نگاهی به T-King Oujia، مینی خودروی الکتریکی چینی

نگاهی به T-King Oujia، مینی خودروی الکتریکی چینی

این خودرو که T-King Oujia نام دارد، یک وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی کم‌سرعت (Low Speed Electric Vehicle که به‌صورت مخفف LSEV خوانده می‌شوند) ساخت چین است. این مینی خودروی برقی دقیقاً سه متر طول و چهار صندلی دارد و طراحی بیرونی آن برای این کلاس نسبتاً خوب به نظر می‌رسد؛ اما جالب‌ترین قسمت طراحی Oujia جلوپنجرهٔ آن است که کاملاً مشابه جلوپنجرهٔ محصولات ولوو طراحی شده است. Oujia توسط شرکتی بنام T-King ساخته شده که در شهر بزرگ زیبو در استان شاندونگ مستقر بوده و به تولید طیفی از خودروهای تجاری بنزینی و دیزلی مانند ون‌ها و وانت‌های کوچک می‌پردازد.

tking-lsev-01

اما این شرکت در سال‌های اخیر به ساخت وسایل نقلیهٔ الکتریکی روی آورده است به‌طوری‌که بسیاری از محصولات موجود خود را الکتریکی کرده و خودروهای الکتریکی جدیدی را هم به تولیدات خود اضافه نموده است. Oujia یکی از این خودروها است اما این تنها ساختهٔ T-King است جلوپنجرهٔ ولوو دارد و سازنده آن‌را با عبارت «برداشتی از کیفیت اروپایی» توصیف کرده است.

tking-lsev-01a

Oujia مجهز به یک موتور الکتریکی با تنها 4 اسب بخار قدرت است که انرژی موردنیاز آن توسط باطری‌های سربی-اسیدی 60 واتی تأمین می‌شود. البته همچنان بیشتر سازندگان خودروهای LSEV از باطری‌های سربی-اسیدی بجای نمونه‌های لیتیوم یوم استفاده می‌کنند چراکه باطری‌های لیتیوم یون هنوز هم بسیار گران‌قیمت هستند. سرعت این خودرو نیز تنها 35 کیلومتر در ساعت بوده و با یک‌بار شارژ باطری‌ها می‌تواند تا 100 کیلومتر را بپیماید. شارژ کامل باطری‌های آن نیز با برق 220 ولت 10 ساعت طول می‌کشد.

tking-lsev-05

ابعاد Oujia بسیار جمع‌وجور و معادل 3 متر طول، 1.4 متر عرض و 1.45 متر ارتفاع است درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن نیز برابر با 1.93 متر بوده و 715 کیلوگرم هم‌ وزن دارد؛ اما مهم‌ترین مزیت این خودرو قیمت بسیار ارزان آن است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون با قیمتی در حدود 23 هزار یوآن معادل تنها 3300 دلار به فروش می‌رسد. با پرداخت این مبلغ مالک یک خودروی چهاردر چهارنفره با رینگ‌های اسپرت، سانروف و البته جلوپنجرهٔ ولوو می‌شوید.

tking-lsev-01b

tking-lsev-02

tking-lsev-06

داخل Oujia هم بد نیست اما متأسفانه در اینجا هیچ نشانی از ولوو دیده نمی‌شود. کابین این خودرو طراحی نسبتاً زیبایی داشته و در آن از پلاستیک‌های براق طرح چوب استفاده شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد پلاستیک‌های طرح چوب دوباره در حال بازگشتن به خودروهای چینی هستند چراکه این ماده قبلاً در بین سازندگان چینی بسیار محبوب بود اما چندی بعد از مُد افتاد درحالی‌که به‌تازگی دوباره برخی از سازندگان خودروهای LSEV روی به استفاده از پلاستیک طرح چوب آورده‌اند.

tking-lsev-03

این خودروی کوچک ارزان‌قیمت حتی به نمایشگر لمسی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دوربین دید عقب، پورت USB و مموری کارت SD هم مجهز شده است که با این قیمت عجیب به نظر می‌رسد. صفحه آمپر آن نیز به‌صورت دیجیتالی بوده و دارای چراغ‌های سبز و قرمز است. از طرح چوب روی درها هم استفاده شده و اهرم تعویض دندهٔ آن نیز فقط دارای سه حالت خلاص، حرکت و دنده‌عقب است یعنی همان چیزهایی که یک خودروی الکتریکی بدان نیاز دارند.

tking-lsev-04

tking-lsev-03b

tking-lsev-03a

tking-lsev-01ba

فضای داخلی Oujia هم در جلو و هم در عقب نسبتاً جادار بوده و می‌تواند 4 بزرگ‌سال نه‌چندان درشت قامت را حمل کند. تونل گیربکس در کف خودرو قرار داشته و یک دکمهٔ قرمزرنگ بزرگ هم روی آن به چشم می‌خورد. این دکمه برای مواقع اضطراری تعبیه شده و با فشردن آن برق خودرو به‌طور کامل قطع می‌شود. البته مکان قرارگیری این دکمه مناسب نیست و برای فشردن آن باید از جاده چشم برداشت که ممکن است منجر به تصادف گردد.

tking-lsev-04b

tking-lsev-04c

این مینی خودروی الکتریکی تقریباً فاقد صندوق بار است به‌نحوی‌که تنها شیشهٔ عقب آن باز شده و فضای بار بسیار کوچکی در پشت صندلی‌های عقب را ارائه می‌کند. در کل T-King Oujia با فضای مناسب جهت حمل چهار نفر، ابعاد بسیار کوچک و قیمت ارزان گزینهٔ مناسبی برای ترددهای کوتاه شهری در شهرهای شلوغ و پرترافیک چین محسوب می‌شود خصوصاً که از ظاهری مشابه یک ولوو هم برخوردار است.

tking-lsev-05a

منبع: CarNewChina

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *