نمایشگاه خودروی مسکو مهمترین رویداد خودرویی روسیه است که امسال از تاریخ 31 آگوست تا 9 سپتامبر (دهم لغایت نوزدهم شهریورماه 91) در مساحتی به ابعاد 100 هزار مترمربع در Crocus Expo برگزار گردید و بیش از یک میلیون شرکت کننده را به خود دید . . .
بدون شک هیچ چیز مانند یک نمایشگاه پویا نمی تواند گرد و غبار را از صنعت خودروی یک کشور پاک کند . در مسکو اتفاقات مهمی برای بازار خودروی روسیه رقم خورد و مدل های جدیدی عرضه شد . به همین دلیل ما سعی کردیم هرچند با تاخیر ، اما طی گزارشی کامل شما علاقمندان را از رویدادهای نمایشگاه خودروی مسکو 2012 مطلع سازیم .
وقتی به صنعت خودروسازی روسیه فکر می کنیم اولین نامی که به ذهن می آید، لادا است. این شرکت که 20 درصد بازار خودروی روسیه را در اختیار دارد مسلما مشهورترین شرکت خودروسازی روسیه است که با محصولات متنوعی در نمایشگاه مسکو 2012 حاضر شده بود.
*** گزارشی از برترین های مسکو 2012 ***
بدون شک یکی از شگفتی های نمایشگاه مسکوی امسال، کراس اور مفهومی لادا با نام ایکسری بود؛ خودرویی که به اعتقاد ما تنها شاهکار این خودروساز روسی در 42 سال گذشته است! طراح بزرگی به نام «اِستیو ماتین» که در سال 2011 مدیر ارشد بخش طراحی لادا شد و همچنین استودیوی طراحی Vercarmodel ایتالیا دو عنصر مهم در خلق این خودرو بودهاند. در نمای جلویی این خودرو به وضوح می توان حرف X را در جلوپنجره آن دید. حتی در نمای جانبی نیز استفاده از برجستگی های روی بدنه همین القا را در ذهن بیننده تداعی می کند. اگرچه لادا تصمیمی برای به تولید رساندن ایکسری ندارد اما پلت فرم دیفرانسل جلوی آن، یک پتانسیل عالی برای مبارزه با رقیب سرسختی مثل نیسان جوک است.
سدان کوچک جدید لادا با نام Granta، که تا حدودی آدم را به یاد رانا می اندازد ،یکی دیگر از محصولات نمایش داده شده توسط لادا بود . این خودرو بزودی به بازارهای اروپا راه پیدا خواهد کرد و با قیمت 6790 یورو (یا حدود 8800 دلار)، مهمترین رقیبش یعنی داچیا ساندرو را به دردسر خواهد انداخت . از آپشن های این خودرو می توان به سیستم مولتی مدیا ، مسیریاب و ایربگ مسافران اشاره کرد.
دیگر محصول مهم غرفه ی لادا، یکی از بالانشینان جدول فروش روسیه با نام کالینا بود. نسل دوم این هاچ بک پس از 15 سال در مسکو رونمایی شد . طراحی بهبود یافته نسل جدید مهم ترین تغییر این محصول است و در اواخر سال 2012 با دو موتور 8V با قدرت 86 اسب بخار و 16V به قدرت 97 اسب بخار به بازار خواهد آمد.
پس از لادا به سراغ UAZ یکی دیگر از خودروسازان روسی می رویم . شرکت UAZ یکی از قدیمی ترین تولید کننده های خودرو در روسیه است که کار خودش را درسال 1942 با تولید کامیون آغاز کرد. سپس به ساخت خودروهای کلاس SUV برای اهداف ارتش روسیه روی آورد. حال آن ها به نمایشگاه مسکو آمدند تا در زادگاه خود، تنها جایی که می توانند برای محصولات خود مشتری پیدا کنند، آخرین محصولاتشان را به نمایش بگذارند.
در غرفه این شرکت SUV کامپکتی با نام Patriot به نمایش گذاشته شده بود که به نظر می رسد گل سرسبد محصولات UAZ می باشد. این خودرو که سال ها از طراحی های امروز فاصله دارد دارای مشخصه های زیر است:قدرت 128 اسب بخار ، جعبه دنده ی 5 سرعته، موتور گازوئیلی با fuel-injection الکتریکی، ظرفیت حمل بار 600 تا 800 کیلوگرم، شتاب صفر تا صد 13.2 ثانیه ای، توانایی پشت سر گذاشتن شیب 30 درجه و همچنین حرکت در آب تا عمق 0.5 متر.
محصول بعدی این شرکت، هانتر در کلاس آفرود است که به گفته سازنده اش توانسته استایل نظامی و امکانات مدرنش را در عین راحتی برای مشتریان به ارمغان آورد ولی شما این ها را باور نکنید! البته باید اعتراف نمود که این خودرو واقعا یک آفرود تمام عیار است و با قیمت پایه ای 15 هزار و 100 دلاری اش تاکنون نیز موقعیت خوبی در بازار روسیه بدست آورده. این خودرو در دو نوع 2.4 لیتری بنزینی با قدرت 128 اسب بخار و گشتاور 217 نیوتن متر و همچنین دیزلی با قدرت 92 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر عرضه میشود. گیربکس پنج سرعته دستی آن نیز میتواند جثه 2370 کیلوگرمی هانتر را تا حداکثر سرعت 130 کیلومتر برساعت به جلو حرکت دهد. مصرف سوخت هانتر 13.2 لیتر و گنجایش باک آن نیز 78 لیتر است.
Avtoros Shaman از خودروهای روسی دیگری بود که بسیار جالب به نظر می رسید. این عجیب الخلقه را مسلما هیچ کس جز روس ها نمی تواند بسازد. خودرویی با طول 6.3 متر، 2.5 متر عرض و ارتفاع 2.7 متر و هشت چرخ که همگی می توانند حول محور خود بچرخند همچنین نیروی محرکه ی موتور به همه ی چرخ ها منتقل می شود که به این وسیله توانایی عبور از هر مسیری می دهد. سرعت هیولا در خیابان به 75 کیلومتر در ساعت می رسد و حتی در آب هم با سرعت 2 کیلومتر در ساعت می تواند حرکت کند.
جیلی از خودروسازان مشهور چینی است که محصولاتش در روسیه هم عرضه می شود . مشهور شدن این شرکت ، به علت مالکیت ولوو در 2010 می باشد . از محصولاتی که در مسکو به روی صحنه آوردند می توان به خودروهای زیر اشاره کرد:
GX7 خودرویی است در کلاس SUV با شباهت بسیار فراوان به تویوتا RAV4 با موتور 2 لیتری بنزینی و قدرت 141 اسب بخار. MK Cross هم یکی دیگر از محصولات جیلی در کلاس استیشن با طول 4 متر بود که این مانند بسیاری از خودروهای چینی مشابهی خارجی دارد . این خودرو با شباهت بسیار فراوان به Cross Polo از فولکس واگن در زیر هود ، موتور 1.5 لیتری با قدرت 128 اسب بخار را به خود میبیند که حداکثر سرعت خود با 165 کیلومتر بر ساعت را مدیونش است . در این مدل ، قدرت موتور توسط جعبه دنده ی 5 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود.
دیگر محصول جیلی SC5 بودکه در طراحی اش از مدل های اپل آسترا و زفیرا الگوبرداری شده است. خط سیاه زیر چراغ جلو یکی از مواردی است که از اپل گرفته شده است . برای این خودرو موتوری 1.5 لیتری با قدرت 94 اسب بخار در نظر گرفته شده است.
FAW یکی دیگر از خودروسازان چینی معتبر است که در مسکو حاضر بود . این شرکت علاوه بر خودروهای سواری به تولید تراک و اتوبوس نیز مشغول است و در نیمه نخست سال 2012 بالای 1.3 میلیون دستگاه وسیلهی نقلیه تولید کرده است. FAW در مسکو هم یکی از بزرگترین غرفه ها را در اختیارداشت .
کمپانی خودروسازی FAW که عمده شهرتش را مدیون ساخت نخستین خودروی شهری چین در سال 1958 میلادی است، با مدلی به نام V5 به مسکو را در مسکو ارائه کرد. V5 را میتوان جانشین مدل Weizhi استاندارد محسوب نمود که تقریبا هیچ یک از اِلمان های طراحی اش جلوه بصری خاصی نداشت! V5 با داشتن طول، عرض و ارتفاعی که به ترتیب عبارتند از 4300، 1680 و 1500 میلیمتر و همچنین با فاصله محوری 2425 میلیمتر، از آن سدانهای کوچکی است که می تواند برای بازار روبه رشد چین به شدت مناسب باشد چرا که به عنوان مثال هم موتور نسبتا خوب 1.5 لیتری 100 اسبی دارد که با گیربکس پنج سرعته دستی یا اتومات قابل سفارش است و هم قیمت پایه ای (در بازار چین) آن از 8 هزار و 300 دلار آغاز می شود.
LUXGEN ، این خودروساز تایوانی برای اولین بار بود که در نمایشگاه مسکو حاضر میشد . از محصولات این شرکت می توان به مدل های زیر اشاره کرد :
LUXGEN 5 سدانی با ابعاد متوسط و موتور بنزینی با قدرت 170 اسب بخار و تجهیزاتی مانند مانیتور لمسی و دوربین های دید کنار و دید در شب.
LUXGEN 7 با ابعادی بزرگ در کلاس SUV و موتور 2.2 لیتری مجهز به توربو با 175 اسب بخار قدرت که آن را در جاده های خارج از شهر به پیش میبرد .یک نسخه ی تمام الکتریکی هم از این مدل به مسکو آورده شده بودو تنها اطلاعاتی که از آن در دسترس است موتور الکتریکی 204 اسب بخاری اش است .
مسکو نخستین جایی بود که سوزوکی از فیسلیفت گرند ویتارا رسما رونمایی میکرد. بعد از گذشت زمانی معادل هفت سال از آغاز سومین نسل ویتارا بالاخره طراحان سوزوکی اندکی کوتاه آمدند و دستی بر سر این خودرو که در میان ژاپنی ها به Escudo معروف است، کشیدند. البته این فیسلیفت که مهم ترین جزییات آن در جلوپنجره، رینگ های جدید، سپرها و چراغ های جلو و همچنین بهبود کیفی مواد بکار رفته در کابین خلاصه میشود، برای سوزوکی بیشتر جنبه رقابتی نگه داشتن بازار این شاسیبلند جمع و جور بود تا گوش دادن به خواستههای واقعی مشتریان!
سوزوکی Regina نماینده ای از نسل آینده است که با ساختار جمع و جور خود به هدفی جز به حداکثر رساندن بهره وری از طریق سازه ای سبک و عملکرد آیرودینامیکی عالی نمی اندیشد. وزن Regina تنها 730 کیلوگرم است ودر مورد ضریب درگ آن، سوزوکی این ادعا را دارد که 10 درصد کمتر از مدل های فعلی است.عملکرد این ماشین بگونه ای است که با یک موتور بنزینی کوچک ، نرخ مصرف kg/L 30 را دارد و مقدار انتشار گازهای آلاینده به ازای هر کیلومتر تنها 70 گرم می باشد.
از جمله محصولات هوندا در نمایشگاه می توان به EV-Ster ، یک خودروی اسپرت کوچک دو نفره که هدف از تولید آن ترکیب فن آوری های سازگار با محیط زیست با تجربه ی رانندگی با یک ماشین اسپرت می باشد ، در کنار نسل جدید کراس اور هوندا یعنی CR-V اشاره کرد .
مزدا 6 با یک شاسی کاملا جدید وارد میدان شده که نسبت به سابق هم 30 درصد استحکام آن افزایش یافته و هم حدود 100 کیلوگرم از وزنش کاسته شده. افزایش 105 میلیمتری فاصله محوری خودرو نیز منجر به افزایش 40 میلیمتری فضای پای سرنشینان آن شده است. قیمت پایه ای و البته تقریبی مزدا6 نیز بدین صورت پیشبینی میشود: 32هزار دلار برای مدل 2 لیتری 165 اسبی، 33 هزار و 600 دلار برای مدل 2.2 لیتری دیزلی با قدرت 148 اسببخار و نهایتا 41 هزار و 600 دلار برای مدل 173 اسبی. عرضه این خودرو در دو مدل سدان و استیشن از اوایل سال 2013 میلادی آغاز خواهد شد.
آلمرای جدید که قرارست در خط تولید تازه تاسیس رنو/نیسان در شهر Togliatti روسیه مونتاژ شود، دقیقا با همان ظاهر نسل دوم نیسان Bluebird Sylphy شکل گرفته ولیکن کابینی بسیار ساده و متفاوت با آن دارد. تغییراتی که نیسان در آلمرای جدید اعمال کرده از جمله طراحی مجدد شاسی و استفاده از مواد جدیدی که متناسب با آب و هوای سخت روسیه باشد، کاهش 15 میلیمتری ارتفاع خودرو از زمین، افزایش طول کلی و فاصله محوری خودرو که به ترتیب به 4656 و 2700 میلیمتر رسیدهاند و نهایتا حجم محفظه صندوق آن که بیش از 500 لیتر گنجایش دارد، این سدان ژاپنی را به یکی از اقتصادیترین گزینهها برای خانوادههای روسی مبدل کرده است.
سوبارو برای گسترش دامنه عملکرد خود با نام تجاری STi ، مدل های بیش تری از جمله Froster را به مسکو آورده است . این خودرو قبلا تنها در ژاپن به فروش می رسید . حال با بروزرسانی به طراحی تهاجمی و خشنی رسیده است و با استفاده از بسته STi که شامل سیستم تعلیق بهینه سازی شده با فنرهای اسپرت و جذب کننده های ضربه می باشد ، توان حرکتی اش را بالا برده است . موتور باکسر 2.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت 259 اسب بخار در زیر هود جا خوش کرده است . سوبارو با تست این خودرو در بازار روسیه قصد دارد تا در صورت امکان محصولات بیشتری را روانه بازار روسیه کند.
لکسوس با دادن یک حال اساسی به گل سرسبد محصولات خود ، از جمله یک نمای بیرونی با طرح تیزتر در زوایا ، تکنولوژی های جدید و تمرکز بر اضافه کردن خصوصیات سریF به LS با کاهش ارتفاع به میزان 10 میلی متر، ایجاد استایل خشن ، سیستم ترمز 6 پیستونه در جلو و سیستم تعلیق لغزش محدود Torsen و استفاده از شیفت های تعویض دنده ی سریF، به مسکو آمده است. برای LS دو پیشرانه مختلف ارائه شده است اولی LS460 خطی بنزینی و دومی LS600 h هیبریدی می باشد. تغییرات جلو پنجره بعلاوه ی چراغ های جدید LED در جلو و عقب از دیگر تغییرات ظاهری این محصول است . سیستم تعلیق متغیر ، تغییرات در فرمان و سیستم ترمز برای پاسخ بهتر به عکسالعمل راننده ، استفاده از عایق اضافی برای کاهش صدای کابین از دیگرتغییراتLS جدید است . از تجهیزات ایمنی و رفاهی می توان سیستم تهویه هوای جدید بطوریکه دمای کابین را اتوماتیک تنظیم می کند ، صفحه نمایش 19.3 اینچی لمسی در کنار سیستم صوتی مجهز به 19 بلندگو ، قابلیت اتصال به اینترنت در کابین ، سیستم سرگرمی عقب با قابلیت پخش بلوری ، سیستم ایمنی اجتناب از تصادف و به روزرسانی سیستم کمک اشاره کرد .
سانگ یانگ قدیمی ترین شرکت خودرو سازی کره محصولات متنوعی را با خود به مسکو آورده بود . مهم ترین محصول آن ها در نمایشگاه که مبتنی بر مرسدس بنز کلاس W124 می باشد خودرویی نبود جز چیرمن، که با موتوری 6 سیلندر با قدرت 220 اسب بخار و جعبه دنده ی 7 سرعته جدید اتوماتیک در کنار تزئینات کابین با چرم و چوب عرضه شده بود .
سانگ یانگ علاوه بر چیرمن Rexton W را با خود به همراه آورده بود تا با ارئه ی این دو محصول در آینده ای نزدیک بتواند جایگاهی در بازار تشنه ی روسیه پیدا کند. از این SUV کره ای پس از فیس لیفت، بهبود فنی و تدارک دیدن موتورهای 2.7 و 3.6 لیتری 6 سیلندر و یک موتور توربو دیزل با قدرت 155 اسب بخار و 20 درصد مصرف سوخت کمتر و همچنین اضافه شدن امکاناتی مانند سیستم صوتی جدید، پورت USB، بلوتوث، کنترل با صدا، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی عقب و … ؛ انتظار می رود تا در کنار دیگر رقبای قدرتمندش بتوان جایی دست و پا کند و گامی رو به جلو در بهبود فروش سانگ یانگ در روسیه باشد.
دیگر محصول سانگ یانگ کراس اور مفهومی XIV-1 که اولین بار در نمایشکاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد .XIV مخفف عبارت exciting User Interface Vehicle می باشد ،که اشاره به عملکرد هیجان انگیز این خودرو دارد و نشان دهنده ی زبان طراحی آینده ی شرکت است.
مهم ترین محصول کیا، کوریس بود ، که در کره جنوبی با نام K9 شناخته میشود. لوکسترین محصول تولیدی کیا که از اواخر امسال راهی بازار میشود. این سدان لوکس که بسیاری از فاکتورهای مدل مفهومیGT در آن به وضوح نمایان است، دارای امکانات همچون صندلی های برقی جلو، صندلی 16 حالته راننده با دو حافظه داخلی، سانروف برقی، چرم های ناپا، سیستم گرمایشی برای پشت سری های عقب، مانیتورهای 9.2 اینچی عقب، سیستم پخش حرفه ای Lexicon با 12 اسپیکر، سیستم نمایشگر اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو (HUD)، ورود بدون کلید، چهار دوربین اطراف خودرو با قابلیت تصویر سازی 360 درجه، تنظیم اتومات ارتفاع نور چراغ های جلو و … است. کوریس پیشرانهای V6 به حجم 3.8 لیتر داشته تا همه 250 اسببخار قدرت و همچنین 395 نیوتنمتر گشتاور خود را به چرخهای عقب منتقل کند. شاید باور کردن این موضوع دشوار باشد اما کوریس در آینده رقیبی برای همتای کرهای خود یعنی هیوندای جنسیس خواهد بود.
بعد از آنکه هیوندای در سال 2009 سفارش سه دستگاه لیموزین های امنیتی خود را از گارد ریاست جمهوری کره جنوبی دریافت کرد، به تدریج این باور در میان سایر کشورها نیز گسترش یافت که میتوان درون خودرویی از برند هیوندای نشست و همچنان زنده ماند! حال این لیموزین ضد گلوله که دارای موتور 5 لیتری V8 با قدرت 430 اسببخار است به مسکو آمده تا شاید هم نظر مساعد مقامات بلند پایه روسی را جلب کند و هم بتدریج زمینهساز ورودش به بازار اروپا باشد. این خودرو که 300 میلیمتر بزرگتر از مدل های سدان Equus است مجهز به امکاناتی همچون محافظ مخزن سوخت، پکیج باطری های اضافه برای مواقع اضطراری، پنجرههای ضدگلوله که با نیروی هیدرولیک بالا و پایین میروند و همچنین سیستم ارتباط رادیویی از درون خودروست. مجموع همه تغییرات صورت گرفته در این هیوندای موجب شده تا وزن خالص آن با حدود 1806 کیلوگرم افزایش به بیش از 3840 کیلوگرم برسد.
وقتی انواع و اقسام خودروهای چینی راهی نمایشگاه مسکو شوند چرا سایپا این کار را نکند؟ سایپا با مدلهایی مانند پراید و تیبا به مسکو آمده بود و جالب تر آنکه مدیران داخلی حتی وانت شوکا را هم با خود برده بودند؛ خودرویی با موتور 2.4 لیتری و قدرت 100 اسب بخار که سایپا از آن به عنوان نیسانی لوکس یاد می کند حال آنکه اگر به لیست امکاناتش دقت کنید این ها را مییابید: چراغ مه شکن و مطالعه، عايق حرارتي و صوتي، كمربند ايمني راننده و شاگرد و پنل راديو!
بعد از اعلام خبر افزایش 85 درصدی فروش فورد Kuga در روسیه، فورد با همکاری شریک روسی خود یعنی کمپانی خودروسازی Sollers، بزودی بخشی از خط تولید Kuga را به روسیه منتقل میکند. البته پیش از این Sollers به مونتاژ فورد ترانزیت نیز مشغول بود به گونه ای که از اوایل سال جاری میلادی بیش از 5000 دستگاه از این ون آمریکایی را به فروش رسانده است. این شاسی بلند متوسط که در نمایشگاه مسکو توسط سرپرست ارشد طراحی آن آقای «مارتین اسمیت» رونمایی شد، با قیمت پایه ای 34 هزار و 600 دلار و به احتمال فراوان با دو موتور 2 لیتری توربو دیزلی با قدرت 138 اسببخار و 2.5 لیتری توربو بنزینی با قدرت 197 اسببخار و همچنین در دو مدل دیفرانسل جلو و دو دیفرانسیل عرضه خواهد شد.
فورد هم اکنون حداقل 15 مدل برای فروش در بازار اروپا درنظر گرفته یعنی چیزی در حدود 71 درصد از کل محصولاتش، درحالیکه تا به امروز تنها 43 درصد خودروهای تولیدی فورد رسما راهی اروپا می شد. موستانگ نیز به نوبه خود یکی از جذاب ترین گزینه های خرید برای مشتریان اروپایی است که به جرئت می توان گفت پیش از این به صورت مستقیم در این بازار به فروش نمی رسید. در این بازار قاعدتا کسی به دنبال خرید خودرویی پرمصرف با پیشرانه ای حجیم و با قدرت بالا نیست به همین دلیل فورد به احتمال فراوان توجه بیشتری به نسخه های چهار سیلندر موستانگ داشته و حتی به گفته برخی رسانه ها ممکن است پیشرانه های Ecoboost فورد نیز که با حجم کمتر، قدرت بیشتری را تولید می کنند نیز در دستور کار قرار گیرند. به هرحال هنوز از زمان دقیق عرضه رسمی موستانگ در اروپا خبری منتشر نشده است.
همین ابتدا مراقب باشید که این خودرو نسل جدید همان کبالتی نیست که در سال 2010 جنرال موتورز تولید آنرا در آمریکای شمالی متوقف نمود چرا که شورولت دیگر مدلهای کروز را به عنوان جانشین کبالت معرفی کرده است. پس تکلیف این خودرو چیست؟! این سدان بر پلتفرم شورولت Aveo ساخته شده و طول، عرض و ارتفاع آن نیز که به ترتیب 4479، 1735 و 1514 میلیمتر و همچنین با داشتن فاصله محوری 2620 میلیمتری، به لحاظ ابعادی دقیقا مابین مدل های Aveo و کروز قرار میگیرد. پیشرانههای این خودرو نیز شامل موتورهای دیزلییا بنزینی خواهند بود که حجمی از 1.3 تا 1.8 لیتر دارند. خط تولید کبالت از اوایل سال 2013 در ازبکستان آغاز بکار میکند و بعد از بازار روسیه، راهی برزیل، هند، چین و کره جنوبی میشود.
فیات و دو زیرمجموعه ی جدیدش یعنی جیپ و کرایسلر امسال تصمیم گرفتند تا در کنار همدیگر و در یک غرفه در نمایشگاه مسکو حاضر شوند. به علت اولین نمایش عمومی فیات Freemont ، جیپ گرند چروکی SRT و کرایسلر 300C SRT در کنار ارائه ی برنامه های سرگرمی در غرفه همراه با تست رانندگی فیات 500 و فیات Punto توسط بازدیدکنندگان، این غرفه به یکی از غرفه های محبوب تبدیل شده بود .
پژو 4008 که در بازارهای چین و آمریکای جنوبی عرضه می شود حال با تصمیم پژو در آینده ای نزدیک به بازار روسیه نیز وارد می شود و با دو موتور بنزینی و دیزل با قدرتهایی بین 109 تا 150 اسب بخار ، رقیبی جدی برای فولکس واگن Jetta در روسیه خواهد بود .
پژو 4008 این SUV نسبتا کوچک بر اساس توافق سال 2010 گروه PSA و میتسوبیشی، روی پلاتفرم میتسوبیشی ASX ساخته شده است . چهار موتور دیزلی و بنزینی برای این ماشین در نظر گرفته شده است. موتورهای 1.6 و 2 لیتری بنزینی به ترتیب 118 اسب بخار و 152 اسب بخار نیرو تولید خواهند کرد. موتورهای دیزلی HDI توربو در دو حجم 1.6 و 2 لیتر هم تقریبا به همین توان دست مییابند. پژو 4008 در انواع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل قابل انتخاب خواهد بود.
آسترای سدان که اپل آنرا به نمایشگاه امسال مسکو آورده بود فقط برای عرضه در بازارهایی است که در آن کلاس خودروهای لیفت بک (یا ناچبک) محبوبیت زیادی دارد همانند روسیه، ترکیه و چند بازار اروپای شرقی همچون آلمان و اسپانیا. آسترای جدید با چهار موتور بنزینی و سه موتور دیزلی عرضه میشود که قدرتمندترین نسخه آن با حجم 1.6 لیتر و به کمک توربو قادر به تولید 177 اسببخار است. البته اقتصادی ترین موتور آن نیز به نوبه خود جالب توجه است چرا که با 1.3 لیتر و قدرت 93 اسب بخار تنها 3 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر میسوزاند. مدل سدان این خودرو 239 میلیمتر بزرگتر از مدل هاچ بک آن بوده ولی فاصله محوری هر دو یکسان و 2685 میلیمتر است. همچنین طول بیشتر مدل سدان باعث افزایش 90 لیتری حجم صندوق آن نیز شده است.
المپیک زمستانی سال 2014 میلادی که قرارست در شهر سوشی روسیه برگزار شود ظاهرا بهانه خوبی برای فولکس واگن (به عنوان یکی از حامیان این بازی ها) است تا تحت برند اشکودا، مدل ویژهای از Yeti را سال آینده راهی بازار روسیه کند. سوشی دارای موتور 1.8 لیتری دیزلی است که به کمک توربو 148 اسببخار را توسط گیربکس هفت سرعته دو کلاچه در اختیار همه چرخ های خود میگذارد. رنگ سفید نباتی بدنه، رینگ های مشکی رنگ پنج شاخه ای دوبل و همچنین رنگ بندی آبی و سفید نمای درونی خودرو که به وضوح بر روی فرمان، ترمز دستی و اهرم دنده نمایان است، ازجمله مشخصات دیگر این ون هستند. ناگفته نماند که اشکودا برنامه فروش 1.5 میلیون دستگاهی را برای خود تا سال 2018 در نظر گرفته که به تبع آن بازار در حال رشد روسیه نقشی حیاتی در تحقق آن دارد.
اگرچه آئودی برای نخستینبار به سراغ تیون مدل Q3 خود رفته و آنرا با پسوند RS معرفی کرده اما از آنجایی که در نمایشگاه توکیوی امسال نیز رونمایی شده بود پس نمی توان آنرا یک مدل کاملا جدید لقب داد. پیشرانه این کراس اور کوچک یک موتور پنج سیلدر 2.5 لیتری است که با قدرت 355 اسبی خود که به لطف توربو حاصل شده، میتواند خودرو را در 5.2 ثانیه به سرعت صد و نهایتا نیز به حداکثر سرعت 265 کیلومتر برساعت برساند. در این Q3 یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت به همه چرخ ها را دارد. رنگ آبی مات، استفاده از فیبرکربن در بدنه و نمای داخلی و همچنین بهره گیری از چرم های مشکی و آبی ناپا و آلکانترا از دیگر جزییات این خودرو هستند.
آئودی با تقویت سوپراسپورت خود و اعمال Facelift وارد مسکو شد. ویژگی های جدید آئودی R8 2013 جعبه دنده ی هفت سرعته ی دوکلاچه S-Tronic و موتور +V10 5.2 لیتری با قدرت 550 اسب بخار می باشد. جعبه دنده ی جدید باعث کاهش خروج CO2 به میزان 22 گرم در هر کیلومتر و شتاب را به میزان 0.3 ثانیه کاهش داده است . R8 با موتور جدیدش در پی رسیدن به شتاب 3.6 ثانیه است . حداکثر سرعت R8 2013 به 315 کیلومتر در ساعت می رسد .
اما باتغییراتی هم در نمای ظاهری همراه بوده است بطوریکه در نمای جلو سپر طراحی مجدد شده است و چراغ های LED با طرح جدیدی قرار گرفته اند . در نمای عقب هم طراحی سپر ، دسته ی چراغ ها و لوگو تغییر کرده است و همچنین دیفیوزر و خروجی های اگزوز ری استایل شده اند. برای کاهش وزن از رینگهای آلیاژی سبک وزن ، کاهش عایق کاری و استفاده از فیبرکربن در نمای خارجی بهره گرفته شده است. به سیستم تعلیق هم مواردی مانند فنرهای تیون شده و جذب کننده های شوک اضافه شده است . در کنار نسخه ی کوپه نسخه روباز هم بود اما خبری از اضافه شدن + به این مدل نبود.
اندکی بعد از آمدن دومین نسل GL که هم 100 کیلوگرم سبکتر و هم با پکیج Blue EFFICIENCY مصرفی کمتر با کارایی بیشتری دارد، مدل های AMG آن نیز با نام GL63 معرفی شد تا از اوایل سال 2013 راهی بازار شوند. خروجی پیشرانه 5.5 لیتری V8 این شاسی بلند لوکس که دو توربو دارد دقیقا با مدل های ML63 برابری میکند؛ یعنی 550 اسب بخار قدرت در دور 5750 و 760 نیوتن متر گشتاور در دور 2000 تا 5000 که در نهایت موجب شده این خودرو که رینگهای 21 اینچی، چرم های آرتیکو، سیستم کنترل ارتفاع تعلیق در سرعت های بالا، گیربکس هفت سرعته G-TRONIC و … داشته، از حال سکون در 4.9 ثانیه به سرعته صد و در ادامه به حداکثر سرعت محدود شده 250 کیلومتر برساعت دست یابد.
Speed Pack نام پکیج جدیدی است که به تازگی برای مدل های XFR جگوار قابل سفارش است. مهمترین مشخصه این پکیج افزایش حداکثر سرعت خودرو از 250 به حدود 280 کیلومتر برساعت است. اما این افزایش سرعت خود ملزم ایجاد تغییراتی از جمله در سیستم تعلیق خودرو، پیشرانه و ضرائب دنده ها بوده و همچنین برای بهبود خواص آیرودینامیکی این سدان اسپرت، اسپویلر انتهای صندوق و اسپلیترهای زیر سپر جلو نیز به بدنه افزوده شده تا از این طریق بتوان تفاوت این مدل با نسخه های استاندارد را تشخیص داد. موتور 5 لیتری V8 این خودرو توانایی تولید 510 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور را دارد.
باحضور مهمان اختصاصی، بنتلی برای نخستین بار از سریع ترین GT خود در مسکو رونمایی کرد. GT اسپید در زیر کاپوت به پیشرانهای 6 لیتری W12 مجهز شده که 616 اسببخار قدرت تولید می کند که حدود 50 اسب بیشتر از نسخه های استاندارد کانتیننتال GT است. شتاب صفرتاصد این خودرو 4.2 ثانیه و صفرتا 160 آن نیز 9 ثانیه ثبت شده. علاوه بر این تغییرات، بنتلی بجای گیربکس های شش سرعته سابق از یک مدل هشت سرعته کاملا جدید بهره گرفته و شاید به همین دلیل بوده که مصرف سوخت آن با 12 درصد کاهش به 12 لیتر رسیده است. کاهش 10 میلیمتری ارتفاع تعلیق در محور جلو، رینگ های 21 اینچی، جلوپنجره ای با رنگ تیره، بهبود سیستم تعلیق بادی خودرو و … از مهم ترین ویژگی های این سوپر اسپرت 241 هزار و 820 دلاری است.
باآنکه نسل هفتم کوروت هنوز نیامده اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مدل مفهومی اِستینگری میتواند الگوی بسیار مناسبی برای کوروت جدید باشد. البته این اولینباری نیست که از این خودرو رونمایی میشد چرا که شورولت آنرا به نمایشگاه خودروی 2009 شیکاگو نیز فرستاده و حتی در سری دوم فیلم سینمایی Transformers در نقش Sideswipe نیز حضور یافته بود. گفتنی است این خودرو که دارای پیشرانهای هیبریدی نیز بوده در حقیقت به افتخار گذشت نیم قرن از تولید نخستین کوروت در سال 1959 میلادی ساخته شده است.
فری لندر 2013 شاید با جلوپنجره و چراغ های جدید جلو و عقبش که به آخرین نسل زنون های LED مجهز است، شناخته شود اما مهم ترین مشخصه این مدل را در ظاهر آن جست و جو نکنید چرا که طراحان بیش از هر چیز دیگری تلاش خود را صرف بهبود فضای درونی خودرو کردهاند تا با الگو برداری از رنجروور Evoque، کابینی لوکس در اختیار مشتریان قرار دهند. در بالای کنسول جدید فری لندر،یک نمایشگر هفت اینچی لمسی تعبیه شده که از روی آن می توان GPS یا سیستم پخش صوتی شریک جدید جگوار/لندروور یعنی Meridian را کنترل کرد. پیشرانه این خودرو از نوع 2.2 لیتری توربو دیزلی بوده که در دو نوع 148 (دیفرانسیل جلو) و 187 اسببخار عرضه می شود. در حالیکه قیمت پایه ای مدل های کنونی فری لندر از 38 هزار دلار آغاز میشود، اما مدل های 2013 آن با حدود 1600 دلار افزایش قیمت از اوایل سال 2013 قابل خریداری خواهند بود.