نظرسنجی مهمترین اولویتهای خرید خودرو

نظرسنجی مهمترین اولویتهای خرید خودرو

طی دو ماه گذشته دومین نظرسنجی سایت پدال را شاهد بودید که برای تعیین سلیقه و علایق خریداران خودرو در ایران برگزار شد. در این نظر سنجی حدود 64 هزار نفر شرکت کردند. و بالاترین اولویت خود را ایمنی و آسایش و در رتبه بعدی قیمت خودرو اعلام نمودند. بد نیست که خودروسازان نیز نیم نگاهی به این آمار بیاندازند و اولویتهای مصرف کنندگان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

خودروی امن یا خودروی قاتل؟
خودروی امن یا خودروی قاتل؟

بر اساس آمار بدست آمده، در صدر اولویتهای خرید خودرودر ایران ایمنی و آسایش قرار دارد. البته کیست که اهمیت ایمنی را در خودرو نادیده انگارد. خوشبختانه مسولان راهنمایی و رانندگی کشورمان در طول سالهای اخیر با فشار بر خودروسازان، اندکی استانداردهای این حوزه را بالاتر برده اند. وگرنه بعید بود که در این بازار انحصاری و غیر رقابتی و با اولویت سود و درآمد برای تولید کننده، جان و ایمنی سرنشینان خودرو ارزشی یابد و حتی ترمز ضد قفل و کیسه های هوا بعنوان حداقل ملزومات خودرو پذیرفته شوند. امیدواریم، پلیس در این مسیر جدیت بیشتری به خرج دهد تا کمتر شاهد از دست دادن جان و یا سلامتی هموطنان عزیزمان در سوانح رانندگی باشیم. در کنار گزینه ایمنی، عنوان آسایش را نیز قرار دادیم. چه آسایش بدون خیال راحت از امنیت میسر نمی شود.

قیمتهای افسانه ای برای خودروهای معمولی
قیمتهای افسانه ای برای خودروهای معمولی

در پله دوم اولویتها با فاصله ای اندک، قیمت خودرو قرار می گیرد. دلیلی که باعث می شود تا خریداران، قید امنیت و آسایش خود را هم بزنند و اتومبیلی بدون این خصوصیات و بی کیفیت را انتخاب کنند. زیرا جبر قیمتها را نمی توان شکست داد! افزایش قیمتها مخصوصا در این چند ماه اخیر برای بسیاری از خریداران ناخوشایند بوده و حتی خودرو را از دسترس بسیاری دور کرده است. متاسفانه سازمان حمایت نیز نقش خود را در حمایت از مصرف کننده و حقوق وی، بطور کل در این قضیه از یاد برده و اجازه افزایش کنترل نشده قیمت خودرو را در چند مرحله پیاپی صادر کرده است. گفته می شود که افزایش قیمتهای خودرو، ناشی از تحریم، نداشتن نقدینگی و حضور دلالان است. اما به عقیده ما سوء مدیریت مهمترین علت قیمتهای فضایی خودرو در ایران می باشد. کاش دیدگاه نگریستن به خودرو بعنوان کالای تجملی غیر ضرور در بین مسئولین اصلاح شود تا مردم نیز خودروهای روز، ایمن، زیبا، کم مصرف و راحت را به قیمت واقعی و مناسب در دسترس داشته باشند.

هزینه سوخت و گرایش به خودروهای اقتصادی
هزینه سوخت و گرایش به خودروهای اقتصادی

رتبه سوم نظرسنجی، به مصرف سوخت تعلق گرفت. جاییکه حدود 9 هزار نفر آن را از اولویتهای خود دانستند. فاصله داشتن تکنولوژی خودروهای داخلی با استاندارد روز دنیا در حالیست که مصرف کننده باید بهای سوخت و خودرو را به اندازه قیمتهای جهانی یا بیشتر بپردازد. پس کاملا معقول است که انتظار داشته باشد خودروی او هم مصرف سوختی مطابق همین معیارها داشته باشد. امید است خودروسازان، حرکت به سوی اصلاح تکنولوژی موتور و کاهش مصرف سوخت را سرعت بیشتری بخشند.

نتایج نظرسنجی تعیین اولویتهای خرید خودرو
نتایج نظرسنجی تعیین اولویتهای خرید خودرو

سایر نتایج نظر سنجی را می توانید در جدول مقایسه، مشاهده نمایید. پایین ترین رتبه جدید بودن محصول تعلق دارد. خریداران خودرو آنقدر دغدغه های مهمتری دارند که کمتر به مدل و مد بودن خودروی خود می اندیشند. برند و سازنده خودرو هم دیگر آن اعتبار سابق را برای خریداران از دست داده، مخصوصا از زمانیکه خودروهای مختلف چینی به بازار کشور، سرازیر و با برندهایی مثل رنو و پژو سرشاخ شدند.

امیدواریم آمار و نتایج گرانبهای این نظرسنجی مورد توجه خودروسازان و مسئولان کشور عزیزمان قرار گیرد. گرچه این نتایج را برای این شرکتها نیز ارسال خواهیم نمود. هنوز هم می توانید از طریق فرم ذیل در این نظرسنجی شرکت نمایید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *