سوار بر قدرتمندترین کاماروی تاریخ
سرانجام انتظارها به پایان رسید و توانستیم برای اولین بار رانندگی با نسل جدید شورولت کامارو ZL1 را تجربه کنیم. خودرویی فوقالعاده سریع و وحشی که قدرتمندترین کاماروی تاریخ محسوب میشود. ZL1 جدید در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت عرضه میشود و از پیشرانهٔ بسیار نیرومند کوروت Z06 استفاده میکند؛ یعنی یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور. شورولت برای انتقال این نیروی عظیم دو گیربکس مختلف ارائه کرده است. گیربکس اول یک نسخهٔ گشتاور بالا از همان گیربکس شش سرعتهٔ دستی کامارو SS است. مجموعهای از دندههای مناسب موجب شده تا ZL1 با این گیربکس دستی در دندهٔ یک به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه دندههای پنجم و ششم اووردرایو هستند.
اما گیربکس دوم یک واحد 10 سرعتهٔ اتوماتیک است که بهصورت مشترک توسط فورد و جنرال موتورز توسعه پیدا کرده است. در ساخت این گیربکس سرعت تعویض دنده در اولویت بوده است به همین دلیل مهندسین شورولت زمان تعویض دنده در این گیربکس 10 سرعته را با گیربکسهای دوکلاچهٔ پورشه 911 کاررا S و مکلارن MP4-12C مقایسه میکنند. این گیربکس 10 سرعته با استفاده از یک مبدل گشتاور خاص ZL1، قطعات کلاچ، بلبرینگها و نرمافزارها توانایی دستیابی به چنین ادعایی را دارد. قابلتوجهترین ویژگی این گیربکس این است که میتواند همواره تقریباً موتور را در قویترین محدودهٔ خود نگه دارد. هنگامیکه به نهایت توان موتور نیاز داریم، گیربکس 10 سرعته با حالتی عصبی، بیامان تمام نیرو را تحویل میدهد.
چهار حالت رانندگی مختلف برای کامارو ZL1 جدید در نظر گرفته شده است که بر تمامی رفتارهای خودرو تأثیر دارند. این حالات عبارتاند از سِیر، اسپرت، پیست و برف/یخ. گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک هم تمامی وظایف خود را به نحو احسن انجام میدهد و راننده را آزاد میگذارد تا با فرمان و ترمز بازی کند اما اگر بازهم میخواهید خودتان دندهها را تعویض کرده و از آن لذت ببرید، باید گیربکس شش سرعتهٔ دستی را انتخاب کنید. کمکفنرها و دامپرهای الکترومغناطیسی بهصورت استاندارد در ZL1 ارائه میشود. این سیستم با همکاری با سیستم کنترل کشش که گشتاور کاملاً دقیقی را به چرخهای عقب ارسال میکند، عملاً هرگونه انحرافی را از بین میبرد.
ZL1 جدید همچنین توانست در پیست نوربرگرینگ هم رکوردشکنی کند بهگونهای که با ثبت زمان 07:29:60 ثانیه یک دور 20 کیلومتری جهنم سبز را طی کرد که 11 ثانیه بهتر از نسل قبلی است. ZL1 خودرویی چهارشانه، باابهت و شگفتآور است. گلگیرهای جلوی آن از هر طرف 1.5 سانتیمتر عریضتر از SS هستند تا رینگ و لاستیکهای بزرگتر را در زیر خود جای دهند. دماغه و کاپوت خودرو نیز با مدیریت آئرودینامیک و همینطور توجه به هوا رسانی به موتور و ترمزها طراحی شده است. ZL1 جدید حدود 2 درصد سطح جلویی کمتری نسبت به نسل قبلی دارد که در کنار 70 اسب بخار قدرت بیشتر در سرعتهای بالا موجب بهبود عملکرد میشود.
جنرال موتورز هنوز حداکثر سرعت نسل جدید کامارو ZL1 را اعلام نکرده است اما با توجه به اینکه نسل قبلی به حداکثر سرعت 296 کیلومتر در ساعت دست پیدا میکرد انتظار داریم که این مدل توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت را داشته باشد. رینگهای این قلدر آمریکایی 20 اینچی هستند که در جلو با لاستیکهای 285 و در عقب با لاستیکهای 305 پوشیده شدهاند. یکبار دیگر شرکت گودیر تأمینکنندهٔ لاستیکهای ZL1 است و مهندسان این شرکت تایرهای ایگل F1 سوپراسپرت را اختصاصاً برای ZL1 طراحی کردهاند.
دیسکهای ترمز کربن سرامیکی مشابه کامارو Z28 قبلی در ZL1 جدید ارائه نشدهاند و جنرال موتورز در آن از همان ترمزهای آهنی استفاده کرده است. ترمزهایی که در جلو 15.4 اینچی با کالیپرهای شش پیسونهٔ برمبو هستند؛ اما حتی با وجود ترمزهای سنگین، استفاده از پلتفرم آلفا در ZL1 جدید کاهش وزن 100 کیلوگرمی را نسبت به قبل به دنبال داشته است بهگونهای که نسل جدید شورولت کامارو ZL1 در صورت استفاده از گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک 1791 کیلوگرم وزن دارد که هرچند چندان سبک نیست اما سریعتر شده است. شورولت میگوید نسخهٔ کوپهٔ این خودرو در 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند و مسافت 400 متر را هم در 11.4 طی میکند.
شورولت نمونهٔ کوپهٔ ZL1 جدید را با قیمت 62,135 دلار برای فروش عرضه کرده است درحالیکه نسخهٔ کابریولت آن در بهار سال آینده عرضه میگردد؛ اما در مورد نتیجهگیری از اولین تجربهٔ رانندگی با کامارو ZL1 مدل 2017 باید گفت که باعث تعجب نیست که این خودرو تمامی درخواستهای راننده را بهخوبی انجام میدهد. خودرویی وحشی و سرکش و درعینحال قابلکنترل. ZL1 قطعاً یکی از شادیهای بزرگ برای علاقهمندان به خودرو است؛ و درنهایت میتوان گفت کاملاً عادلانه است که بگوییم شورولت کامارو ZL1 جدید یکی از باارزشترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده است.
مشخصات فنی
Chevrolet Camaro ZL1 2017 | |
ترکیب | موتور جلو/محور عقب/2 در کوپه |
ظرفیت سرنشین | 4 نفر |
قیمت پایه | 62,135 دلار |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 650 اسب بخار |
گشتاور | 880 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی/10 سرعته اتوماتیک |
فاصلهٔ محوری | 2.81 متر |
طول/ عرض/ ارتفاع | 4.83/1.90/1.34 متر |
وزن خالص | 1791 کیلوگرم |
ظرفیت صندوق بار | 255 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 3.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 11.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 320 کیلومتر در ساعت (تقریبی) |
مصرف سوخت | 15.6 لیتر (ترکیبی) |
منبع: Car&Driver