بازار خودروی ایران در چند ماه اخیر تبوتاب زیادی داشته است. طی این مدت چندین خودروی جدید رونمایی یا معرفی شدهاند که حضورشان نقش مهمی در افزایش تنوع و گزینههای پیشِ روی مردم ایفا میکند. پس از رکود چندساله و محدودیتِ شدیدِ انتخابها، این موج جدید همچون نوش دارویی است که دو قدم مانده به مرگ سهراب از راه رسیده و جان دوبارهای در روح این بازار خسته و پرتکرار میدمد. همین موضوع بهانهای شد تا به سراغ دو سدان اندازه متوسط و لوکس برویم که اخیراً راه خود را به کشورمان پیدا کردهاند: دیاِس 5LS و رنو تلیسمان. شاید این دو در نقاط دیگر دنیا روبروی هم قرار نگیرند، اما در ایران با التفات به شرایط قیمتی مشابه، با یکدیگر مقایسه خواهند شد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی هریک میپردازیم تا شباهتها و تفاوتهایشان ملموستر گردد. با پدال همراه باشید.
این دو مرکب لوکس فرانسوی در بحث تأمین قوای محرکه ویژگیهای مشابهی دارند و ازآنجاکه در زمره سدانهای اندازه متوسط شهری جای میگیرند نباید تصور عملکرد خارقالعادهای در ذهنتان باشد.
رنو تلیسمان
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): 4848 / 2081 / 1463
فاصله بین دو محور: 2808 میلیمتر
وزن خالص: 1444 کیلوگرم
ابعاد لاستیکها: 45/245، رینگ 18 اینچی
پیشرانه: چهار سیلندر 1618 سیسی / دارای توربوشارژر
حداکثر قدرت: 190 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 260 نیوتنمتر در 2500 دور بر دقیقه
جعبهدنده: هفت سرعته دو کلاچه خودکار
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 7.7 ثانیه
سقف سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت
سامانه تعلیق (جلو/عقب): مکفرسون جناغی / اِکسل نیمه صُلب
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی خنک شونده
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 5.8
ظرفیت باک بنزین: 51 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5
نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی
دیاِس 5LS
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر): 4702 / 1840 / 1510
فاصله بین دو محور: 2715 میلیمتر
وزن خالص: 1475 کیلوگرم
ابعاد لاستیکها: 50/225، رینگ 17 اینچی
پیشرانه: چهار سیلندر 1598 سیسی / دارای توربوشارژر
حداکثر قدرت: 161 اسب بخار
بیشینه گشتاور: 240 نیوتنمتر
جعبهدنده: شش سرعته خودکار
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 8.3 ثانیه
سقف سرعت: 205 کیلومتر بر ساعت
سامانه تعلیق (جلو/عقب): استرات / میل پیچشی
ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 6.3
ظرفیت باک بنزین: 60 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5
نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی
قیمت
در جانب دیگر، شرایط فروش 5LS هنوز بهطور کامل منتشر نشده و تنها قیمت پایه 192 میلیون تومانی آن برای مدل 2017 اعلام گردیده است. برای اطلاع از نحوه فروش اقساطی و احتمالاً مشارکتی این فرانسوی جوان باید کمی بیشتر صبر کنید.
با موج جدیدی که از حدود دو سال پیش آغاز شده، محصولات چند خودروساز خوب دنیا کموبیش به کشور راه یافتهاند. همچنین تعدادی از کمپانیهای بزرگ مثل فولکس واگِن و بامو در حال انجام مذاکرات برای تولید محصولات خود در ایران هستند. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در کنار ورود خودروهای روز دنیا، فناوری و دانش جدید نیز راه خود را به صنعت این مرزوبوم بیابد.