به منظور توقف خودرو باید پدال ترمز را فشار داد. این کار روغن ترمز را به سیستمهای ترمز انفرادی در هر چرخ فرستاده و باعث میشود که لنت ترمز به دیسک یا درام چرخان فشرده شود و این امر باعث کاهش سرعت خودرو شود. محصول جانبی این فرایند گرما است. از نظر فنی ترمزها انرژی جنبشی خودرو را گرفته و به انرژی گرمایی تبدیل میکنند.
اکثر رانندهها اهمیتی به این کار نمیدهند اما هر فردی که اندکی از زمان خود را در یک پیست سپری کرده باشد یا کالیپر ترمز خودرویش مشکل داشته باشد قطعاً با میزان گرمایی که در زمان ترمز گیری تولید میشود آشنا خواهد بود؛ اما برای آنهایی که تجربهی زیبای به مشام رسیدن بوی ترمزهای داغ را نداشتهاند، تیم Engineering Explained ویدئویی جذاب از تولید گرما در سیستم ترمز را تهیه کرده است.
برای افرادی که تجربهی بد مشاهدهی شعلههای آتش روی چرخ را نیز داشتهاند این ویدئو میتواند جالب و سرگرمکننده به شمار رود. در این کلیپ از دوربین بسیار گرانبهای FLIR بهره برده شده است. در زمانی که ترمز دستی هوندا S2000 بکار گرفته میشود میتوان گرمای تولیدی را دید. در واقع حتی پیش از اینکه ترمز عمل کند، دوربین کمی از گرما را تشخیص میدهد.
اما موضوع بسیار خاص این ویدئو چگونگی پراکنده کردن گرما توسط لنتهای ترمز است. با عمل کردن ترمز دستی دمای بخشی از لنت ترمز سریعاً به 93 درجهی سانتی گراد میرسد اما این گرما خیلی وارد لنت نمیشود. ما دربارهی نوع لنت ترمزی که استفاده میکنید صحبت نمیکنیم اما در این ویدئو میتوان دید که لنتهای ترمز روی گرما و همچنین عملکرد سیستم ترمز تأثیر بسیار زیادی دارند.
بار بعدی که در حال خرید لنت ترمز بودیم قطعاً دربارهی استفاده از نمونههای ارزانقیمت تأمل بیشتری خواهیم کرد. اینطور نیست؟!
[دانلود ویدئو]