خریداران چینیای که به دنبال خرید خودروهای لوکس یا سوپر اسپورت با بهای 189 هزار دلار و بیشتر باشند باید از امروز مالیاتی 10 درصدی را نیز بپردازند.
این تصمیم که خودروهایی چون فراری GT4Lusso، بنتلی بنتایگا و استون مارتین DB9 را در برمیگیرد به معنی هدایت بازار به سوی مصرف معقول سوخت، آلایندگی کمتر و حفظ انرژی است.
دبیر کل انجمن خودروهای سواری چین میگوید:
افزایش مالیات نمایشی از نگرش دولت برای دفاع از صرفهجویی است. وضع مالیات بر خودروهای لوکس شاید به افزایش ساخت خودروهای کوچک و با مصرف سوخت بهتر کمک نماید.
طبق تحلیلها مالیات بیشتر تنها تأثیری محدود بر خریداران خودروهای لوکس خواهد داشت و هماکنون نیز میتوان دید برندهایی چون مرسدس بنز، آئودی و بامو هنوز هم بازار خودروهای ممتاز چین را در قبضه داشته و مصرف کنندههای ثروتمند احتمالاً با افزایش نسبتاً کوچک مالیات مشکلی نخواهند داشت و از انتخاب خود صرفنظر نخواهند کرد.
سخنگوی بامو در چین میگوید:
بخش اعظم تجارت ما تحت تأثیر این موضوع نخواهد بود؛ اما ازآنجاییکه این موضوع دیروز اعلام شده، ما هنوز در حال ارزیابی هستیم تا ببینیم که تأثیرات افزایش مالیات چه خواهد بود.
او همچنین اضافه میکند بخش کوچکی از خودروهای بامو که در چین فروخته میشوند بهایی بالاتر از 189 هزار دلار دارند.
تنها 1 درصد ساختههای آئودی در چین بهایی بالاتر از 189 هزار دلار دارند بنابراین تأثیر این افزایش مالیات طبق گفتههای شرکت ژرمنی محدود خواهد بود.
منبع: autonews