در طول امسال گروه ب ام و با معرفی کانسپت های Vision Next 100 با برندهای مینی، رولزرویس و ب ام و پیش نمایشی از آینده حمل و نقل در سال های آینده نه چندان دور را ارئه کرده است.
این سه کانسپت اگر چه برندهای مختلفی دارند، اما در باطن یکسان بوده و با تمرکز بر روی رانندگی خودکار طراحی و توسعه یافته اند. به تازگی عضو جدیدی به خانواده Vision Next 100 اضافه شده که به جای چهار چرخ، دو چرخ داشته و جزو موتورسیکلت های این کمپانی محسوب می شود.
این کانسپت رادیکالی دو چرخ که بیشتر شبیه نمونه های حاضر در فیلم های تخیلی است، تصورات بنیادین از یک موتورسیکلت را تغییر داده و گویی آینده را به حال آورده است.
ب ام و با این کانسپت بیشتر بر روی ایمنی، عدم آلایندگی، مکانیسم ها و تجربه موتورسواری تمرکز کرده و تصویری از موتورسیکلت های آینده را تجسم کرده است.
کانسپت جدید ب ام و نسبت به سایر نمونه ها به دلایل متعدد کاملا متمایز است؛ برای مثالفریم آن انعطاف پذیر بوده و با تغییر شکل بدنه امکان چرخش فرمان میسر می شود.
در سیستم فرمان و تعلیق این موتورسیکلت هیچ مفصل و بلبرینگی استفاده نشده؛ همچنین در ساختار آن هیچ ضربه گیر، کمک فنر و بازویی دیده نمی شود که در نوع خود بی نظیراست.
دلیل این امر اینست که تایرها وظایف سیستم تعلیق را بر عهده گرفته و در تعاملبا سیستم های کنترل کننده تعادل، حفظ چسبندگی و کنترل پایداری از واژگون شدن موتورسیکلت جلوگیری می کنند.
از آنجایی که واژگونی این موتورسیکلت به امری تقریبا غیرممکن تبدیل شده است، ب ام و عقیده دارد که موتورسواربه کلاه کاسکت و محافظ نیازندارد.
بجای این تجهیزات، یک عینک هوشمند با قابلیت تشخیص حرکات چشم و یک لباس ویژه طراحی شده است. بر روی شیشه این عینک هوشمند اطلاعاتی درباره مسیر، وضعیت وسیله نقلیه و سیستم های کمکی نمایش داده می شود.
چنانچه بازی هایی مثل فورزا موتور اسپورت را تجربه کرده باشید، حتما تنظیمات مربوط به نمایش اطلاعات در نقاط دلخواه صفحه را دیده اید. عینک هوشمند ب ام و نیز به این قابلیت مجهز بوده و می تواند اطلاعات لازم را در نقاط تعیین شده نمایش دهد.
جالب اینکه حتی در برخی مواقع موتورسوار می تواند با حرکات چشم خود، دستوراتی را به موتورسیکلت خود صادر کند.
لباس طراحی شده نیز قابلیت های منحصر بفردی دارد؛ از جمله اینکه می تواند در مواقع نیاز بدن موتورسواررا خنک یا گرم نگه دارد؛ همچنین در ناحیه گردن این لباس، بالشتک هایی وجود دارندکه هنگام رانندگی در سرعت هایبالا با هوا پر شده و راحتی بهتر و بیشتری برای گردن موتورسوار فراهم می کنند.
ادگار هاینریش سر طراح ب ام و موتورراد درباره مفهومی که باعث خلق این موتورسیکلت استثنایی شده گفته: “موتورسواری در واقعگریز از اضطراب های روزانه است. لحظه ای که شما بر روی موتورسیکلت خود می نشینید، دیگر کاملا آزاد هستید. موتورسیکلت شما همان فرار بزرگ است.”