با جدی شدن مشکل آلودگی هوا در کلان شهرها، دولت ها برای کاهش این آلودگی از راهکارهای مختلف که شامل محدودیت تردد خودروها یا قوانین سخت گیرانه برای خودروسازها و … می شود استفاده می کنند.
حال نوبت شهر پاریس است که قوانین خود را برای کاهش آلودگی هوا بروز رسانی کند. شهرداری پاریس تصمیم گرفته است که مانند آلمان و هلند که تردد خودروهایی که قبل از سال 1997 تولید شده اند را محدود کند.
در آلمان و هلند مالک این خودروها تنها می توانند در روزهای آخر هفته از خودروی خود استفاده کنند و در شهر تردد کنند.
شهر پاریس قرار است قانون ممنوعیت خودروهای کهنه را از سال 2020 اجرا کند. البته این قانون بسیار سخت گیرانه تر از آلمان و هلند اجرا می شود. شهرداری پاریس برای خودروهایی که قبل از سال 2011 تولید شده اند این محدودیت را اجرا می کند.
مالکان خودروهای کلاسیک حتما خوشحال می شوند که بتوانند از خودروهای خود در روزهای تعطیل استفاده کنند، زیرا ترافیک در این روزها کم تر است و احتمال تصادف بسیار پایین تر می آید و استهلاک این گونه خودروها نیز کم تر می شود.
طبق گزارش شهرداری پاریس، 10 درصد از خودروها شامل این قانون می شوند که می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشد.
بر طبقاین قانون خودروها بر حسب سال ساخت به 6 گروه تقسیم می شوند که برای هر گروه ممنوعیت خاصی اتخاذ می شود. البته گروه هفتمی نیز وجود دارد و آن هم خودروهای تولید تا سال 1997 هستند که خودروهای کلاسیک نیز جزء آنها می شوند و فقط در روزهای آخر هفته اجازه تردد دارند.
خودروهای الکتریکی و پاک نیز در گروه اول قرار می گیرند که علاوه بر اجازه تردد در تمام ایام هفته از تسهیلات در نظر گرفته شده نیز بهره مند می شوند.
این قانون در مورد موتورسیکلت ها نیز اجرا می شود و طبق آن موتورسیکلت هایی که پیش از سال 1999 تولید شده اند تنها می توانند در روزهای آخر هفته تردد کنند.
شهر تهران که از مشکل آلودگی هوا رنج می برد نیز می تواند به وسیله این چنین قانون هایی از آلودگی هوا رهایی پیدا کند، البته با کار کارشناسی و فنی می توان این مشکل را مهندسی کرد و راه حل مفید و بومی سازی شده را برای تهران اتخاذ کرد.
البته طبیعتا حذف یکباره خودروهای قدیمی در تمام طول هفته راهکار صحیح نیست (چنین طرحی زمستان گذشته پیشنهاد شده بود) اما ایجاد محدودیت تردد در برخی روزهای هفته و در برخی مناطق آلوده می تواند روش صحیحی در جایگزینی تدریجی خودروهای قدیمی و جدید باشد.