همانند موسسات معروف جهانی نظیر جی دی پاور و یا مجلات مختلف خودرو، در ایران هم شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ، میزان رضایتمندی مشتریان ایرانی از خودروهایشان را بررسی و منتشر نموده است. در این گزارش که متعلق به نیمه دوم سال گذشته است، 54 خودرو سواری از 13 شرکت عرضه کننده حضور دارند و شرکت بازرسی برای بررسی کیفیت آنها با 34 هزار و 386 مشتری مصاحبه کرده است.
بدنه، مجموعه نیروی محرکه و سوخت رسانی، مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی و تهویه مطبوع و وسایل برقی، پنج شاخص اصلی برای بررسی میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای کشور بوده که در قالب 28 خصوصیت مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
نتایج این ارزیابی در شش گروه قیمتی اعلام شده است، به نحوی که خودروهای زیر 10 میلیون تومان در گروه یک، بین 10 تا 20 در گروه دو، بین 20 تا 30 در گروه سه، بین 30 تا 40 در گروه چهار، بین 40 تا 50 در گروه پنج و بالاتر از 50 میلیون تومان نیز در گروه ششم جا خوش کرده اند.
طبق این گزارش، MVM مدل 110، پژو 206 صندوقدار، مگان 1600 سی سی، ام جی 550، سراتو جدید و پورشه کاین توانسته اند در گروه های قیمتی خود صدرنشین شده و بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورند.
از نکات مورد توجه گزارش شرکت بازرسی، می توان به آخر شدن خودروهایی مانند تیبا، زانتیا، ویتارا و پاجرو در گروه های قیمتی تحت بررسی اشاره کرد. همچنین امتیاز میانگین مشتریان به کیفیت خودروهای کشور، عدد 641 از شاخص 1000 است.
یک چینی صدرنشین ارزان ها
شاید به دلیل مصرف سوخت پایین باشد و شاید هم به دلیل ضعف رقبا، اما هرچه هست، MVM مدل 110 توانسته با کسب 659 امتیاز از شاخص 1000، بیشترین میزان رضایت مشتریان را در بین خودروهای زیر 10 میلیون تومان کشور به دست بیاورد. این محصول با تیراژی پایین در شرکت خصوصی «مدیران خودرو» به مونتاژ می رسد. پس از MVM، این روآست که توانسته بیشترین رضایت مشتریان را صاحب شود، حال آنکه روآ دارای مصرف سوخت بالایی بوده و چندی دیگر از خط تولید ایران خودرو حذف خواهد شد. از روآ که بگذریم، «پرایدها» دیگر اعضای گروه خودروهای زیر 10 میلیون تومان به شمار می روند. در این بین، سایپا111 یا همان «مروارید» بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورده و مدل های 131، 132 و 141 نیز در رده های بعدی جای گرفته اند. «صبا» نیز که قدیمی تر از سایر پرایدها محسوب می شود، کم رضایت ترین خودرو زیر 10 میلیون تومان کشور به حساب می آید.
فرانسوی ها در صدر گروه دو
به سراغ گروه دوم برویم، گروهی که به خودروهای 10 تا 20 میلیون تومان تعلق داشته و بیشترین عضو (16عضو) را دارد. رده های برتر این گروه را فرانسوی ها به اشغال خود درآورده اند و در این بین، پژو 206 صندوقدار با 736 امتیاز رضایتمندی بیشتری را به دست آورده است.این محصول در اوایل عرضه به بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما بعدها به تدریج جای خود را بین مشتریان باز کرد. طبق گزارش شرکت بازرسی، مشتریان رضایت کمتری از مدل هاچ بک 206 دارند و این محصول در رده پنجم گروه دوم جای دارد.
این در شرایطی است که پس از 206 صندوقدار، پژو 207 توانسته در رده دوم میزان رضایتمندی مشتریان قرار بگیرد، خودرویی که تنها یک سال و اندی از حضور آن در بازار خودرو کشور می گذرد. اما یکی از نکات قابل توجه گروه دوم، برتری تندر-90 پارس خودرو نسبت به همتای ایران خودرویی اش، در کسب رضایت مشتریان است. آن طور که در گزارش شرکت بازرسی آمده، تندر پارس خودرو توانسته امتیاز بیشتری در این مورد کسب کند. هم اکنون در بازار نیز تندر پارس خودرو دارای قیمت بیشتری نسبت به تندر ایران خودرو است.
از تندرها که بگذریم، در رده بعدی به MVM مدل 530 می رسیم. این محصول که در بخش خصوصی به مونتاژ می رسد، توانسته بالاتر از سورن، ریو، LX و پژو 405 قرار بگیرد. در بین دیگر اعضای گروه دوم، چری و لیفان با آنکه در گزارش های کیفی، کم کیفیت تر از سمند و پارس و 405 به شمار می روند، اما از نظر مشتریان دارای کیفیت بهتری هستند. در جمع خودروهای 10 تا 20 میلیون تومان، علاوه بر MVM و لیفان، یک چینی دیگر به نام «لوبو» نیز به چشم می آید، که 629 امتیاز دارد. پس از لوبو، آخرین رده گروه دوم به تیبای سایپا رسیده است، تیبایی که از آن به عنوان محصول ملی سایپا یاد می شود و به تازگی چشم خیابان های کشور به جمال آن روشن شده است.
