهوار حس نمیشود اما صدای پیشرانه در دور بالای 4 هزار واقعاً زیبا و سرزنده است.
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک خودرو نیز به منظور تعویضهای نرمتر و تیزتر بازنگری شده است. تعویض دندهها کاملاً سریع بوده اما به پای تعویضهای برقآسای گیربکسهای مک لارن یا فراری نمیرسد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ونکوئیش S 3.5 ثانیه اعلام شده است.
با نگاهی گذرا به کابین میتوان به سالخوردگی و از مد افتادگی آن پی برد. چرم آبی دکوراتیو قطعاً حس منحصربهفردی ایجاد میکند اما کیفیت برخی سوئیچها به ویژه اهرم برفپاککن و سیستم ناوبری و سیستم اطلاعات سرگرمی بهدردنخور خودرو احساس سوار شدن بر خودروی 200 هزار پوندی را ایجاد نمیکنند.
مشخصات استون مارتین ونکوئیش S
قیمت: 199950 پوند
پیشرانه: 12 سیلندر 6 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 595 اسب بخار/630 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 323 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 13.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress