ولوو به عنوان یک خودروساز محافظه کار و بسیار حساس بر روی مسائل ایمنی شهرت دارد. توجه این خودروساز به ایمنی در حدی است که حتی خودروهای جدید خود را فراتر از سخت گیرانه ترین تست های ایمنی مورد آزمایشات تصادف قرار می دهد تا از عملکرد آن ها در هر شرایطی مطمئن باشد.
این خودروساز اعلام کرده که تا سال 2020 قصد ارائه یک مدل فوق ایمن و اصطلاحا ضد مرگ را به بازار دارد که می تواند خطر وقوع تصادف را تا حد بسیار زیادی (مرز صفر از نظر تئوری) کاهش داده و از جان سرنشینان محافظت کاملی به عمل آورد.
حالا یکی از مهندسان ارشد بخش ایمنی ولوو به نام ترینت وکتور در اظهار نظری جالب در خصوص سامانه رانندگی خودکار تسلا هشدار داده است.
به گفته این شخص، با توجه به وجود دوربین ها، رادارها، نقشه های جی پی اس و انواع ابزارآلات سخت افزاری و نرم افزارهایی که برای رانندگی خودکار مورد استفاده قرار می گیرند، هنوز نمی توان با اطمینان هدایت یک خودرو به دست این سامانه های کنترلی سپرد.
در واقع تکنولوژی فعلی رانندگی خودکار، تنها در راستای افزایش ایمنی و جلوگیری از وقوع تصادفات (یا کاستن از شدت آن ها) کارایی دارد و تلقین کردن این مسئله به راننده که خودرو قادر به رانندگی کاملا خودکار است حداقل با معیارهای ایمنی ولوو جور در نمی آید.
تفاوت در این است که بسیاری رانندگان جهان اصولا بیش از اندازه به چنین سیستم هایی اطمینان می کنند و مثال این وضعیت پیشتر نیز در پی وقوع تصادفات متعدد (پس از معرفی سیستم ترمزگیری خودکار) خودروهای مزدا رخ داده بود.
حتی پس از توسعه این سیستم و فراگیر شدن استفاده از ترمز خودکار، هنوز هم نمی توان با اطمینان گفت که خودروهای مجهز به این تکنولوژی لزوما قادر به توقف کامل در تمامی شرایط خطر آفرین هستند و در بسیاری موارد، برخوردی هرچند جزئی (با سرعت کمتر نسبت به خودروهای فاقد ترمز گیری خودکار) رخ می دهد که می تواند خسارات مادی و بعضا جانی به دنبال داشته باشد.
حال آنکه سامانه های رانندگی خودکار مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دوربین ها و رادارها و نقشه های محیطی خود هستند و بروز کوچکترین اختلال در این وسایل، اتصالی در ارسال اطلاعات، بروز مشکل نرم افزاری در پردازش اطلاعات و یا حتی مشکل شایعی مانند پاک شدن خط کشی های مسیر، می تواند به مختل شدن عملکرد آن ها منجر شود.
به عقیده این مهندس ولوو، نکته کلیدی در زمینه سپردن رانندگی به سیستم های رانندگی خودکار، وجود نظارت راننده بر آن هاست، به عبارت دیگر اگر تسلا بخواهد تکنولوژی خود را به گونه ای توسعه دهد که راننده از گرفتن فرمان و توجه به مسیر پیش رو بی نیاز شود، نتیجه امر حداقل در کوتاه مدت، ایمنی بیشتر خودروها نخواهد بود.