20 تا 30 میلیونی ها
گروه سوم خودروهای کشور را باید کم عضوترین گروه دانست، زیرا تنها چهار عضو دارد و در این بین، مگان 1600 سی سی بیشترین میزان رضایت مشتریان را به دست آورده است. پس از مگان، یک چینی شاسی بلند به عنوان MVM مدل X33 در رده دوم قرار گرفته و هیوندایی ورنا نیز جایگاه سوم را در اختیار دارد. هر دو خودرو موردنظر توسط بخش خصوصی به مونتاژ می رسند. آخرین رده این گروه نیز به زانتیا رسیده، خودرویی که ماه ها از توقف تولید آن در سایپا می گذرد.
30 تا 40 میلیونی ها
در گروه چهارم که متعلق به خودروهای 30 تا 40 میلیون تومان است، تنها پنج محصول وجود دارد و در بین آنها مشتریان، «ام جی روور» را بیشتر پسندیده اند. هیوندایی I20 نیز در رده دوم قرار دارد و جایگاه سوم نیز به مگان 2000 سی سی رسیده است. «ام جی» و I20 وارداتی به شمار می روند، اما مگان در پارس خودرو به مونتاژ می رسد. همچنین هیوندایی آوانته نیز که در بخش خصوصی مونتاژ می شود، پشت سر مگان قرار گرفته است. نیسان رونیز هم که روزگاری در پارس خودرو مونتاژ می شد، کمترین میزان رضایت مشتریان را در جمع خودروهای 30 تا 40 میلیون تومان داراست.
اما با حضور دو مدل از سراتو، مزدا3، اپتیما، I30، ماکسیما و ویتارا در گروه پنجم، جمع چشم بادامی ها در این گروه جمع شده و پرچم دار آن نیز کیاسراتوی جدید است. همچنین مدل کوپه این خودرو نیز جایگاه دوم را در اختیار دارد. پس از این دو کره ای، با یک ژاپنی به نام مزدا3 جدید در جایگاه سوم گروه پنجم روبه رو می شویم. این محصول در بخش خصوصی مونتاژ می شود و قیمت آن لب مرز 50 میلیون تومان است. در دو رده پس از مزدا3، باز هم دو کره ای به نام های کیااپتیما و هیوندایی I30 به چشم می آیند، که در این بین اپتیما توانسته رضایت بیشتری را به دست بیاورد. در دو رده آخر این گروه نیز به دو ژاپنی مونتاژی یعنی ماکسیما و ویتارا برمی خوریم، که مشتریان البته از ماکسیما رضایتمندی بیشتری داشته اند.
در ادامه، شرکت بازرسی، آخرین گروه از گزارش خود را به خودروهای بالای 50 میلیون تومان اختصاص داده، خودروهایی که البته بیشتر آنها خیلی بیشتر از 50 میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارند.
یکی از نکات قابل توجه در این گروه، کسب امتیازات بالاست، به نحوی که بیشتر آنها امتیازی بیش از 800 کسب کرده اند و این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای آنها است.
آن طور که در گزارش شرکت بازرسی آمده، پورشه کاین توانسته بیشترین میزان رضایت مشتریان را در گروه کلاس بالاها به دست بیاورد و بالاتر از خودروهایی مانند هیوندای جنسیس، مورانو و آزرا قرار بگیرد. سه خودرو موردنظر نیز به ترتیب رده های دوم تا چهارم گروه را نصیب خود کرده و جنسیس کوپه نیز پنجمین عضو به حساب می آید.
در رده های ششم تا هشتم نیز به سه کره ای برمی خوریم که در این بین، مشتریان، کیا موهاوی را بیشتر پسندیده و پس از این خودرو به هیوندایی سوناتا و کیاسورنتو رای داده اند.
در رده نهم نیز نیسان تینا به چشم می آید، محصولی که در پارس خودرو به مونتاژ می رسد و تیراژی بسیار پایین دارد. تینا در آخرین رده بندی کیفی اعلام شده، باکیفیت ترین خودرو تولید داخل لقب گرفته بود، ولی به هر حال در مواجهه با امثال پورشه و جنسیس و مورانو، کمی کم آورده است. اما طبق گزارش شرکت بازرسی، شش عضو آخر گروه باکلاس ها به خودروهای شاسی بلند اختصاص یافته و در این بین هیوندای سانتافه پررضایت ترین به حساب می آید. پس از این شاسی بلند، مشتریان از نیسان قشقایی رضایت بیشتری داشته اند و سپس به هیوندایی IX55 (وراکروز) رای داده اند. هیوندایی IX35 نیز در رده بعدی جای گرفته و کیااسپورتیج هم که این روزها قیمت آن سر به فلک زده، عضو یکی به آخر گروه محسوب می شود. آخرین عضو گروه باکلاس ها نیز یک ژاپنی پرمصرف به نام پاجرو است که برند شرکت میتسوبیشی به حساب می آید.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد