اگر برای اروپایی ها آغاز هرسال میلادی به معنی آماده شدن برای برگزاری نمایشگاه ژنو است اما برای آمریکایی ها آغاز هرسال میلادی با برپایی نمایشگاه مهمی با نام نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی یا NAIAS که به خاطر برپایی آن در شهر دیترویت یعنی بزرگترین شهر ایالت میشیگان، بصورت اختصار دیگر به عنوان نمایشگاه دیترویت معروف است، معنی می شود . . .
2013 North American International Auto Show
امسال در تاریخ 14 الی 27 ژانویه 2013 مطابق با 25 دیماه لغایت هشتم بهمن ماه 1391 درب های اتوشوی دیترویت به مدت دو هفته به روی انبوهی از خبرنگاران، مشتاقان و فعالان صنعت خودرویی جهان باز بود تا بار دیگر هم کمپانی ها فرصت به اشتراک گذاری جدیدترین دستاوردهای خود را داشته باشند و هم از تجربیات دیگران استفاده کنند تا بدین ترتیب تصویری شفاف از میزان موفقیت و موقعیت نسبی خود در بازار جهانی و بویژه در بازار ایالات متحده داشته باشند.
آنگونه که Jim Seavitt مدیر برگزاری نمایشگاه اعلام کرده، امسال در آخرین روز تعداد بازیدکنندگان به 103,897 نفر رسید؛ به این ترتیب رکورد 101,141 نفری پارسال شکسته شده تا در مجموع بیش از 795,416 نفر از نمایشگاه امسال بازدید کرده باشند که در مقایسه با عدد 770,932 نمایشگاه پارسال دیترویت رقم امیدوارکننده ای است. همچنین آقای Seavitt اتوشوی امسال دیترویت را بعد از سال 2004 که حدود 808,833 نفر در آن شرکت داشتند، پربازدیدترین دیترویت نامیده است.
در نمایشگاه 2013 دیترویت، از 59 خودروی جدید رونمایی شد که 50 مدل آن نخستین رونمایی رسمی خود در بازار جهانی را تجربه می کردند و 9 مدل دیگر نیز برای نخستین بار در بازار ایالات متحده معرفی می شدند. امسال بیش از 5,212 خبرنگار از 60 کشور مختلف به دیترویت آمده بودند؛ در زمان کنفرانس خبری کمپانی ها نیز در مجموع بیش از 28,326 نفر شرکت کردند؛ همچنین در بخش خیریه امسال نیز درمجموع بیش از 13,069 نفر حضور داشتند تا عواید ناشی از آن حدود 4.0 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته باشد. آقای Seavitt مجموع سرمایه در گردش نمایشگاه امسال که بادرنظر گرفتن تاثیر آن در بازار ایالات متحده محاسبه شده را نیز حدود 365 میلیون دلار برآورد کرده است. اگر هنوز هم به دیدن جدیدترین های جهان در دیترویت 2013 علاقه دارید با ما همراه شوید تا در ادامه نگاهی به بهترین ها داشته باشیم.
***** گزارش تصویری از برترین های نمایشگاه خودروی دیترویت 2013 *****
کدنزای 2014 که با هیوندای آزرا 2012 پلت فرم یکسانی دارد، برای نخستین بار در دیترویت امسال معرفی شد؛ خودرویی که هنوز در زیر کاپوت آن قدرتمندترین پیشرانه کیا جاخوش کرده؛ یعنی یک موتور 3.3 لیتری V6 با قدرت 293 اسب بخار و گشتاور 346 نیوتن متر . . .
کدنزای 2014 قرارست با دو پکیج با نام های premium و technology راهی بازار ایالات متحده شود. نمایشگر هشت اینچی لمسی برای کنسول، سیستم چندرسانه ای UVO، سیستم پخش 550 واتی اینفینیتی با 12 اسپیکر، تهویه اتوماتیک دوگانه برای جلو و دریچه های تهویه برای عقب و صندلی 10 حالته راننده ازجمله امکانات استاندارد کدنزای جدید هستند.
IS مدل 2014 برای لکسوس یک مهره مار بود چراکه بالاخره توانست جواب خوبی به بی ام و سری3 و آئودی A4 و همچنین سدان جدیدالورود کادیلاک یعنی ATS بدهد. IS جدید که حدود 7.5 سانتیمتر از نسل قبلی اش کشیده تر شده، قرارست در دو مدل راهی بازار شود یکی IS250 و دیگری IS350 . . .
اما IS250 یک پیشرانه 2.5 لیتری داشته درحالیکه IS350 در زیر کاپوتش یک موتور 3.5 لیتری قرار گرفته؛ تنها در مدل دیفرانسیل عقب IS350 گیربکس هشت سرعته اتومات وجود دارد و مابقی مدل ها گیربکس شش سرعته خواهند داشت.
قوی ترین محصول تولیدی مازراتی تاکنون چیزی نیست به جز نسل جدید کواتروپورته که با عنوان مدل 2014 راهی بازار می شود. مازراتی برای مشتریان دو پیشرانه درنظر گرفته که هر دو زیرنظر فراری ساخته شده و مجهز به توربوهای دوقلو هستند؛ یکی 3.8 لیتری V8 با قدرت 523 اسب بخار و شتاب 4.6 ثانیه و دیگری 3.0 لیتری V6 باقدرت 404 اسب بخار و شتاب 5.0 ثانیه.
هر پنج عضو خانواده E-class مرسدس یعنی نسخه سدان، کوپه، کابریولت، استیشن و مدل تیون شده AMG آن تحت عنوان مدل 2014 در دیترویت امسال حاضر بودند. می گویند فیس لیفت جدید E-class هم زیباست هم زشت . . . !
مفهومی کرولا فوریا الگوی جدیدی است که می تواند به احتمال فراوان نشانگر روند طراحی خودروهای کامپکت تویوتا در سال های آتی باشد. با آنکه هیچکدام از مشخصه های کرولای جدید هنوز اعلام نشده اما تویوتا فعلا ابعاد خارجی آنرا منتشر کرده که جالبترین قسمت آن افزایش 25 سانتیمتری عرض خودرو نسبت به مدل های حال حاضر است . . .
به هرحال اگر روزی زبان طراحی نسل جدید تویوتا کرولا (که در مفهومی فوریا بکار رفته) به واقعیت تبدیل شود یقینا باید منتظر شبیه شدن محصولات لکسوس به خودروهای آتی تویوتا بود؛ موضوعی که شاید به مذاق لکسوسی ها خوشایند نباشد.
HCD-14 نام خودرویی مفهومی است که John Krafcik ریاست بخش آمریکایی هیوندای، آنرا نمونه ای بسیار خوب برای نسل بعدی جنسیس معرفی کرده است. یکی از مشخصه های جالب این مفهومی درب های عقب آن است که برخلاف جهت درب های جلویی باز می شوند و وجود آن در نسل بعدی جنسیس (و یا به احتمال بیشتر در نسل بعدی سنتنیال) قطعا می تواند سروصدای زیادی به همراه داشته باشد . . .
پیشرانه HCD-14 همان موتور معروف 5.0 لیتری V8 هیوندای است که هرچند مشخصات دقیق آن اعلام نشده اما مدل های حال حاضر آن بیشتر از 430 اسب بخار قدرت ندارد. استفاده از سیستم اگزوزی با خروجی سرامیکی برای کاهش فشار گازهای خروجی و افزایش RPM موتور از مشخصه های اصلی این مفهومی است.
محصول جدید مینی برای دیترویت 2013 درواقع همان نسخه تیون شده پیسمَن بود که برای نخستین بار به لوگوی جان کوپر مزین شده؛ این کراس اور انگلیسی بصورت استاندارد باپیشرانه 1.6 لیتری توربو با 208 اسب بخار قدرت و 281 نیوتن متر گشتاور عرضه می شود . . .
سیستم محرکه این خودرو از نوع همه چرخ های محرک یا AWD بوده که با گیربکس شش سرعته اتومات مصرف خودرو را به 10.2 لیتر در شهر و 7.8 لیتر در جاده می رساند؛ این اعداد برای گیربکس دستی این خودرو نیز به ترتیب 9.4 لیتر و 7.6 لیتر اعلام شده.
جایزه طراحی EyesOn همه ساله به بهترین مدلی تعلیق میگیرد که یا برای نخستین بار در ایالات متحده و در نمایشگاه دیترویت رونمایی شود و یا اولین معرفی رسمی جهانی آن در دیترویت محقق شود، حال چه برای خودروهای تولیدی و چه برای خودروهای مفهومی. امسال نیز این جایزه در بخش مفهومی به کراس اور رزونانس نیسان رسید . . .
نیسان برای این مدل مفهومی که زیرنظر Shiro Nakamura معاون اول بسیار موفق نیسان طراحی شده، یک پیشرانه هیبریدی شامل موتور 2.5 لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی درنظر گرفته؛ همچنین طبق خبرهای منتشر شده رزونانس درحقیقت پیش نمایشی از نسل آتی نیسان مورانو است.
اگر ازشما پرسیدند سیزدهمین نسل پیکاپ محبوب فورد یعنی مدل های 2015 سریF چگونه خواهند بود، بگویید چیزی شبیه فورد اطلس! بله! یک مفهومی عضلانی که نسخه نهایی آن برای اواسط 2014 آماده می شود. یکی از ویژگی های جالب توجه فورد اطلس وجود منفذهای ورودی هوای در جلوپنجره و همچنین بر روی رینگ هاست که بصورت اتومات بازوبسته می شوند . . .
هنوز از جزئیات نسل جدید سریF خبری منتشر نشده به جز اینکه در زیر کاپوت آن پیشرانه اکوبوست قرار می گیرد. وجود دوربین هایی در اطراف خودرو که قابلیت نمایش سه بعدی محیط اطراف را دارند (bird’s eye) نیز به احتمال فراوان بصورت استاندارد است.
M6 گرن کوپه یک ضربه دیر هنگام به پیکره بنز CLS63 بود؛ خودرویی که اولین رونمایی رسمی آن در دیترویت 2013 محقق شد . . .
M6 گرن کوپه با 560 اسب بخار قدرت و حدود 680 نیوتن متر گشتاور میتواند در کمتر از 4.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد که هرچند از CLS63 بهترست اما هنوز هم به پای آئودی RS7 نمی رسد.
MDX پروتوتایپ اگرچه نسل جدید MDX نیست اما شما هم در نسخه نهایی آن منتظر وجود تفاوت های قابل توجهی نباشید! می گویند نسل جدید MDX یک سروگردن نسبت به گذشته بهترست؛ اول ازهمه به خاطر پیشرانه جدید این شاسی بلند ژاپنی است . . .
پیشرانه جدید MDX قرارست مانند سدان لوکس RLX ، یک موتور V6 باشد که آکورا به هوادارانش قول داده در مصرف سوخت، بهترین خودرو درمیان همکلاسانش خواهد بود. مشخصه دیگر این شاسی بلند ژاپنی استفاده از سیستم محرکه 2WD است که تاکنون برای MDX سابقه نداشته.
فولکس واگن پکیج جدید R-Line را برای مدل های توآرگ آماده کرده؛ رینگ های 20 اینچی جدید، خشک تر شدن سیستم تعلیق، فرمان جدید، پدال های آلومینیومی، پدال شیفتر و همرنگ شدن رکاب ها با بدنه خودرو مهم ترین تفاوت های پکیج R-Line با مدل های استاندارد توآرگ است.
مفهومی پاسات پرفورمنس یک موتور 1.8 لیتری 250 اسبی به همراه گیربکس شش سرعته اتومات و فرمان الکترومکانیکی جدید فولکس واگن دارد. ویژگی های دیگر این مدل مفهومی در مواردی مانند اگزوز دوبل، رینگ های 19 اینچی، چراغ های بای زنون، LEDهای مخصوص روز و قاب کربنی برای آینه های جانبی خلاصه می شود.
مدل کابریولت RS5 همچون مدل کوپه خود یک پیشرانه 4.2 لیتری تنفس طبیعی داشته که 450 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس هفت سرعته S-tronic و سیستم همه چرخ های محرک یا همان کواتروو از دیگر مشخصه های این اسپرت آلمانی است. باید دید که RS5 مانند مابقی RSها که معمولا در طول یک یا نهایتا دوسال و به تعداد محدود عرضه می شوند خواهد بود یا نه.
بالاخره مدل 320i از سری3 جدید هم معرفی شد؛ سدانی که موتور 2.0 لیتری اش به کمک توربو می تواند 180 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور تولید کند که نسبت به مدل 328i به ترتیب 60 اسب بخار و 75 نیوتن متر کمترست. مصرف این مدل با گیربکس هشت سرعته اتومات معادل 10.3 لیتر در شهر و 7.2 لیتر در جاده است که با گیربکس شش سرعته دستی نیز به 10.7 لیتر در شهر و 7 لیتر در جاده میرسد. قیمت پایه ای 320i برای ایالات متحده از 33,445 دلار شروع شده که حدود 3,400 دلار کمتر از 328i خواهد بود.
چرا قوی ترین نسخه کاین در دیترویت نباشد؟! یک شاسی بلند لوکس 550 اسبی که با پیشرانه V8 توربو دوقلوی می تواند در 4.3 ثانیه به سرعت 100 و در ادامه به حداکثر سرعت 283 کیلومتر برساعت دست یابد، نامی ندارد به جز پورشه کاین توربو S
اگر از رینگ های برابوس استفاده کنید و رنگ زردومشکی را روی بدنه اسمارت بریزید حاصل کار شما پکیج جدید CityFlame که قرارست از تابستان 2013 به تعداد محدود 2400 نسخه وارد بازار شود.
نام نیسان لیف امسال بیش از هر زمان دیگری بر روی زبان مشتریان آمریکایی خواهد افتاد چراکه قرارست قیمت 28,000 دلاری آن بخاطر تعلق نگرفتن مالیات بر روی الکتریکی ها و همچنین حمایت های دولت قدرال، به مرز 19,000 دلار برای سال 2013 برسد که دراینصورت لیف را به خودرویی باقیمتی رقابتی تبدیل می کند. البته اگر برای آن دسته از مشتریان آمریکایی که پول برایشان در اولویت نیست هم نیسان مدل SV لیف را با قیمت 31,280 دلار و مدل SL لیف را با قیمت 34,840 دلار نیز آماده کرده که اولین مدل امکاناتی نظیر رینگ های 16 اینچی، دوربین عقب، نمایشگر 7 اینچی و 6 اسپیکر برای سیستم صوتی دارد و دومین مدل نیز مجهز به امکاناتی نظیر رینگ های 17 اینچ، LEDهای مخصوص روز و پورت شارژ سریع برای اتصال به ولتاژ 480 و … است.
RS7 که حدود 25 کیلوگرم سبکتر از S7 شده میتواند با پیشرانه 4.0 لیتری تویین توربوی V8 خود که 560 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد، در کمتر از 3.9 ثانیه ازحال سکون به سرعت 100 و در ادامه به سرعت محدود شده 250 کیلومتر برساعتی دست یابد. حالا تصور کنید که مصرف ترکیبی این خودرو تنها 9.8 لیتر است!
این برای نخستین بار بود که بی ام و از سری4 خود رسما رونمایی می کرد؛ خودرویی عضلانی که در طراحی آن از سری6 الهامات زیادی گرفته شده. در نسخه تولیدی سری4 هم قرارست فعلا از پیشرانه های موجود در سری3 استفاده شود.
ELR درواقع نسخه سوپر دولوکس شورولت ولت است! پیشرانه این کوپه هیبریدی همان موتور 1.4 لیتری ولت به همراه یک موتور الکتریکی است که (بجای تولید 58 اسب بخار در شورولت ولت) این بار قدرت آن به بیش از 207 اسب بخار رسیده. ELR با یکبار شارژ و باک پر میتواند مسافت متوسطی درحدود 480 کیلومتر را طی کند . . .
سیستم پخش حرفه ای Bose با 10 اسپیکر، رینگ های 20 اینچی و سیستم بازیابی انرژی ترمز از دیگر مشخصه های کادیلاک ELR خواهند بود. مدت زمان شارژ باطری های ELR نیز حدود 12 ساعت با ولتاژ 120 و 4.5 ساعت با ولتاژ 240 است.
هرچند شنیدن قدرت 450 اسبی کوروت جدید برای هوادارانش جای سوال داشت اما ظاهرا شورولت به همین عدد بسنده کرده تا همه جا اعلام کند که نسبت قدرت به وزن سوپر کار جدیدش از پورشه 911 و آئودی R8 هم بهتر است . . .
به نام کوروت جدید، پسوند استینگری اضافه شده تا شورولت نشان دهد که همانند سالهای دهه شصت میلادی می خواهد بازار داخلی اش را قبضه کند؛ البته این وسط وجود بزرگانی مانند کامارو ZL1 و SRT وایپر کار را برای او بسیار سخت تر و سخت تر می کنند.
شورولت باعرضه سیلورادو 2014 که برادر دوقلوی جمس Seira نیز محسوب میشود، بدنبال یک تحول عظیم بود؛ سیلواردوی جدید برای نخستین بار مجهز به پیشرانه Ecotec3 شده که سیستم هایی مانند زمانبندی متغیر سوپاپ ها و همچنین سیستم غیر فعال کردن سیلندر را بصورت استاندارد خواهد داشت که نویدبخش مصرف سوخت کمتر برای مشتریانش است.
عرضه مدل فول سایز فورد ترانزیت یک جواب خوب به نیسان NV2500 و 3500 است. برای بازار اروپا فورد موتور 2.2 لیتری توربو دیزلی چهارسیلندر با گیربکس شش سرعته دستی درنظر گرفته اما در آمریکا به احتمال زیاد موتور 3.5 لیتری V6 اکوبوست با توربوهای دوقلو هم برای ترانزیت قابل سفارش است. مشتریان می توانند این ون بزرگ را بصورت دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو و نهایتا AWD نیز سفارش دهند.
از تابستان 2013 که قرارست نیسان ورسا نوت راهی بازار شود، باید منتظر خبرهای خوبی بود چراکه نیسان از گیربکس CVT و همچنین شاترهای ورودی هوای جلوپنجره استفاده کرده که بصورت اتومات می تواند بازوبسته شوند. مصرف ترکیبی 5.8 لیتری هم اخرین مشخصه منتشر شده از این خودروی 14,000 دلاری است.
Gary Robinson از مدیران ارشد آکورا در نمایشگاه امسال خبر حیرت آوری را به هواداران NSX داد؛ آکورا قرارست نسخه غیر هیبریدی نسل جدید NSX را هم بسازد؛ متاسفانه هنوز کسی نمیداند که دلیل غیرهیبریدی بودن آن چیست؟ فقط برای شرکت در مسابقات است یا مشتریان هم می توانند آنرا سفارش دهند . . . ؟؟؟
واما دومین سورپرایز آکورا همین عکس است! صحنه ای که بیش از یکسال هوادارانش را پادر هوا نگه داشته بود؛ آکورا برای نخستین بار جزئیات کابین جدید مفهومی NSX را در دیترویت 2013 در معرض دید همگان قرار داد تا اعلام کند که به رونمایی نسخه تولیدی NSX جدید دیگر زمانی باقی نمانده.
کراس اور الکتریکی تسلا با درب های گالوینگی اش احتمالا در نمایشگاه توجهات زیادی به خود جلب کرده؛ البته دور از انتظار نبود چراکه این مدل نسبت به خودرویی که سال گذشته در نمایشگاه ژنو 2012 رونمایی شد هرچند ظاهر نسبتا یکسانی دارد اما درون کابینش همه چیز تغییر کرده . . .
درون کابین Model X از ترکیب چرم های سفید و مشکی به همراه روکش های کرومی استفاده شده و در کنسول نیز بجای دکمه ها و نشانگرها از یک تبلت 17 اینچی بزرگ استفاده شده که قبلا نمونه آن در Model S سدان هم بکار رفته بود. اگر همه چیز مطابق میل تسلا پیش برود از اواخر 2013 تولید این الکتریکی آغاز می شود.
زیبای 616 اسبی بنتلی هم در نمایشگاه دیترویت حاضر بود؛ خودرویی با سیستم محرکه AWD که می تواند باگیربکس هشت سرعته ساخت ZF در 4.1 ثانیه به سرعت 100 برسد. بنتلی چنین ادعا کرده که این کانورتیبل انگلیسی 15 درصد کارایی بیشتری نسبت به مدل کوپه جی تی اسپید دارد.
بولت کیست؟؟؟ سریع ترین دونده مرد جهان که حالا نیسان به افتخار او یک مدل اختصاصی GT-R را به نام Usain Bolt ساخته که البته بیشتر از همه در ظاهر با مابقی GT-Rها متفاوت است. این نسخه ویژه که در برخی از قسمت هایش از پودر طلا استفاده شده سرانجام در یک حراجی باقیمت 193,000 دلار به فروش رسید و قرارست تمام هزینه آن نیز صرف امور خیریه شود.
شورولت برای هاچ بک چهار درب اونیکس دو موتور درنظر گرفته یکی 1.4 لیتری و دیگری 1.0 لیتری؛ گیربکس هم میان شش سرعته اتومات یا پنج سرعته دستی قابل انتخاب است؛ برای نمای داخلی خودرو نیز سه تریم با نام های Joy و Race و 24 Hours آماده شده.
اگر از ما می شنوید شورولت Sail که قرارست با دو پیشرانه 1.2 و 1.4 لیتری عرضه شود به احتمال زیاد برای مشتریان چینی الاصل مقیم آمریکا ساخته شده! می دانید چرا ؟؟!
شورولت با ساخت اسپین که ظاهری مابین کراس اور و مینی ون دارد، بیش ازهمه بازارهایی مثل اندونزی و تایلند را نشانه گرفته که در آنجا اسپین میتواند با جادادن پنج و حداکثر هفت سرنشین توجهات زیادی به خود جلب کند. برای نسخه آمریکایی اسپین به احتمال زیاد از موتورهای 1.4 و 1.8 لیتری شورولت سونیک استفاده می شود.
مفهومی E-Jet اولین محصول گوانگ ژو کارز یا همان GAC برای نمایشگاه امسال بود که زبان طراحی اینفینیتی داشته و قرارست در سالهای آتی به نوعی به نسخه چینی شورولت ولت تبدیل شود . . . !
پیشرانه E-Jet هیبریدی، یک موتور الکتریکی با قدرت 127 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن مترست که می تواند خودرو را در عرض 4.5 ثانیه به سرعت 50 کیلومتر برساعت برساند اما معلوم نیست درچند ثانیه به 100 میرسد! بایکبار شارژ کامل باطری های لیتیوم یونی، E-Jet میتواند مسافت متوسط 100 کیلومتری را طی کند. با خالی شدن باطری ها نیز پیشرانه بنزینی 1.0 لیتری 60 اسبی خودرو وارد مدار شده و به عنوان ژنراتور وظیفه شارژ باطری ها را به عهده خواهد داشت.
یک سوال فلسفی: اصلا به نظر شما کمپانی چینی گوانگ ژو کارز در دیترویت چه می کرد؟؟؟ بگذریم، دومین محصول گوانگ ژو، نسخه هیبریدی سدان Trumpchi با سیستم محرکه AWD بود که درقالب یک کراس اور با نام GS5 رونمایی شد . . .
گوانگ ژو برای محور جلویی GS5 یک موتور الکتریکی با قدرت 20 اسب بخار و گشتاور 46 نیوتن متر و همچنین یک موتور بنزینی 1.8 لیتری با قدرت 142 اسب بخار و گشتاور 167 نیوتن متر تدارک دیده. برای چرخ های عقبی GS5 هم از یک موتور الکتریکی دیگر با 34 اسب قدرت و 167 نیوتن متر گشتاور استفاده شده.
اگر از پلت فرم هوندا فیت استفاده کنید و بدنه آنرا هم از طرفین بکشید خودرویی مفهومی به نام Urban SUV حاصل می شود که قرارست در آینده نسخه تولیدی آن (البته باظاهری متفاوت) با مدل هایی نظیر نیسان جوک و کیا اسپورتیج رقابت کند.
لینکلن با نمایش مفهومی MKC به طور غیرمستقیم نشان داد که می خواهد با پلتفرم فورد Escape کراس اور جدیدی راهی بازار کند؛ حالا باید ببینیم که در آینده ازپس مدل هایی مانند بی ام و X3 ، مرسدس GLK ، آکورا RDX و رنجروور اووک برمی آید یا نه.
اگر تا به امروز شلبی را بخاطر تیون های موستانگ می شناختید بهترست در شناختتان تجدید نظر کنید! چراکه این تیونر آمریکایی به تازگی پکیجی برای فورد فوکوس ST عرضه کرده . . .
کیت بدنه این فوکوس از کاپوت کربنی درجلو شروع شده و با لوگوی گرافیکی طرفین ادامه پیدا کرده تا در نهایت با تغییر سپر و اسپویلر انتهای سقف و کیت اگزوز Cat Back در عقب به پایان میرسد. هنوز جزئیات فنی این هاچ بک اعلام نشده اما شلبی قرارست مصرف جاده ای آنرا در همان 4.8 لیتر نگه دارد. این پکیج تنها در 500 نسخه عرضه می شود.
کراس بلو نام هیبریدی جدید فولکس واگن است که هرچند در قالب خودرویی مفهومی رونمایی شده اما آلمانی ها تلاش زیادی برای ورود آن به بازار می کنند. یک موتور الکتریکی 54 اسبی برای محور جلو و یک موتور الکتریکی 114 اسبی برای محور عقب درکنار پیشرانه 190 اسبی دیزلی آن موجب شده تا مجموع قدرت و گشتاور تولیدی کراس بلو به ترتیب 305 اسب بخار و 500 نیوتن متر باشد. شتاب این هیبریدی 7.2 ثانیه و مصرف ترکیبی آن نیز 6.7 لیتر درحالت معمولی و 2.7 لیتر درحالت الکتریکی اعلام شده. به لحاظ قیمتی هم پیش بینی میشود که نسخه تولیدی کراس بلو مابین مدل های تیگوآن و توآرگ قرار بگیرد.
Skyactiv-D مسابقه ای که برپایه مزدا 6 ساخته شده قبل از آنکه هفتم بهمن ماه در مسابقه Rolex 24 معرفی شود در دیترویت 2013 رونمایی شده بود . . .
آنطور که مزدا اعلام کرده قرارست 3 دستگاه از این خودروی مسابقه ای در قالب سه تیم مختلف و هرکدام باپنج راننده در کلاس GRAND-AM GX در مسابقه امسال Rolex 24 که در شهر دایتونا در ایالت فلوریدا برگزار میشود شرکت کنند.
دارت نامی است که ریشه آنرا باید در سالهای دهه شصت میلادی جستجو کرد؛ حالا این نام به کمک دوج تبدیل به یک سدان کوچک شهری شده تا با پیشرانه 2.4 لیتری 184 اسبی خود و باقیمت پایه ای 21,000 دلار راهی بازار شود. گیربکس شش سرعته دستی، نمایشگر 8.4 اینچی کنسول و 7 اینچی صفحه کیلومتر، صندلی 10 حالته راننده و امکان انتخاب 12 رنگ مختلف برای بدنه از دیگر مشخصه های دوج دارت جی تی است.
با رونمایی از سدان جدید CLA در دیترویت تازه معلوم شد که به لحاظ ظاهری CLA اندکی بزرگتر از C-class های مرسدس است. هرچند مشخصات ابعادی این خودرو هنوز اعلام نشده اما می توان پیش بینی کرد که فاصله محوری C-class باید اندکی بیشتر از CLA باشد چرا که در غیر اینصورت مرسدس محصولی ساخته که رقیب اصلی اش خود C-class است!